Derfor skal du ikke slanke deg

- Det fettet som ligger på rumpe og lår, er egentlig bare pynt

Har du noen ekstra kilo her og der? Det viktigste er ikke å slanke seg, mener ekspertene

IKKE BEKYMRE DEG: Å bruke energi på å tenke på de ekstra kiloene på rumpe og lår, er ikke nødvendig, mener ernæringsfysiolog. Det viktigste er ikke å slanke seg, men å unngå å gå opp i vekt, opplyser forsker. Foto: Shutterstock / NTB scanpix.
IKKE BEKYMRE DEG: Å bruke energi på å tenke på de ekstra kiloene på rumpe og lår, er ikke nødvendig, mener ernæringsfysiolog. Det viktigste er ikke å slanke seg, men å unngå å gå opp i vekt, opplyser forsker. Foto: Shutterstock / NTB scanpix.Vis mer

(Vi.no): Sommeren nærmer seg, og mange av oss kjenner på det samme presset hvert eneste år: Vi må gå ned noen ekstra kilo, helst så fort som mulig.

Ernæringsfysiologer og forskere har mange gode råd for å klare å gå ned i vekt, og for enkelte er det selvsagt helt nødvendig å slanke seg for å redusere risikoen for hjerte- og karsykdom.

Men flere av ekspertene mener også at det i mange tilfeller slett ikke er det viktigste å gå ned i vekt for å ha en god helse. Mange av dem er enige i at det viktigste fokuset bør være på å være i fysisk aktivitet og å velge sunne matvarer.

Her får noen gode grunner til å ikke slanke deg.

Ekstra fett på rumpe og lår

Fremfor å slanke seg, er det viktigste å bestemme seg for at man ikke skal gå opp i vekt, mener klinisk ernæringsfysiolog Tine Sundfør.

- En BMI som ligger litt over 25, betraktes som overvektig. Men det som er viktig for eldre, særlig dem over 70 år, er at dette ser ut til å være like greit for helsa som for dem som ligger på normal BMI, sier Sundfør.

Dette handler også om hvordan fettet er fordelt på kroppen.

- Det ekstra fettet som først og fremst ligger på rumpe og lår er egentlig bare pynt. For det er lite helsefarlig. Har du mindre fett rundt magen, er dette bedre for helsa, sier Sundfør.

Derfor mener hun at vi bør bruke mindre tid på å tenke på at man har noen ekstra kilo på rumpe og lår. Det er magefettet som først og fremst utgjør en risiko for helsa.

- Det som egentlig er viktig, er å tenke helse fremfor vekt. Jeg anbefaler å måle blodtrykket, blodsukker og kolesterolnivå hos fastlegen. Er alle disse verdiene fine, er det like viktig å tenke på at du skal fortsette å spise sunt, være i regelmessig aktivitet, men ikke tenke så mye på at du skal ned i vekt, mener ernæringsfysiologen.

Hold heller vekten stabil

Jøran Hjelmeseth, leder ved Senter for sykelig overvekt i Helse Sør-Øst ved Sykehuset i Vestfold, og professor ved Universitetet i Oslo, har tidligere uttalt i media at det først er når vekta bikker til kategorien fedme at man virkelig ser at man må ned i vekt.

For dem som er overvektig eller ligger på litt over normalen, bør det viktigste fokuset være å ikke gå opp i vekt fremfor å nødvendigvis slanke seg.

Dette er Sundfør enig i:

- Det er viktig å si at man behøver ikke å bli normalvektig. Går du ned fem til ti prosent, får du en kjempegevinst, opplyser hun.

Nasjonalt råd for ernæring har på oppdrag fra Helsedirektoratet publisert et dokument med ekspertuttalelser om overvekt og slanking.

Hjelmesæth og kollegene lister opp årsakene til hvorfor overvektige nødvendigvis ikke behøver å fokusere på å gå ned i vekt:

  • Hvis du har overvekt - altså en BMI 25,0–29,9, men ellers god helse, trenger du ikke slanke deg, men heller forebygge vektøkning ved å følge Helsedirektoratets kostråd og rådene for fysisk aktivitet.
  • Mindre inaktivitet og økt hverdagsaktivitet gir bedre helse.
  • Fysisk aktivitet hver dag der pulsen øker litt, som for eksempel ved rask gange, gir tilleggsgevinster som bedre livskvalitet, søvn, bedre fysisk form og redusert risiko for fremtidig sykdom og tidlig død.
  • Har du overvekt og i tillegg minst én risikofaktor for hjerte-og karsykdom i form av diabetes type 2, økt midjemål, høyt kolesterol, høyt blodtrykk eller søvnapné, bør du tilstrebe lett til moderat vektreduksjon, altså tre til fem prosent. Et vekttap på fem til ti prosent gir enda større helsegevinst.

Gå til Vi.no-forsiden