Sunn olivenolje

Derfor er olivenolje så sunt

Hjerteinfarkt, slag, demens, beinskjørhet, diabetes og kreft: Studie etter studie slår fast at et par spiseskjeer om dagen gir deg helsefordeler få andre matvarer kan matche.

HELSE I HVER DRÅPE: Et regelmessig inntak av extra virgin olivenolje kan beskytte deg mot en rekke alvorlige sykdommer, som hjerteinfarkt, demens, diabetes og osteoporose. Det er med andre ord ingen grunn til å spare på det flytende gullet. Foto: NTB
HELSE I HVER DRÅPE: Et regelmessig inntak av extra virgin olivenolje kan beskytte deg mot en rekke alvorlige sykdommer, som hjerteinfarkt, demens, diabetes og osteoporose. Det er med andre ord ingen grunn til å spare på det flytende gullet. Foto: NTB Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Følg Vi.no på Facebook og Instagram, og motta nyhetsbrev ved å registrere deg her.

Flytende gull, kalte den greske poeten Homer det. Hippokrates, også kjent som legekunstens far, kalte det «den store helbrederen». For de gamle grekerne var olivenolje ikke bare mat - men også medisin.

Mye tyder på at de hadde rett. De siste tiårene har stadig flere forskningsstudier konkludert med at olivenolje ikke bare smaker godt - det beskytter deg også mot en rekke alvorlige sykdommer.

Olivenolje består i hovedsak av enumettet fett, og inneholder sunne fettsyrer som omega 3 og omega 6, i tillegg til flere vitaminer. Men det er polyfenolene, en type antioksidanter, som gir olivenoljen dens aller fremste helsebringende egenskaper.

Men én ting er avgjørende: Du må velge riktig type olivenolje. Studiene viser nemlig at de aller fleste helsefremmende egenskapene finnes kun i én bestemt type olivenolje. Den er heldigvis ikke vanskelig å finne - du må bare vite hva du skal se etter.

Velger du rett type olje, kan et daglig inntak på 1-4 spiseskjeer gi deg en lang rekke helsefordeler. Her er noen av dem:

1. Reduserer risikoen for hjerteinfarkt, hjerneslag og demens

Høyt kolesterol er en av hovedårsakene til hjerteinfarkt, hjerneslag og demens. Kolesterol er fettstoffer i blodet vårt og alle cellene våre, og finnes i to typer: Det farlige LDL-kolesterolet, og det gode HDL-kolesterolet. Enkelt forklart kan vi si at LDL avleirer seg på innsiden av åreveggen og øker risikoen for blant annet hjerteinfarkt, mens HDL fjerner disse avleiringene.

Når det gjelder kosthold er inntak av mettet fett, for eksempel fra kjøtt og meieriprodukter, den viktigste årsaken til høyt LDL-kolesterol. Inntak av umettet fett gjør det motsatte: Det senker det farlige LDL-kolesterolet og øker det gode HDL-kolesterolet.

Olivenolje består i hovedsak av umettet fett, både enumettet og flerumettet, og bidrar derfor til å senke det farlige kolesterolet. Bytter du ut smør med olivenolje i maten din, reduserer du risikoen for å bli rammet av tre av de sykdommene mange av oss frykter mest: hjerteinfarkt, hjerneslag og demens.

2. Reduserer risikoen for flere typer kreft

En studie fra 2015 anslo at kvinner med et høyt inntak av olivenolje hadde mer enn 60 prosent lavere risiko for å utvikle brystkreft, sammenlignet med kvinner som ikke spiste olivenolje.

En annen studie fra 2019, konkluderte med at et daglig inntak av polyfenolen oleocanthal, en naturlig ingrediens i extra virgin olivenolje, reduserte risikoen for tilbakefall etter brystkreft.

Antioksidantene i olivenolje har vist seg å ha gunstig påvirkning på tarmen og reduserer risikoen for tykktarms- og endetarmskreft. Polyfenolene ser ut til å bremse utviklingen og celledelingen hos kreftcellene, og kan dermed bremse veksten i farlige svulster.

Olivenolje har også positiv innvirkning på prostata hos menn og kan redusere risikoen for prostatakreft.

3. Reduserer risikoen for diabetes

En studie fra 2017 viste at et høyt inntak av polyfenoler, som finnes i rikt monn i extra virgin olivenolje, reduserte risikoen for å utvikle diabetes 2 med 57 prosent.

En annen studie antyder at daglig inntak av olivenolje fører til mer stabilt blodsukker og høyere glukosetoleranse, som begge har sammenheng med lavere risiko for å utvikle diabetes 2.

4. Beskytter mot beinskjørhet

Osteoporose, også kalt beinskjørhet, er et omfattende helseproblem blant eldre mennesker over hele verden. Studier har vist at polyfenolene i olivenolje bidrar til å opprettholde beintetthet og kan bremse eller hindre utvikling av osteoporose hos eldre. Regelmessig inntak av olivenolje anbefales derfor av forskere som et tiltak for å redusere risikoen for osteoporose.

5. Senker blodtrykket

En studie fra Australia viste at inntak av fire spiseskjeer olivenolje bidro til å redusere blodtrykket betraktelig. Høyt blodtrykk øker risikoen for hjerteinfarkt, hjerneslag og hjertesvikt.

6. Beskytter mot Parkinsons

Flere studier har vist at inntak av olivenolje kan beskytte mot eller utsette symptomene på Parkinson. En studie fra 2021 viste at ved å følge den såkalte middelhavsdietten, der olivenolje er en viktig bestanddel, kan symptomer på Parkinson utsettes i mer enn 8 år hos menn og hele 17 år hos kvinner.

En annen studie bekreftet at regelmessig inntak av olivenolje er gunstig for personer som har Parkinson, ettersom antioksidantene i olivenolje bidrar til å redusere oksidativt stress i hjernen og derfor kan bidra til å holde sykdommen i sjakk.

7. Demper betennelser og autoimmune sykdommer

I 2005 oppdaget forskere at en av polyfenolene i nypresset extra virgin olivenolje har lignende egenskaper som det betennelsesdempende medikamentet ibuprofen. Stoffet som kalles oleocanthal har evnen til å bremse enzymer som fører til irritasjon og betennelser i kroppen, og virker på samme måte som smertestillende piller med ibuprofen eller paracetamol. Tre spiseskjeer olivenolje gir omtrent samme effekt som 10 prosent av den anbefalte mengden ibuprofen for voksne.

En spansk studie fra 2020 viste at pasienter med den kroniske autoimmune sykdommen lupus, opplevde en bedring av symptomene ved å følge middelhavsdietten og øke inntaket av olivenolje.

8. Reduserer symptomer på irritabel tarm

En studie fra 2020 undersøkte om olivenoljens betennelsesdempende funksjon også kunne gi bedring ved fordøyelsesforstyrrelsen irritabel tarm (IBS). Konklusjonen var at et regelmessig inntak av olivenolje kunne ha positiv effekt på symptomer og forhindre utvikling av sykdommen.

9. Beskytter mot testosteronmangel og potensproblemer

En studie av menn med testosteronmangel viste at det å erstatte smør med olivenolje kan øke testosteronmengden med opptil 17 prosent.

Andre studier har anslått at et regelmessig inntak av olivenolje reduserer risikoen for potensproblemer hos menn med opptil 40 prosent. Halvannen spiseskje om dagen skal ifølge forskerne være nok til å holde aktiviteten på soverommet oppe - helt uten de mange ubehagelige bivirkningene som potensmiddelet Viagra kan gi.

10. Forlenger livet

En helt fersk studie ledet av forskere fra Harvard T.H. Chan School of Public Health i USA, utført ved å hente inn data fra nærmere 93 000 personer, konkluderer med at personer som har et regelmessig høyt inntak av olivenolje (mer enn 7 gram om dagen) har lavere risiko for tidlig død sammenlignet med personer som sjelden eller aldri inntar olivenolje.

Mer presist: 7 gram olivenolje om dagen gir deg 19 prosent lavere risiko for å dø av hjerte- og karsykdommer, 17 prosent lavere risiko for å dø av kreft, 29 prosent lavere risiko for å dø av nevrodegenerative sykdommer som Alzheimer og Parkinson, og 18 prosent lavere risiko for å dø av lunge- og luftveissykdommer.

Så da er det kanskje ikke så mye å lure på, egentlig?

Vi bryr oss om ditt personvern

Vi er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer

Velkommen til vårt kommentarfelt

Vi setter pris på kommentarer til artiklene på vi.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.