«Feriehjertesyndrom»:

Derfor blir flere innlagt på hjerteavdeling i høytidene

Har du hjerteproblemer, bør du være ekstra forsiktig med julematen. Her er ekspertenes råd til hvordan du kan nyte julematen på en måte som er bra for helsa.

SAMLES RUNDT BORDET: Julemiddagen er viktig for oss, men det er gode råd å følge for å unngå overspising. Foto: Shutterstock NTB
SAMLES RUNDT BORDET: Julemiddagen er viktig for oss, men det er gode råd å følge for å unngå overspising. Foto: Shutterstock NTB Vis mer
Publisert

Følg Vi.no på Facebook og Instagram, og motta nyhetsbrev ved å registrere deg her.

– Blir du full i magen og spiser mye, betyr det økt belastning på hjertet. Det kan føre til høyere blodtrykk og høyere puls, som også kan gjøre det vanskeligere å puste, sier Erik Arnesen, doktorgradsstipendiat i Ernæring ved Universitetet i Oslo, til Vi.no.

Han forklarer at mye kaloririk mat på en gang vil øke blodsukkeret og innholdet av fett i blodet raskt og kraftig.

– For enkelte kan det føre til at blodkar blir trangere. Det kan dannes blodpropp som kan utløse et akutt hjerteinfarkt, sier han.

Han påpeker at risikoen for akutte hjerteproblemer ikke gjelder personer som er helt friske.

– Du går ikke fra å være helt frisk til å få hjerteinfarkt, men du er i risikosonen hvis du for eksempel har begynnende åreforkalkning. Saltet i julematen kan være et stort problem for personer som har problemer med nyrer og har opplevd hjertesvikt fra før, sier Arnesen.

«Feriehjertesyndrom»

Ifølge Arnesen viser undersøkelser fra andre vestlige land at en del får såkalt «feriehjertesyndrom». Det vil si at det er flere innleggelser med symptomer på hjertesvikt i romjula og andre høytider.

«Feriehjertesyndrom» er spesielt vanlig i USA etter feiring av nasjonaldagen, Thanksgiving og etter nyttårsfeiringen.

– Også studier fra Finland viser at hjerteproblemer er vanlig etter høytidene. Det henger sammen med en kombinasjon av kulde og stress, men ikke minst store mengder alkohol, som kan føre til hjerteflimmer blant annet, sier Arnesen.

Tromsøundersøkelsen, Norges mest omfattende og best besøkte befolkningsundersøkelse, viser imidlertid at det er lite årstidsvariasjon for når nordmenn får hjerteinfarkt. Likevel er det grunn til å være forsiktig med julespisinga hvis du har problemer med hjertet.

Ikke bare det du spiser i jula

– For dem som har alvorlig hjertesykdom eller som er skrøpelige, kan høyt inntak av alkohol og mye salt mat være ugunstig. Hvis du har hjertesvikt kan salt mat gjøre at det samler seg ekstra væske i kroppen, i lungene eller beina. Men for de fleste er det ikke det du spiser mellom jul og nyttår som er problemet – problemet er det du spiser mellom nyttår og jul, sier Laila Arnesdatter Hopstock, forsker for Tromsøundersøkelsen til Vi.no.

Den tradisjonelle julematen kan altså forverre helsetilstanden din, men:

– Det er klart at folk skal kose seg med pinnekjøtt et par ganger i jula. Det viktigste er å spise sunt gjennom hele året, sier Hopstock.

Juleråd til hjertesyke:

  • Vurdér alternativer til den salte og fete maten. Det finnes alternativer som for eksempel deilig juletorsk med gulerøtter.
  • Har du en kjent sykdom, så følg kostrådene du har fått av legen. Dette gjelder hele året: Spis frukt, grønt, fisk og grove kornprodukter. Ha et moderat alkoholforbruk. Ta hensyn under julefeiringen og ikke overspis eller drikk for mye alkohol.
  • Gjør deg opp noen tanker på forhånd om hvor mye du skal ha på tallerkenen. Forsyner du deg litt mindre, er du et godt stykke på vei. Bestem deg for hvor mye alkohol du skal drikke på forhånd. Pass på å ha et glass vann ved siden av. Kilde: Laila Arnesdatter Hopstock, Tromsøundersøkelsen

Kos deg, men vær fornuftig

For mange er julematen en veldig viktig del av julefeiringa, men det går an å kose seg med julematen og samtidig være fornuftig, ifølge Arnesen.

– Jeg skal ikke moralisere over det, men det er ingen plikt å spise mest mulig. Kanskje du må akseptere at det kan bli jul uten at du må spise deg stappmett. Det enkleste er kanskje å starte der – ta deg bedre tid og tygg maten ordentlig, råder Arnesen.

Har du hjertetrøbbel, råder Arnesen deg også til å være forsiktig med alkoholinntaket.

Vi.no har tidligere skrevet at akevitt ikke hjelper på fordøyelsen slik mange antar.

– Både alkohol og fett er med på å forsinke fordøyelsen. Fiber har motsatt effekt og får maten til å gå raskere gjennom mage og tarmkanalen, sier Arnesen.

Tenk grønt på tallerkenen

Ifølge Arnesen er det lurt å tenke slik vi helst skal gjøre gjennom hele året når vi legger mat på tallerkenen: Ha alltid på mer grønnsaker enn kjøtt.

– En del spiser lite variert i jula, men vi kan kose oss selv om vi tenker på dette, sier Arnesen.

– Det typiske tilbehøret som potet og ertestuing er bra å spise, hvis du ikke heller ribbefett over det igjen. Putt gjerne litt mer surkål enn pinnekjøtt på tallerkenen, men husk at kål generelt også kan være tungfordøyelig.

– Hva med frukt til ribba?

– Det er veldig bra å ha for eksempel epler, svisker og rotgrønnsaker som tilbehør. Det er mat vi kan spise så mye vi vil av. Det er med på å drøye maten og det er veldig bra å grønnsaker og frukt tilgjengelig for da blir det gjerne slik at vi spiser mindre av andre ting. Med tanke på vekta er det den fete julematen som er verst.

I tillegg anbefaler Arnesen å drikke vann ved siden av juleølet eller vinen.

Fysisk aktivitet før middag

For å unngå overspising er Arnesens tips å sørge for å være i aktivitet før eller etter julemiddagen.

– Det er først og fremst å gå som er det enkleste. En kveldstur etter middagen på 20 minutter kan hjelpe. Det er aktivitet med lav intensitet som gjelder. Aktivitet med for høy intensitet kan virke motsatt i etterkant av måltidet.

En god treningsøkt tidligere på dagen øker forbrenningen og kan hjelpe på metthetsfølelsen når julemiddagen inntas.

Vi bryr oss om ditt personvern

vi er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer