<strong>SØVNFORSKER:</strong> - Noen synes nok det er rart at jeg har eget rom. Men jeg som søvnforsker vet jo at det er en fornuftig beslutning om man har svært ulike søvnmønstre, sier legen Christian Benedict. Han har ikke delt rom med kona på ti år. Foto: Stefan Tell
SØVNFORSKER: - Noen synes nok det er rart at jeg har eget rom. Men jeg som søvnforsker vet jo at det er en fornuftig beslutning om man har svært ulike søvnmønstre, sier legen Christian Benedict. Han har ikke delt rom med kona på ti år. Foto: Stefan Tell Vis mer

Farvel til dobbeltsenga:

Derfor sover søvneksperten alene

- Det betyr jo ikke at forholdet skranter, eller at det ikke finnes noen kjærlighet der, sier han.

Publisert
Sist oppdatert

Følg oss på Facebook og Instagram, og motta nyhetsbrev ved å registrere deg her.

(Vi.no): Snorking, svett sengevarme og natterangling kan gå på søvnen og helsa løs når man deler seng med noen. Men går det an å sove hver for seg?

I gamle, fine kostymedramaer ser man det ofte: Herr og fru sier god natt til hverandre og lukker så døra til hvert sitt soverom. For i overklassen har det alltid vært på moten å ha adskilte soverom. Fintfolk sover hver for seg, men det betyr ikke at det har blitt status av den grunn.

Krydder for samlivet

Mange kvinner drømmer likevel om å ha eget rom med småblomstrete tapet og der herresokkene glimrer med sitt fravær. Men om drømmen går i oppfyllelse er det ikke noe man forteller til hvem som helst.

– Vi har hatt atskilte soverom i fem år, men det er ikke noe vi snakker åpent med andre om, sier Hilde (62).

- Jeg skammer meg jo ikke, men for min mann er dobbeltsengen hellig. Jeg foreslo at vi skulle kaste den ut og i stedet ha to separate senger, men det var utenkelig for ham. Han tenker nok at det betyr at vi ikke lenger skal ha noe intimt samvær, og at det på et vis skulle antyde for andre at det er han som ikke kan lenger. Så vi har beholdt vårt felles soverom, men jeg har flyttet inn i et rom som tidligere var ett av barnas. Og jeg synes jo at det snarere er blitt et krydder for vårt samliv. Nå besøker vi hverandre.

Fått det bedre

Hun forlot soverommet i en periode der det skjedde endringer på jobben. Mannen var mye oppe og gikk om nettene.

– Med årene sover jeg lettere, og blir jeg vekket klokka to får jeg ikke sove igjen før utpå morgenkvisten. Og jeg trenger min gode søvn for å beholde humøret og min evne til å lære nye ting, for jeg går på en del kurs nå, sier Hilde.

Hun synes at alt er blitt bedre siden hun og mannen fikk atskilte soverom. De sover bedre begge to, for begge snorker, men de slipper den forstyrrelsen nå.

Folk som ikke sover tilstrekkelig blir umotiverte, impulsive og greier ikke å håndtere stress så bra. Det er jo ikke bra for forholdet Søvnforsker Christian Benedict

– Vi er også blitt bedre på å løse konflikter, for vi har ikke så kort lunte lenger som når vi har sovet dårlig.

Hilde ser altså bare fordeler ved å sove i hvert sitt rom. Men fortsatt er det en hemmelighet – også overfor vennene.

– Når mine single venninner forteller at de savner noen å sove sammen med, så tenker jeg at vi ikke har samme perspektiv på den saken. Men for min mann er dette veldig følsomt, så det får fortsette å være en hemmelighet, sier hun.

Forsker med eget rom

En som ikke skjemmes er Christian Benedict, søvnforsker ved Uppsala universitet. Han har ikke sovet sammen med sin kone Franziska på sikkert ti år. Iblant har de forsøkt, men oftest har de gitt opp etter bare en time.

– Min kone sier at jeg puster veldig høyt når jeg sover. Så nå har jeg egen seng i et annet rom, medgir han.

- Noen synes nok det er rart at jeg har eget rom. Men jeg som søvnforsker vet jo at det er en fornuftig beslutning om man har svært ulike søvnmønstre. Det betyr jo ikke at forholdet skranter, eller at det ikke finnes noen kjærlighet der. Vi har også fire barn. Alt man gjør for å holde et godt forhold gjør man jo i våken tilstand.

Betyr noe for helsa

Å fortsette å sove sammen til tross for at søvnen blir dårlig, mener han er å tilrettelegge for et dårligere ekteskap. Og skal man ta opp saken med sin partner, så anbefaler han at man løfter opp de helsemessige aspektene:

– Folk som ikke sover tilstrekkelig blir umotiverte, impulsive og greier ikke å håndtere stress så bra. Det er jo ikke bra for forholdet. Menn som ikke sover bra får dessuten lavere testosteronnivåer, viser forskning. Men når vi får sove ut, blir vi mer nærværende og mer interessert i hverandre, forteller han.

– Men det finnes selvsagt både fordeler og ulemper med atskilte soverom. Mange opplever at det føles veldig trygt å sove sammen, og en partner som sover med deg kan også legge merke til om du har for eksempel søvnapné, som er viktig å oppdage og gå til lege med.

– Man får veie fordelene og ulempene mot hverandre og kanskje finne fram til en løsning der man sover hver for seg noen dager i uka, tipser han.

Vanligere med årene

Uten å ha noen pålitelig statistikk å lene seg på, har Christian Benedict inntrykk av at det blir vanligere med atskilte soverom når man blir eldre.

En klassisk forklaring er at «han snorker», men søvnforskeren vil ikke generalisere, kvinner kan også snorke. Det finnes en overvektsproblematikk som spiller inn, men snorking har også med bitt-anatomi å gjøre. Og for begge kjønn er det slik at søvnen blir mer fragmentert når vi blir eldre. Det er lettere å våkne og å vekke sin partner med sin uro i senga.

Artikkelen er først publisert i Må Bra.

Gode råd for bedre søvn

  • Selv om du mener du tåler kaffedrikking om kvelden, viser det seg at koffein kan gi en mer overflatisk dypsøvn.
  • Ta gjerne en varm kveldsdusj. Forskning viser at å øke hudens temperatur i hender og føtter rett før man legger seg, signaliserer til hjernen at det er på tide å senke kroppstemperaturen og forberede seg på sengen.
  • Se opp for alkohol. Det kan muligens få deg til å sovne lettere, men utpå natten når alkoholen brytes ned og kroppen kan reagere med abstinensbesvær i form av dårlig søvn og hyppige oppvåkninger. Alkohol øker også risken for snorking og søvnapné.
  • Spis sunt. Studier viser at om du spiser mat med mye karbohydrater, så får du også mindre dypsøvn.
  • Hold deg aktiv. Jo mer stillesittende du lever, desto mer lures hjernen til å tro at du ikke trenger like mye dyp søvn. Men uten dypsøvnen er det vanskelig å kjenne seg uthvilt.
  • Kilde: Søvnforsker Christian Benedict

Vi bryr oss om ditt personvern

vi er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer