Langrenn som treningsform

Derfor bør eldre velge ski

Effektene er store både for den fysiske og psykiske helsa.

MANGE GUNSTIGE EFFEKTER: Å komme seg ut på ski er bra for både den fysiske og psykiske helsa. Foto: NTB
MANGE GUNSTIGE EFFEKTER: Å komme seg ut på ski er bra for både den fysiske og psykiske helsa. Foto: NTB Vis mer
Publisert

Følg Vi.no på Facebook og Instagram, og motta nyhetsbrev ved å registrere deg her.

Langrenn er kjent som en god treningsform, og noe nordmenn flest har erfaring med. Men visste du at i tillegg til å være bra for kroppen kan det også være gunstig for den mentale helsa å gå på ski?

Det er også mange gode grunner til å velge langrenn som treningsform for de som er 50 år og eldre.

Positivt for den psyiske helsa

I 2020 kunne svenske forskere ved Lunds universitet og Uppsala universitet slå fast at langrennsløpere har halvert risiko for å utvikle depresjon, skriver healthtalk. De svenske forskerne har analysert 200 000 personer over to tiår, hvorav totalt 3075 personer hadde fått en depresjonsdiagnose. Av disse var 1030 Vasalopp-deltagere, det svenske langdistanseskirennet, mens 2045 tilhørte den øvrige befolkningen.

Studien viste dermed at skiløperere som gikk Vasaloppet hadde en relativt risikoreduksjon på 50 prosent for å utvikle depresjon.

Førsteamanuensis ved NTNU, Silvana Bucher Sandbakk. Foto: Privat
Førsteamanuensis ved NTNU, Silvana Bucher Sandbakk. Foto: Privat Vis mer

Også NTNU-forsker Silvana Bucher Sandbakk påpeker de gunstige effektene av langrenn.

- Langrennstrening gir bedre kondisjon, noe vi vet er assosiert med bedre kardiovaskulær og psykisk helse, livskvalitet og livslengde, sier hun til Vi.no.

Langrenn gir valuta for pengene

Samtidig har langrenn som treningsform en lang rekke fysiske helsegevinster.

- Under langrennstrening bruker man store muskelgrupper både i overkroppen og beina, noe som gjør at hjertet må jobbe hardt og man utvikler bedre kondisjon. I tillegg er treningen skånsom for ledd og balansen blir utfordret. Totalt sett er dette en pakke som gir mye valuta for pengene. Forutsetningen for å oppnå dette er at en har en relativt god skiteknikk, sier Bucher Sandbakk, som påpeker at dette er helseeffekter som er spesielt gunstige for de som er 50 år og eldre.

Helsedirektoratet lar deg få ditt eget tilpassede treningsprogram, etter alt fra alder til yrke og eventuelle helseplager. Vis mer

- De tekniske utfordringene vil være spesielt bra for eldre, da både balanse og kognisjon utvikles slik at en reduserer sjansen for uhell eller fall. Klarer man å opprettholde muskelstyrke, utholdenhet og koordinasjon på et bra nivå er man bedre rustet for å holde seg frisk og skadefri inn i alderdommen, understreker hun.

Må man gå fort på ski?

Så er spørsmålet om hvor langt og fort man går, spiller inn. Mange av oss er kanskje mest vant til de rolige søndagsturene, men er de helsefremmende?

- Du kan oppnå mange positive effekter med søndagsturen, men er man ute etter å få treningseffekt er det viktig at kroppen får en belastning som gjør at man må puste litt, samtidig som muskulaturen ikke «stivner» og det ikke er hardere enn at man får en god følelse og har lyst å gjenta treningen. En kan oppnå tilstrekkelig belastning for å få treningseffekt både gjennom å holde på over litt tid eller gå kortere og øke intensiteten, forklarer NTNU-forskeren.

Såfremt man er frisk er det ikke farlig å bli sliten når man trener, faktisk er det viktig å ta i litt iblant, understreker hun.

- Prinsippet for at trening skal gi positiv effekt – såkalt over- eller superkompensasjon – gjelder alle aldre; man må trene med så stor belastning at man bryter ned kroppen litt, for deretter å gi kroppen nok hvile slik den kan bygge seg opp igjen, på et litt høyere nivå, sier Bucher Sandbakk.

Er langrenn bedre enn andre treningsformer?

- Er det noe med langrenn som gjør det til en ekstra positiv aktivitet sammenlignet med for eksempel å gå?

- Det positive ved å lære seg å gå på ski er at man får en ekstra bevegelsesform å «spille på», slik man kan variere treningen og kan bruke skiene ved eventuelle skader der man ikke kan gå eller løpe. I tillegg får man brukt overkroppen og trent den under langrenn, og man får øvd balanse og teknikk. Dette er utfordringer som både gir mestringsopplevelser og utfordrer til å utvikle seg videre, sier forskeren.

Også Rikke Helene Moe, fysioterapeut og forsker ved Nasjonal kompetansetjeneste for revmatologisk rehabilitering (NKRR) anbefaler skigåing som treningsform for de med leddgikt.

- Skigåing er et fantastisk alternativ. Grepet om staven er et ganske nøytralt grep, mange er overrasket over hvor greit det går. Når man setter skiene i løypa, er man dessuten god og stabil, samtidig som man kan bestemme over egne bevegelser, turterreng og tempo. I et treningsstudio er det derimot ofte apparatet som bestemmer bevegelsesmønsteret ditt, uttalte Moe da Vi.no skrev om riktig trening for de med leddgikt nylig.

Like bra som styrketrening?

Som kjent anbefales også eldre å trene styrke, ikke minst fordi muskelstyrken er det som først begrenser oss i utførelsen av viktige daglige gjøremål, ifølge Norges Idrettshøyskole-professor Truls Raastad.

Silvana Bucher Sandbakk sier til Vi.no at langrenn i utgangpunktet er utholdenhetstrening, men at det å bruke muskulaturen i overkroppen, som ikke blir brukt like mye som muskulaturen i beina i det daglige, til en viss grad kan bidra til å motvirke aldersbetinget tap av muskelmasse og muskelstyrke.

- Hvis man ønsker å motvirke aldersbetinget nedgang i muskelmasse gir helt klart trening med større motstand og færre repetisjoner større effekt enn det langrenn gir, gjerne en del serier på rundt 5-10 repetisjoner, der man tar i 90-95 prosent av det maksimale man klarer, påpeker hun.

Vi bryr oss om ditt personvern

Vi er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer

Velkommen til vårt kommentarfelt

Vi setter pris på kommentarer til artiklene på vi.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.