Gå i trapper

Derfor skal du alltid ta trappen

Å gå i trapper i hverdagen kan ha større helseeffekt enn man har vært klar over.

GÅ I TRAPPER: Små grep kan du øke formen og forbedre helsen din betraktelig. Ett av grepene er å velge trappen i stedet for heisen. Foto: NTB
GÅ I TRAPPER: Små grep kan du øke formen og forbedre helsen din betraktelig. Ett av grepene er å velge trappen i stedet for heisen. Foto: NTB Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Følg Vi.no på Facebook og Instagram, og motta nyhetsbrev ved å registrere deg her.

Å velge trappen framfor heisen kan være viktigere for helsen enn man har ant. Dessuten er det svært god trening for både kondisjonen og muskulaturen i beina.

Dropp heisen

Det kan skje opptil flere ganger hver dag at du får valget om å gå opp trappen eller ta heisen. Er du en av dem som stort sett velger det enkleste og minst krevende alternativet – heisen? Hvis svaret er ja, er du langt ifra alene om det, men kanskje bør du endre vanen din.

Å ta trappene hver gang du har muligheten kan nemlig gjøre stor forskjell på helsen din. Det mener blant andre den svenske professoren og overlegen Mai-Lis Hellénius.

– Trappen gir oss mye effektiv og gratis trening, så vel som kondisjonstrening og styrketrening for kroppens største muskelgrupper – lår og rumpe. I dag vet vi at vi har undervurdert den såkalte hverdagsaktiviteten så sterkt, at hvert trinn og hver bevegelse teller. Det har langt større helseeffekter enn vi trodde, sier Hellénius.

Forskning tyder på at de fleste av oss stadig blir mer stillesittende, både på jobb og på fritiden.

– Nylig oppdaterte WHO (World Health Organization) retningslinjene og anbefalingene sine for fysisk aktivitet for helsens skyld. Dette gjelder også Norge, som har et behov for å øke hverdagsaktiviteten ytterligere.

Gjør oss gladere

Hellénius vil slå et slag for nettopp trapper. Hun er selv styreleder for organisasjonen «100 trappsteg» i Sverige, hvor hovedformålet er å forbedre folkehelsen. Blant annet ved å oppmuntre til mer trappegåing.

– Trapper finnes overalt. Aktiviteten er lett tilgjengelig og krever ingen som helst forberedelse. De finnes både innendørs og utendørs, og helseeffektene er mange. En del av disse effektene merkes umiddelbart, mens andre kommer litt langsommere og på sikt. Å ta trappen tidlig om morgenen kan for eksempel gi deg en knallgod start på dagen.

– Når muskelcellene begynner å jobbe (det vil si idet vi rører på oss), setter musklene i gang med å produsere titusentalls ulike proteiner som sprer seg med blodet. Noen av disse proteinene har en oppiggende effekt, noen har en smertestillende effekt, noen har en antidepressiv effekt og så videre. Vi blir med andre ord umiddelbart piggere og gladere.

God effekt på sikt

Ser man på bevegelse i det store bildet, og lenger fram i livet, kan det virkelig være verdt å ta de ekstra stegene i løpet av en dag. Fysisk aktivitet har en positiv effekt på vekt, blodsukker og blodtrykk.

Det kan altså gi flere store helsefordeler i det lange løpet.

– Mer fysisk aktivitet kan minske risikoen for flere av våre aller største folkehelse-problemer, som fedme, hjerte- og karsykdommer, diabetes type 2, enkelte typer kreft og depresjon – for å nevne noen.

TRENING: Camilla Aastorp Andersen, treningsfrue.no, illustrerer enkle treningsøvelser alle kan gjøre for en sterkere rygg. Video: Per Ervland / Dagbladet Her er saken som ble laget i forbindelse med videoen: https://www.dagbladet.no/mat/ovelsene-som-styrker-ryggen/69342731 Vis mer

Effektiv hverdagsaktivitet

En annen person som er innblandet i organisasjonen «100 trappsteg» er den svenske friidrettsutøveren Mattias Sunneborn. Han mener at trappe- trening i hverdagen absolutt kan ses på som god trening.

– Det finnes ingen hverdagsmosjon som er mer effektiv enn å gå i trappene, sier Sunneborn.

Selv bruker han trappene ofte til litt tøffere økter enn hverdagsmosjon, for eksempel til hard kondisjonstrening og intervaller.

– Én gang i uken pleier jeg og noen kompiser å løpe i trappene. Hvis du også er interessert i å gjøre trappegåingen litt mer komplisert og enda litt mer slitsom, så anbefaler jeg å gå doble trappetrinn – og gjerne i et hurtig og jevnt tempo.

Vi bryr oss om ditt personvern

vi er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer