Merker du at du har så mye gass at det hindrer deg i å gjøre ting du har lyst til, finnes det hjelp å få. Foto: Shutterstock/NTB Scanpix
Merker du at du har så mye gass at det hindrer deg i å gjøre ting du har lyst til, finnes det hjelp å få. Foto: Shutterstock/NTB Scanpix Vis mer

Tarmhelse:

Derfor fiser vi mer med alderen

20 ganger om dagen er normalen. Fiser du mer, finnes det råd.

Publisert
Sist oppdatert

Følg oss på Facebook og Instagram, og motta nyhetsbrev ved å registrere deg her.

(Vi.no): Tarmgass er sjelden helseskadelig, og å prompe 15–20 ganger om dagen ansees som helt normalt. Det er ingen kjønnsforskjeller, kvinner slipper ut like mye som menn. Men merker du at du har så mye gass at det hindrer deg i å gjøre ting du har lyst til, så søk hjelp! Mye luft kan være tegn på matintoleranser, og det går det an å gjøre noe med.

– Når bakteriene i tarmfloraen vår bryter ned mat dannes det ulike gasser. Mye av det puster vi ut, en del kommer ut via huden, og ytterligere en del gasser kommer altså ut med fjertene, forklarer professor Elisabeth Norin ved Karolinska institutet i Stockholm.

Hun kaller seg selv «skitforsker» siden hun hele sin karriere har jobbet med tarmflora.

Les også: Dette tør vi ikke å spørre legen om

Vi fiser mer med alderen

En typisk fis består av 59 prosent nitrogen, 21 prosent hydrogen, 9 prosent karbondioksid, 7 prosent metan og 4 prosent oksygen. Bare én prosent av fisen er hydrogensulfid og merkaptaner som inneholder svovel – som gir duften av råtne egg.

FLATULENS: Da Fox News´ Chris Matthews intervjuet tidligere presidentkandidat og demokrat Eric Swalwell kunne man høre en relativt høy og gjenkjennelig lyd. Video: MSNBC. Reporter: Elias Kr. Zahl-Pettersen Vis mer

Fisene blir ofte flere med alderen. Om du av ulike grunner ikke kan bevege deg like mye som tidligere, går også tarmbevegelsene ned – noe som gir langsommere tarmpassasje, større risiko for forstoppelse og mer flatulens. Mange medisiner sørger også for stopp i tarmen, spesielt smertestillende.

Les også: Vil du føle deg bedre? Slutt å kjenn etter!

– Men det handler også om at lukkemuskelen blir slappere med alderen, noe som gjør det vanskeligere å kontrollere og holde tett, forklarer Norin.

– Med alderen får vi også dårligere tarmflora med færre arter av bakterier, og når tarmfloraen endres blir det mer gassdannelse. Pasienter med ballongmage forteller for eksempel ofte at de har tatt veldig mye antibiotika i løpet av livet, noe som kan gjøre at antallet bakteriearter går ned.

Les også: Sju ting du bør vite om aldring

I tilfellene der gassen skyldes en forstyrret tarmflora, kan det hjelpe å tilføre probiotika til kosten.

– Men da er det viktig å variere mellom sortene i meierihylla og ikke bare velge ett merke, for alle inneholder ulike bakteriekulturer, poengterer professoren.

Stå over løk, bønner og kanskje til og med melk, om du plutselig promper mer enn vanlig.

Les også: Dette gir deg energi, selvfølelse, selvtillit og bedre søvn

Vil du ha bedre kontroll på gassene? Følg disse rådene:

  • Unngå forstoppelse. Avføring som ligger igjen i tarmen fortsetter å produsere gass til den kommer ut. Og det er flere årsaker til at det blir stopp. Det kan handle om at du beveger deg for lite, drikker for lite vann eller har feil toalettrutiner. Trikset er å gå på toalettet når kroppen signaliserer at det er på tide, og ikke vente.
  • Mange kvinner som har født barn kan også oppleve at veggen mellom skjeden og endetarmen er blitt myk, så det dannes en liten lomme der avføring blir liggende igjen.
  • Si farvel til kål og løk! Har du en gassete mage er det noen matvarer det kan være bra unngå siden de danner hydrogensulfid ved nedbrytning. Alle typer kål og løk stikker seg ut i stinkeligaen. Også bønner, ost og egg regnes som svovelrike matvarer, men det er individuelt hva man reagerer på.
  • Laktosefølsomhet er noe som kan komme med alderen, så selv om tarmen din ikke har reagert tidligere, kan den plutselig gjøre det. Også glutenintoleranse har tarmgass som symptom.
  • Ta det med ro! Ofte handler fis om at det har gått litt for fort. Om du spiser eller drikker fortere enn vanlig svelger du mer luft samtidig, og den må finne en vei ut. Tyggegummitygging, røyking og tannproteser som glipper litt kan også gi mer gass.

Artikkelen er først publisert i MåBra.

Vi bryr oss om ditt personvern

vi er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer