Lær deg å si nei:

- De ender opp med å bli overbelastet og overveldet

Kjenner du et «ja»-menneske som setter andres ønsker og behov foran sine egne? Vis dem dette!

OVERVELDET: Oftest er det kvinner som er redde for å si nei av frykt for å bli oppfattet som uhøflig, ifølge psykologen. Foto: Shutterstock/NTB
OVERVELDET: Oftest er det kvinner som er redde for å si nei av frykt for å bli oppfattet som uhøflig, ifølge psykologen. Foto: Shutterstock/NTB Vis mer
Publisert

Følg Vi.no på Facebook og Instagram, og motta nyhetsbrev ved å registrere deg her.

Kan du føle deg uhøflig, brutal og nesten litt slem når du må si nei til noen? Har du opplevd å vri deg i ditt eget skinn, og endt opp med å gjøre ting du egentlig ikke har lyst til og som kanskje ikke engang er bra for deg?

Dette er vanlig, og bunner faktisk i en god egenskap. Vi må bare lære å balansere den.

Setter egne behov til side

– Spesielt har mange kvinner vanskelig for å si nei, bekrefter Cathrine Moestue.

Hun er privatpraktiserende klinisk psykolog og svært engasjert i hvordan vi kan ivareta våre grenser på en sunn måte.

– Dette gjelder menn også, men kvinner er i større grad enn menn sosialisert til å være snille og omsorgsfulle, og vi evner å sette våre egne behov til side for å prioritere andres, sier hun.

– Å ville ta hensyn til andre er en veldig god egenskap, men den kan gi oss trøbbel både på jobb og privat. Trøbbelet kommer fordi et «nei» innebærer å sette våre egne behov og ønsker foran andres ønsker og forventninger, og det er ikke lett å gjøre. Avvisning gjør vondt, og vi vil ikke gi den vonde følelsen til andre. Når vi gjør det, føler vi oss slemme, og det krasjer rett og slett med vår tro på kjærlighet! Vi er sosiale vesener som alle har et behov for tilknytning, sier Cathrine Moestue.

For mange kan det å si nei oppleves som noe som truer relasjonen, og derfor er det tryggere å si ja selv om vi burde ha sagt nei.

Vær snillere mot deg selv

– Min erfaring er at mange kvinner sliter med å sette sunne grenser for seg selv. De ender opp med å bli overbelastet og overveldet, og deres egne prosjekter får ikke den oppmerksomheten de fortjener. Vi blir fort deprimerte hvis vi ikke gir oss selv tillatelse til å leve livet, men hele tiden skal tjene andres behov, sier Moestue.

Det er ikke lett å si nei hvis vi er redd for ikke å bli likt, eller har angst for å bli avvist. Men vi kan lære oss å forstå hvorfor vi har skyldfølelse, og å trene på å gi åpent og ærlig uttrykk for egne tanker og følelser. Andres behov er viktige, men det er dine også. Det er ofte ubehagelig å si nei der og da, men tenk på at du ved å si nei til noe frigjør tid og kapasitet til å si ja til noe annet.

– Å lære seg å si nei betyr å lære seg å bli snillere med seg selv. Å ta vare på seg selv er dessuten en viktig del av det å være i stand til å hjelpe andre.

Psykologens krystallklare budskap er derfor:

– Vær stolt av din varme, men lær deg å si nei!

Hvordan svare? Hvordan kan du svare nei på en pen måte til noe du blir bedt om å gjøre?

Her er noen eksempler:

«Det skulle jeg gjerne klart, og takk for at du har trua på meg, men det får jeg simpelthen ikke til.»

«Akkurat i denne saken må jeg visst trene på å bruke ‘nei-muskelen’, kjenner jeg.»

«Jeg er veldig beæret, men det får jeg dessverre ikke til.»

Når noen presser og spør og graver om ting du egentlig ikke har lyst til å fortelle dem, kan du myke opp ditt «nei». Si for eksempel:

«Vet du, jeg lærte på et kurs at på sånne spørsmål skulle jeg be om tenkepause – så jeg tror nesten jeg gjør det.»

«Jeg vet ikke helt, jeg har spurt høyere makter om råd, men har ikke fått noe svar ennå! Jeg skal si fra straks jeg hører noe.»

Tenk på at ...

  • Livet er tøft for alle, så ikke føl skyldfølelse for at du setter nødvendige grenser.
  • Tror du den du setter grenser til, ville følt skyldfølelse for å sette grenser til deg?
  • Grensesetting er en ferdighet, som å lære å lese, stå på ski eller lage mat. Den første gangen du gjør det, føles det rart og unaturlig. Jo mer du praktiserer grensesetting, desto bedre blir du.

Kilder: clairediazortiz.com, Hjernefabrikken

Slik øver du deg på å si nei

  • Synes du det er vanskelig å si nei, kan du be om litt tid til å tenke, da slipper du å bli stresset og svare uten å ha sett over din egen prioriteringsliste først.
  • Øv deg på å si nei i situasjoner som ikke betyr så mye, som når flyvertinnen spør om du vil ha mer kaffe.
  • Skriv ned setninger du skulle ønske du klarte å si i ulike situasjoner, og si dem høyt som en skuespiller øver til premieren. Hemmeligheten er å være forberedt før situasjonen oppstår.

Kilde: Psykolog Cathrine Moestue

Vi bryr oss om ditt personvern

vi er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer