Trening for eldre

Derfor bør eldre trene regelmessig

Helseeffektene av å trene jevnlig er store, også for eldre. Og all aktivitet teller.

TRENING: For eldre er det viktig med daglig aktivitet. Og selv om gevinsten av enhver aktivitet er bedre enn å stillesitting, er det noe trening som gir ekstra gode gevinster for eldre. Foto: NTB
TRENING: For eldre er det viktig med daglig aktivitet. Og selv om gevinsten av enhver aktivitet er bedre enn å stillesitting, er det noe trening som gir ekstra gode gevinster for eldre. Foto: NTB Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Følg Vi.no på Facebook og Instagram, og motta nyhetsbrev ved å registrere deg her.

Det er ingen grunn til å sette seg tilrette i godstolen bare fordi man har bikket en viss alder, noe Elizabeth Lingjærde (62) er et godt eksempel på. Hun er utdannet PT og kostholdsveileder, og holder seg sprek gjennom fysisk aktivitet. I denne artikkelen (krever innlogging) kan du lese mer om hvordan Elizabeth kan ha en fysisk alder som tilsvarer den til en 20-åring!

Da Vi.no snakket med henne i 2021, var hun tydelig på at folk må slutte å lage begrensninger og definere seg selv etter alder, og påpekte samtidig at det aldri er for sent å begynne å trene.

For størst helseeffekter for eldre, bør man være i noe aktivitet daglig, påpeker Center for Disease Control and Prevention.

Gå deg friskere

Som kjent er all aktivitet bedre enn ingen aktivitet, noe også Helsedirektoratet understreket da det ble lagt frem nye anbefalinger om fysisk aktivitet for voksne og eldre i 2022. Dette er godt nytt for de av oss som er inaktive, og sliter å komme i gang med tyngre trening.

- Kunnskapen nå er tydelig på at bare det å reise seg opp og gå litt i korridoren eller bevege litt på seg, har betydning for helsen. Så for dem som leter etter den enkle gevinsten, så er det viktig å si at den også eksisterer.

– Hvis man ser på forskjellen fra å være fullstendig inaktiv til å bevege seg litt, så er det der den største helsegevinsten ligger, uttalte helsedirektør Bjørn Guldvog da anbefalingene ble lagt frem.

Samtidig er det verdt å merke seg at Harvard Medical School i høst kunne slå fast at det å gå er det nærmeste man kommer en vidundermedisin, nettopp fordi det gir umiddelbare helseeffekter:

Går du 21 minutter om dagen, gir dette flere gunstige effekter på helsa, som å redusere risikoen for hjertesykdom, senke høyt blodtrykk og kolesterol og være bra for hjernen.

Et annet, godt alternativ til å gå på beina vinterstid, er langrenn - som gir mange gode helseeffekter, og spesielt for eldre.

Tren med høy intensitet

Er du allerede i gang med kondisjonstrening, eller minnes en gang løping ga deg overskudd, kan mye type på at løping med høy intensitet er gunstig også blant eldre:

I den såkalte Generasjon 100-studien gjennomført ved NTNU, viser resultatene at trening med høy intensitet gir størst helseeffekt.

Også anbefalingene til helsemyndighetene råder eldre om å legge inn noe aktivitet med høy intensitet:

Voksne over 65 år bør hver uke være fysisk aktive i minst 150 til 300 minutter med moderat intensitet, minst 75 til 150 minutter med høy intensitet eller en kombinasjon av moderat og høy intensitet.

Derfor bør eldre trene styrke

Å trene styrke er en annen treningsform som spesielt eldre kan ha nytte av - og bør prioritere:

- Jo eldre man blir jo viktigere blir det med styrketrening. Man mister raskt muskelmassen fra 50 år og oppover. Det merker vi først ved at det blir tyngre å bære varer i trapper og at vi ikke klarer like tunge løft i hverdagen, uttlate Truls Raastad, professor ved seksjon for fysisk prestasjonsevne ved Norges Idrettshøgskole til Vi.no i 2021.

Ifølge Raastad kan man forebygge tap av muskelmasse og skjelettstyrke med regelmessig styrketrening.

Også fysioterapeut Pernille Thomsen påpeker at vi med økt alder mister muskelmasse og muskelstyrke, noe spesielt kvinner merker etter overgangsalderen, i tillegg til at skjelettet svekkes.

Disse prosessene kan bremses gjennom styrketrening.

- Vi ser at 60- og 70-åringer som trener, holder seg svært spreke i dag. Holder man seg sykdomsfri har man samme effekt av treningen også i 80- og 90-årsalderen, sier Raastad.

Altså trenger det ikke å være for sent å begynne med styrketrening, selv om du måtte være pensjonist og aldri har trent styrke før. Svanhild er et godt eksempel på dette - som begynte med styrketrening da hun var åtti!

Vi bryr oss om ditt personvern

Vi er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer

Velkommen til vårt kommentarfelt

Vi setter pris på kommentarer til artiklene på vi.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.