MORGENTRØTT: Hvis det å stå opp medfører engstelse, kan det hende at du lider av dysania. Er du en av dem som ikke vil stå opp bare fordi det er så utrolig godt å ligge i en god og myk seng, har du nok ikke lidelsen. Foto: NTB Scanpix
MORGENTRØTT: Hvis det å stå opp medfører engstelse, kan det hende at du lider av dysania. Er du en av dem som ikke vil stå opp bare fordi det er så utrolig godt å ligge i en god og myk seng, har du nok ikke lidelsen. Foto: NTB Scanpix Vis mer

Den ukjente søvnlidelsen dysania:

Derfor klarer ikke alle å stå opp om morgenen

Vi er der alle innimellom. Vekkerklokka ringer, og det eneste du vil er å sove videre. Men er det slik hver morgen, kan det hende du lider av dysania.

Publisert

Følg oss på Facebook og Instagram, og motta nyhetsbrev ved å registrere deg her.

(Vi.no): Det kan være mange årsaker til at du sliter med å stå opp om morgenen. Alt fra at du la deg for sent, til at du sliter psykisk eller fysisk. Eller at du har den noe ukjente lidelsen dysania, som rett og slett betyr at du ikke klarer å stå opp om morgenen.

Dysania er en psykologisk tilstand, vanligvis knyttet til psykiske problemer som depresjon og angst.

– Begrepet betyr vansker med eller uvilje mot å stå opp om morgenen, sier Ståle Pallesen som er søvnekspert og professor ved Institutt for samfunnspsykologi ved Universitetet i Bergen.

– Noen forfattere bruker begrepet noe annerledes og definerer det som stivhet eller stølhet, og det å være litt uklar i tiden etter at man står opp.

Engstelse og stress

Hvordan du beskriver vanskelighetene med å stå opp om morgenen kan hjelpe deg med å avgjøre om du har lidelsen eller ikke.

Hvis du beskriver det å stå opp som vanskelig, kjedelig, frustrerende eller utfordrende, er sannsynligheten stor for at du ikke har denne tilstanden. Hvis du derimot beskriver det som stressende, overveldende og ødeleggende, og at det medfører engstelse, kan det hende at du lider av dysania. Det kan legen din hjelpe deg med å finne ut av.

Dersom du bare misliker å stå opp tidlig rett og slett fordi du har lyst til å ligge litt lenger, er det lite sannsynlig at du lider av dysania.

– De to mest åpenbare grunnene er at døgnrytmen er forsinket, som hos B-mennesker. Da er man biologisk innstilt på å starte dagen senere, og døgnrytmen tilsier at det fremdeles er natt. Den andre åpenbare grunnen, som ofte henger sammen med den første, er at man ikke har sovet nok, forklarer Pallesen.

Slik blir det lettere å stå opp

Disse tipsene kan være smarte å følge hvis du sliter med å stå opp om morgenen:

  • Legg deg tidligere og sørg for å få nok søvn.
  • Ha en vekkerklokke med lampe eller annet som gjør soverommet lysere.
  • Ta tak i livssituasjonen eller problemene som gjør at du ikke ønsker å stå opp (grunnet mistrivsel på jobb, vanskeligheter i forhold, psykiske problemer eller annet).
  • En psykolog kan ofte være til god hjelp. Kontakt lege dersom du får alvorlige psykiske eller fysiske ubehag.
  • Mental Helse Hjelpetelefonen er en gratis og døgnåpen telefontjeneste, ring 116 123. Foretrekker du å skrive i stedet for å ringe, kan du benytte Hjelpetelefonens nettjeneste sidetmedord.no.
  • På nettsidene til Rådet for psykisk helse (psykiskhelse.no) finner du informasjon om psykiske helseplager og hvor du kan henvende deg hvis du trenger hjelp.

Lite motivasjon

– Mange har problemer med å komme seg ut av senga fordi de ikke har fått nok søvn, sier Bjørn Bjorvatn, som er søvnforsker, lege ved Bergen søvnsenter og professor i medisin ved Universitetet i Bergen.

– Det er velkjent at mange legger seg for seint, men må opp for å rekke jobb eller skole før de er uthvilt. Ergo sliter man med å stå opp.

B-mennesker sovner naturlig seint om kvelden/natten, og dermed vil de slite med å stå opp om morgenen på grunn av døgnrytmen.

– Det kan ellers være flere andre grunner. Noen ønsker ikke å stå opp av mer motivasjonsmessige og emosjonelle grunner, sier Pallesen.

– Har man lite å stå opp til, eller må gå til en jobb eller skolesituasjon som man virkelig misliker, så vil det bidra til at det å stå opp er assosiert med sterk ulyst.

Det kan også være ulike sykdommer som for eksempel depresjon, utmattelsessyndrom eller smertesyndromer som gjør at man ikke har ork eller overskudd til å stå opp.

– For noen kan det å stå opp også være forbundet med ubehag som for eksempel økte smerter, sier han.

Uansett årsak er det viktig å snakke med fastlegen om problemet. Han eller hun kan gi deg gode råd som kan hjelpe deg å endre vaner, eller finne underliggende årsaker.

Artikkelen er først publisert i KK.

Vi bryr oss om ditt personvern

vi er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Velkommen til vårt kommentarfelt

Vi setter pris på kommentarer til artiklene på vi.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.