Coronavirus i Norge:

Derfor trenger du mer søvn nå

- Nok søvn er viktig for immunforsvaret og kan dermed gjøre deg mer motstandsdyktig mot infeksjoner som coronaviruset. Det vil ikke beskytte deg mot smitte, men gjøre deg bedre rustet til å takle den.

Er du av dem som er trøttere enn vanlig i disse unntakstider? Det finnes det flere mulige forklaringer på, ifølge søvnforsker. Foto: Shutterstock/NTB Scanpix
Er du av dem som er trøttere enn vanlig i disse unntakstider? Det finnes det flere mulige forklaringer på, ifølge søvnforsker. Foto: Shutterstock/NTB Scanpix Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Følg oss på Facebook og Instagram, og motta nyhetsbrev ved å registrere deg her.

(Vi.no): Søvnforsker Bjørn Bjorvatn leder Forskningsgruppe for søvn, muskelskjelett, infeksjon og laboratorium (SMIL) ved Universitetet i Bergen. Han sover selv bedre nå enn før corona-pandemien.

Les også: Ti gode ting coronakrisa har gitt oss

- Jeg hører mange si at de er trøtte nå. Noen sover mer, men føler seg ikke nødvendigvis mer uthvilt, forteller han.

- Det kan være fordi vi er mer innendørs, mindre fysisk aktive og får mindre dagslys. Det kan også være fordi vi bruker mye hjernekapasitet på å bekymre oss, det kan tappe oss for krefter. Man blir trøtt av å være både fysisk og psykisk påskrudd.

Økonomiske bekymringer

Søvnforskeren sammenligner unntakstilstanden vi nå lever i med lange ferier: Mange føler seg trøttere på ferie, fordi vi skrur av signalene vi har i hverdagen. Krav og forpliktelser gjør oss mer våkne, vi går i en beredskap. Nå har mange av oss mistet rutinene hverdagen gir.

Les også: Tomt for paracet? Her er alternativene

Vi lever andre liv nå, men har ulike livssituasjoner: Noen har plutselig fått ansvar for hjemmeundervisning av barn, kanskje på toppen av fulle jobber som må utøves under helt nye forutsetninger hjemme fra kjøkkenbordet. Andre er permittert og går en økonomisk usikker tid i møte. For dem er den økonomiske bekymringen gjerne mye større enn frykten for smitte.

Søvnforsker Bjørn Bjorvatn. Foto: UIB
Søvnforsker Bjørn Bjorvatn. Foto: UIB Vis mer

- Mange av oss hadde nok også et søvnunderskudd før denne situasjonen oppsto. De siste årene har det vært en bølge av bevissthet rundt søvnens betydning for helsa, men flertallet er nok ikke kommet dit ennå. Mange er ikke klar over hvilken enorm ressurs søvn er. Unge mennesker tenker at det er kult å døgne, ungdommer legger seg seint fordi det er spennende å være oppe lengst mulig, Donald Trump sender twittermeldinger klokka fire om natten og skryter av at han trenger lite søvn. Det er mye fokus på mosjon og kosthold, men ofte glemmer vi den tredje pilaren for god helse: Søvn.

- Gratis ressurs med stor gevinst

Bjorvatn påpeker at mennesket kan gå noen dager uten trening uten at det har stor betydning for kroppens funksjon. Vi kan også klare oss med lite mat. Men sover vi lite, sløves vi fort.

Les også: Elsa (74) trodde aldri hun skulle finne kjærligheten igjen. Så ringte telefonen.

- Søvn er en gratis ressurs som gir fantastisk helsegevinst, men dette er underkommunisert. Jeg ville ha prioritert å sove mer nå, konstaterer forskeren.

- Nok søvn er viktig for immunforsvaret og kan dermed gjøre deg mer motstandsdyktig mot infeksjoner som coronaviruset. Det vil ikke beskytte deg mot smitte, men gjøre deg bedre rustet til å takle den.

Når du legger deg har mindre betydning, det viktigste er ifølge Bjorvatn å holde på en stabil døgnrytme. Legg deg og stå opp til omtrent samme tid.

- De første tre-fire timene med søvn er mest avgjørende for hvordan du fungerer neste dag. Da får du den dypeste søvnen, forklarer han.

- De siste timene har innvirkning på emosjon og kreativitet. Om du føler at disse morgentimene gir deg mye, så unn deg gjerne dem.

Vi bryr oss om ditt personvern

vi er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer