Styrketrening hjelper på selvstendigheten:

Derfor bør alle pumpe jern

Spesielt kvinner har utbytte av styrketrening.

ALDRI FOR GAMMEL: Det er ingen unnskyldning om du ikke er vant til å trene, det er derimot en veldig god start! Foto: Scanpix/Shutterstock
ALDRI FOR GAMMEL: Det er ingen unnskyldning om du ikke er vant til å trene, det er derimot en veldig god start! Foto: Scanpix/Shutterstock Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Vi.no er både en nettavis og en Facebookside for alle som er 50+ Er du en av oss? Følg oss her, og tips oss gjerne!

(Vi.no): – Hadde flere visst om alle fordelene ved å trene styrke, hadde flere begynt, mener Marit Lie. Hun er utdannet trener, og har gitt ut bøkene «Styrketrening og kosthold for voksne mannfolk» og «Styrketrening og kosthold for voksne kvinner» sammen med ektemannen Gunnar Bråthen.

Tung styrketrening for eldre mennesker, som 80- og 90- åringer, har kjempeeffekt. Fysiterapeut Ola Nyeggen Høva

- Ustøhet reduseres, koordineringsevne bedres, beinmassen økes, du vil ikke brekke bein så lett ved fall, du får bedre holdning og du opprettholder forbrenningen.

Reduserer blodtrykket

Generelt gir trening også redusert blodtrykk, men samtidig er tung styrketrening ikke å anbefale for folk med høyt blodtrykk, påpeker hun.

– Det er lurt å kombinere utholdenhet- og styrketrening, og ved økt alder legge størst vekt på styrketrening. Overdreven utholdenhetstrening kan redusere både muskelstyrke og muskelmasse. De fleste vil jo gjerne greie seg selv uten hjelp, og kan klare det mye lenger hvis de er sterke i kroppen. Det hjelper ikke å ha god kondisjon hvis du ikke kommer deg opp fra gulvet om du faller, påpeker Lie.

Ola Nyeggen Høva er fysioterapeut, personlig trener og daglig leder ved Studio Fysio i Oslo. Han forteller at folk flest ofte finner ut at de er veldig glad i enten styrke, bevegelighet eller utholdenhet.

– Når de har funnet favoritten, velger de gjerne bare den treningsformen. Det er viktig å poengtere at utholdenhetstrening gjør deg utholdende og ikke kan sammenlignes med den effekten tung styrketrening gir, sier han.

– Mange tror at du får nok styrketrening for beina av sykling eller løping. Det kan være lett å tenke at man derfor ikke trenger å trene styrke. Dette er en farlig felle å gå i. Man trenger et godt sammensatt og variert program – og det er så enkelt som at styrketrening gir styrke og utholdenhetstrening gir utholdenhet, påpeker han.

Bra for leddene

Styrketrening er også bra for leddene. De vil gjerne svekkes litt med alderen, men jo sterkere muskler, desto mindre sannsynlig er det at du vil plages av det.

– Ikke tro at det at du er svak eller utrent gjør at du ikke kan starte med ulike treningsformer. Det er nettopp når du er svak og utrent at det er perfekt å begynne med trening, sier Pål Jåbekk, som er idrettsfysiolog og forfatter av boka «Helt naturlig, mat og trening».

– Vi vet at tung styrketrening for eldre mennesker, som 80- og 90-åringer, har kjempeeffekt. Det er aldri for sent å starte, men det må gjøres på riktig måte. For eldre og godt voksne mennesker prioriterer vi alltid mer styrke og bevegelighet. Dette fordi disse egenskapene er helt avgjørende for at folk skal mestre hverdagens krav, sier Høva.

– Ikke si at du er for gammel til å gjøre ting, da blir du gammel, understreker Marit Lie. Husk imidlertid at for eldre, så vel som yngre, gjelder det å starte gradvis slik at du unngår skader. Ofte er det lurt å ha veiledning underveis. Velg aktiviteter du liker og er nysgjerrig på, og tren gjerne sammen med andre.

Når du er i 40- og 50-årene

Allerede i 40-årene kan musklene begynne å minke i størrelse. Du kan unngå det ved å opprettholde eller øke styrkeaktiviteter og eksplosive aktiviteter fra denne alderen.

– Dette blir viktigere jo eldre vi blir, sier idrettsfysiolog Pål Jåbekk.

I overgangsalderen produserer kroppen mindre østrogen. Østrogen har en beskyttende effekt på både hjerte og ledd, og derfor blir trening desto viktigere.

– Kvinner har i utgangspunktet mindre beinmasse, og lavere aktivitetsnivå gjør at beinmassen reduseres ytterligere. Det er bare tunge og eksplosive aktiviteter som kan øke eller opprettholde beinmassen. Kvinner trenger styrketrening mer enn menn fordi de er mer utsatt for beinskjørhet, sier Jåbekk.

... og i 60-, 70- og 80-årene

Mange er bekymret for å legge på tunge vekter i frykt for skader.

– Vi vet at belastning er en viktig faktor for at vi faktisk skal kunne bli sterkere. Du bør få hjelp til å trene sikkert og trygt med vekter som faktisk gir deg effekt. Har ikke vektene riktig tyngde, vil de heller ikke styrke musklene, påpeker fysio- terapeut Ola Nyeggen Høva.

– Sammen med tap av styrke, kommer også tap av bevegelighet, sier idrettsfysiolog Pål Jåbekk.

– På mange måter burde vi gjøre øvelsene som før ble vist på tv-programmet Trim for eldre. Gode, gamle gymnastikk- øvelser er veldig nyttige, men de bør gjøres tunge nok. Vi mister bevegeligheten når vi ikke strekker nok på musklene, fortsetter han.

– Det er også lurt å trene på balanse, siden den blir dårligere med åra. Stå på ett bein og puss tennene for eksempel, sier Marit Lie, og minner om at sykling også er god balansetrening.

Artikkelen ble første gang publisert i Allers

Vi bryr oss om ditt personvern

vi er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer