Derfor blir magen treg fra 50-årsalderen

Heldigvis er det som regel bare små grep i hverdagen som skal til for å løse problemet. Her er rådene.

IKKE UVANLIG: Fordøyelsen vår blir tregere fra 50-åra. Hos kvinner kan også overgangsalder påvirke fordøyelsen. Foto: Shutterstock NTB
IKKE UVANLIG: Fordøyelsen vår blir tregere fra 50-åra. Hos kvinner kan også overgangsalder påvirke fordøyelsen. Foto: Shutterstock NTB Vis mer
Publisert

Følg Vi.no på Facebook og Instagram, og motta nyhetsbrev ved å registrere deg her.

Fordøyelsen vår begynner å bli gradvis tregere fra 50-årene. For kvinner oppstår gjerne problemene i forbindelse med overgangsalderen.

- Østrogen er viktig for tarmfunksjonen, og i overgangsalderen produserer kroppen mindre østrogen. I tillegg har østrogen innvirkning på andre hormoner som igjen virker på tarmen. Derfor kan kvinner i denne perioden av livet oppleve både løs mage og forstoppelse om hverandre, sier Lars Eftang, spesialist i generell og gastroenterologisk kirurgi ved LHL-sykehuset på Gardermoen til Vi.no.

Men treg mage er ikke bare et kvinneproblem. Det er også et generelt aldersproblem for begge kjønn.

- Høyere alder fører til at aktiviteten i tarmen reduseres, og dette kan føre til at avføringen blir hardere, tørrere og kommer sjeldnere enn vanlig. I tillegg er mange eldre mindre fysisk aktive og tar flere medisiner hver dag. Det kan også være med på å bremse tarmaktiviteten, sier Eftang.

Kaffe kan hjelpe på magen

- Det er nok et ganske vanlig problem, sier klinisk ernæringsfysiolog og grunnlegger av helsenettstedet BraMat.no Cathrine Borchsenius til Vi.no.

- Det kan være flere årsaker til treg mage, men de vanligste er at vi drikker for lite, spiser for lite fiber og beveger oss for lite. For veldig mange vil et kosthold med regelmessige måltider, godt inntak av fiber og væske pluss regelmessig trening og toalettvaner hjelpe på problemene, sier hun.

Borchsenius slår også et slag for kaffekoppen mange av oss har et kjærlighetsforhold til.

- For mange vil faktisk kaffe hjelpe på å få magen i gang. I motsetning til hva mange tror, så er det ikke slik at kaffe er så veldig dehydrerende. I tillegg er kaffe rik på antioksidanter, sier hun.

Kosthold svært viktig

Eftang mener det er enda viktigere å tenke på kosthold når vi begynner å bli eldre.

- Et dårlig kosthold vil bare gjøre situasjonen verre. Det trenger ikke være veldig vanskelig å spise litt sunnere. Vi kommer langt med frisk frukt og grønnsaker, sier han.

Ifølge Eftang er det normalt å ha avføring fra tre ganger om dagen til en gang hver tredje dag.

- For lite væske gjør avføringen tørrere og hardere. Å øke væskeinntaket er det første rådet mot forstoppelse. Væskebehovet utover det man får i seg i mat er mellom 2 og 3 liter hver dag. Drikk ulike ting som vann og usukret kaffe og te, men unngå daglig inntak av brus. Drikker vi når vi er tørste er det godt nok for de fleste, sier han.

Unngå behandlet mat

Eftang understreker at vi også først og fremst bør velge lite behandlet mat.

- Det er gunstigere å spise mat som ikke har vært varmebehandlet eller har gått gjennom en kvern. Tarmen trenger noe å jobbe med.

Pølser, kjøttdeig, kyllingkjøttdeig og fiskekaker er eksempler på behandlede matvarer.

- Spis heller fiskefilet til middag. Og da gjerne kortreist villfisk, torsk, sei og makrell. Det er mange helsegevinster ved å spise fisk. Det er bedre med en biff enn en burger, men det er å anbefale å ha noen kjøttfrie dager hver uke. Det er god dokumentasjon på at rødt kjøtt fører til tarmsykdommer, sier Eftang.

Fiberrik mat

Borchsenius anbefaler fiberrik mat som grove kornprodukter (for eksempel grovt brød, knekkebrød og musli), grønnsaker, frukt, belgfrukter, bær og gjerne også nøtter og frø (for eksempel linfrø, chiafrø og quinoa).

Det er heller ikke likegyldig hva du drikker.

- Vanlig, søt melk kan for noen virke stoppende på fordøyelsen, mens syrlige melketyper som Biola kan være med på å regulere tarmen. Kaffe kan virke avførende og noen typer te, for eksempel med fennikel, kan kan gi mindre problemer med oppblåsthet. Noen får mer luft i magen av kullsyre, sier hun.

Gå ut i lunsjen

- Er det noen grep vi kan gjøre i arbeidstida som kan bidra til å lette på problemet med treg mage?

- Noen kopper kaffe i løpet av arbeidsdagen er bare bra. Det er supert å legge inn en gåtur i lunsjen. Det kan gjøre underverker for en treg mage. Har du hjemmekontor så er det enda enklere å spise fiberrik mat i form av grovt brød, knekkebrød, frukt og grønt, sier Borchsenius.

Hun forteller at vi anbefales å få i oss rundt 30 gram fiber hver dag, men at mange spiser mindre enn dette.

- Hvis du har treg mage og bestemmer deg for å øke fiberinntaket, så er det viktig at du samtidig er flink til å drikke nok. Hvis ikke kan fiberet virke mot sin hensikt og bare føre til ytterligere treghet.

Nettopp det å drikke for å ha en god fordøyelse er noe bør vi være obs på når vi blir eldre, ifølge Borchsenius.

- Tørstefølelsen reduseres når vi blir eldre. Med redusert tørstefølelse får vi en tendens til å drikke mindre enn vi egentlig trenger, sier hun.

Unngå luft i magen

- Er det noen matvarer vi bør unngå?

- Det er veldig individuelt, men løk, kål, druer, sjampinjong og belgvekster kan gi luft i magen. Ved laktoseintoleranse må du begrense inntak av laktoseholdig mat og drikke og ved glutenintoleranse må kostholdet være fullstendig glutenfritt, sier Borchsenius.

Hun advarer imidlertid mot å kutte ut matvarer hvis du ikke har en diagnose som nevnt over fordi det kan føre til et snevert kosthold.

Hvis du har store problemer med treg mage, er hennes råd å ta et legebesøk for å undersøke om det er underliggende årsaker til problemet.

- En del av befolkningen har det vi kaller for irritabel tarm også. Da er problemene enda mer plagsomme enn «bare» ved litt treg mage, sier hun.

Ikke glem fysisk aktivitet

Ifølge Eftang handler fordøyelsesproblemer i høyeste grad sammen med livsstil.

- Følg de offisielle rådene om minimum 30 minutters fysisk aktivitet hver dag som minimum. Sørg for å spise fem frukt eller grønnsøker om dagen. Hver porsjon bør være på 100 gram. Halvparten av de fem bør være frukt og halvparten bør være grønnsaker. Vi trenger fiber. Grove kornsorter er også bra for fordøyelsen, sier han.

Det er viktig å vite at symptomer på forstoppelse også kan overlappe med symptomer på andre tilstander.

- Hvis et eldre menneske i løpet av noen få uker eller måneder opplever en endring i fordøyelsen med forstoppelse, blod i avføring, følelse av at ikke all avføringen kommer ut, uforklarlig vekttap og magesmerter, kan det være tykktarmskreft, sier han.

Tarmslyng er også en tilstand som kan være dødelig.

- Tarmslyng skaper full stopp i tarmen. Tarmen kan ha vridd seg eller satt seg fast i et brokk. Ved tarmslyng kommer det verken luft eller avføring. Magen blir som en ballong. Tilstanden kan både komme gradvis og akutt, derfor er det viktig å ringe legevakten, sier Eftang og tilføyer at det ikke er grunn til panikk hvis det kommer luft og avføring.

Vi bryr oss om ditt personvern

vi er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer