- Denne treningen gjør sexlivet bedre

- Ofte får kvinner skylda for et dårlig seksualliv, sier bekkenbunnsspesialist. Hun knuser myter og utfordrer tabuer - og gir tips for god bekkenbunnstrening.

Bekkenbunnstrening er muskeltrening. Du må ta i skikkelig for at det skal ha effekt. Her er rådene. Illustrasjonsfoto: Shutterstock/NTB
Bekkenbunnstrening er muskeltrening. Du må ta i skikkelig for at det skal ha effekt. Her er rådene. Illustrasjonsfoto: Shutterstock/NTB Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Følg Vi.no på Facebook og Instagram, og motta nyhetsbrev ved å registrere deg her.

- Bekkenbunnstrening har ofte som mål å få en trang skjede, men dette handler først og fremst om sex på mannens premisser. Kvinnen får ofte skylda for skrantende sexliv fordi hun ikke har trent nok eller har trent feil, sier Kari Bø. Hun professor ved Norges idrettshøgskole og en av verdens ledende eksperter på forskning innen bekkenbunnproblematikk og trening.

Hun forteller at kvinners sexopplevelse er lite avhengig av nerver i selve skjeden, men trening av bekkenbunnen kan bidra til en bedre ereksjon av klitoris for kvinner.

- Det er ingenting det lyves så mye om som kvinnens seksualitet. Det viktigste organet for kvinners seksualitet er klitoris. Hvis skjeden er blitt slapp på grunn av alder eller tidligere fødsler, kan bekkenbunnen trenes opp og dermed gi støtte og blodsirkulasjon til underlivet. Sammentrekning av bekkenbunnsmusklene bidrar til ereksjon av klitoris på samme måte som det for menn kan hjelpe til med reisning av penis, sier Bø.

Kvinners reisning

Hun forklarer at klitoris, med svamplegemet som går innover i skjeden, er likt mannens penis. En trent bekkenbunn har bedre blodsirkulasjon og reisning av klitoris kan gjøre det lettere å få orgasme.

Kvinnens seksualitet i voksen alder påvirkes av typen fødsel hun har gjennomgått og eventuelt om hun har fått muskel- bindevevs- eller nerveskader. Ved overgangsalder synker også østrogennivået. Sammen med generell aldring, fører dette til at bindevev og muskulatur i bekkenbunnen blir svakere. Lavt østrogennivå kan også føre til tørrere skjede.

- Bekkenbunnstrening øker blodtilstrømningen i bekkenbunnen. Sammentrekning av bekkenbunnsmusklene kan være med på å gi reisning til klitoris. Med tanke på overgangsalderen hos kvinner, vil økt blodsirkulasjon som følge av regelmessig trening føre til mer våthet og gjøre det lettere for kvinner å ha samleie. Det er aldri for sent å trene bekkenbunnen. Regelmessig trening vil gi en bedre funksjon, og kan hjelpe deg tilbake dit du var før fødsel, understreker Bø.

Hun mener bekkenbunnstrening bør inngå i alle kvinners styrketreningsprogram.

Her er hennes råd for trening av bekkenbunnen:

  • Forstå hva du skal gjøre. En riktig bekkenbunnssammentrekning drar sammen rundt urinrør, skjede og endetarm og løfter dette området opp og innover i kroppen. Test om du gjør det riktig ved å stanse dryppingen på slutten av vannlating. Klarer du det, kniper du riktig.
  • En feil mange gjør, er å «trykke» som om de skal trykke ut avføring. I stedet skal du trekke sammen ved å løfte muskulaturen opp og innover. Hvis du fortsatt er i tvil om du gjør det riktig etter «toalett-testen»: Oppsøk fysioterapeut med spesialkompetanse på kvinnehelse og bekkenbunn.
  • Trener du bekkenbunnen, gjelder det samme som for vanlig styrketrening: Du må ta i skikkelig for å bygge muskulatur.
  • Sett av ti minutter daglig. Gjennomfør 3x8 eller 3x12 harde sammentrekninger.
  • Flere studier viser at trening av bekkenbunnsmusklene bedrer stressinkontinens (urinlekkasje under fysisk aktivitet og hosting eller nysing) og underlivsprolaps hos kvinner.
  • Studier viser også at bekkenbunnstrening også bedrer seksualfunksjonen.
  • Har du underlivslekkasje eller underlivsprolaps etter fødsel, bør du få veiledet trening.
  • Kari Bø har sammen med forskere ved blant annet Ahus laget en brosjyre med veiledning for hvordan du kan trene bekkenbunnen. Brosjyren kan du finne her.
  • Bekkenbunnstrening har også vist seg å virke på ereksjonsproblemer hos menn. Noen studier har vist effekt på urinlekkasje etter prostataoperasjon. Menn trener bekkenbunnen på samme måte som kvinner. Menn kan lettere se at de gjør det riktig ved å observere at ballene løftes opp og innover. Menn kan se det ved å kikke ned på underlivet eller se seg i speilet.

Tabubelagte områder

- Som fysioterapeuter opplever vi at kvinner kommer og tror de har for slapp skjede, men det viser seg at det er helt normale forhold. Det er veldig synd at mange kvinner blir usikre og tar på seg skylda alene for at de har et dårlig seksualliv. Master og Johnson, som forsket på kvinners seksualitet for mange år siden, hevdet at alle kvinner får orgasme med riktig stimulering, sier Bø.

Hun mener kvinners lyst, opphisselse og seksuell nytelse fremstilles helt feil på film.

- Det er med på å forsterke at kvinner tror det er noe feil med dem. Det er mange tabubelagte områder når det snakkes om seksuelle problemer og ofte får kvinner skylda for et dårlig seksualliv.

Ifølge Bø viser forskning at kvinner som har trent bekkenbunnen opplever at sexlivet er bedre etterpå.

- Noen opplever kanskje urinlekkasje når de har samleie og også når de får orgasme. Vi vet ikke om bekkenbunnstrening har direkte effekt på seksualfunksjonen eller om bedre kontroll på underlivsproblemer under samleie gjør seksuallivet bedre, sier Bø.

Er du interessert i å vite mer? Kari Bø snakker mer om temaet i NIHs podkast 5. desember. Podkasten finner du her.

Vi bryr oss om ditt personvern

vi er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer