Følg Vi.no på Facebook og Instagram, og motta nyhetsbrev ved å registrere deg her.
– Det var en eldre dame som bestilte taxi klokka tre om natta. Da vi kom fram dit hun skulle sa jeg «god natt». Da sa hun: jeg skal til tannlegen. Jeg har en tannlegetime klokka fire, forteller taxisjåfør Mohammad Razzaq i Oslo Taxi til Vi.no.
Razzaq skjønte fort at kvinnen kanskje var glemsk eller at hun hadde demens.
– Jeg forklarte at det var midt på natta og at det ikke kunne stemme at hun hadde tannlegetime, forteller han.
Først forsto hun ikke hva han mente, men etter å ha forklart det et par ganger forsto kvinnen at hun hadde tatt feil.
– Da sa hun at jeg skulle kjøre henne hjem igjen. Hun var veldig lett å ha med å gjøre. Hun begynte å smile litt av det som hadde skjedd, forteller taxisjåføren.
Kan ikke bare kjøre kunden fra A til B
Razzaq sier at det er viktig å ta det med ro i situasjoner der personen kan ha demens.
– Du må prøve og forstå hva personen vil i stedet for å stresse. Det er viktig å bruke tid på å snakke. Vi kan ikke bare kjøre kundene fra a til b, sette dem av og si «ha det», understreker han.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Vi er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger
Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på vi.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.