Demensvennlig samfunn:

Da kvinnen skulle til tannlegen midt på natta, reagerte taxisjåføren

– Vi kan ikke bare kjøre kundene fra a til b, sette dem av og si «ha det», understreker taxisjåføren.

<strong>KUNDE MED DEMENS:</strong> Taxisjåføren tok seg god tid til å snakke med kvinnen som hadde demens. Etter å ha snakket rolig med henne kjørte han henne hjem. Illustrasjonsfoto: Terje Bendiksby NTB
KUNDE MED DEMENS: Taxisjåføren tok seg god tid til å snakke med kvinnen som hadde demens. Etter å ha snakket rolig med henne kjørte han henne hjem. Illustrasjonsfoto: Terje Bendiksby NTB Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Følg Vi.no på Facebook og Instagram, og motta nyhetsbrev ved å registrere deg her.

– Det var en eldre dame som bestilte taxi klokka tre om natta. Da vi kom fram dit hun skulle sa jeg «god natt». Da sa hun: jeg skal til tannlegen. Jeg har en tannlegetime klokka fire, forteller taxisjåfør Mohammad Razzaq i Oslo Taxi til Vi.no.

Razzaq skjønte fort at kvinnen kanskje var glemsk eller at hun hadde demens.

– Jeg forklarte at det var midt på natta og at det ikke kunne stemme at hun hadde tannlegetime, forteller han.

Først forsto hun ikke hva han mente, men etter å ha forklart det et par ganger forsto kvinnen at hun hadde tatt feil.

– Da sa hun at jeg skulle kjøre henne hjem igjen. Hun var veldig lett å ha med å gjøre. Hun begynte å smile litt av det som hadde skjedd, forteller taxisjåføren.

Kan ikke bare kjøre kunden fra A til B

Razzaq sier at det er viktig å ta det med ro i situasjoner der personen kan ha demens.

– Du må prøve og forstå hva personen vil i stedet for å stresse. Det er viktig å bruke tid på å snakke. Vi kan ikke bare kjøre kundene fra a til b, sette dem av og si «ha det», understreker han.

I møtet med kvinnen handlet Razzaq helt i tråd med rådene fra Nasjonalforeningen for folkehelsen.

– Det er ikke mulig å se på folk at de har demens. Det er vennlighet og tålmodighet som skal til. Blir folk sinte eller stresset blir det verre for den syke og det blir vanskeligere å finne en løsning, sier Mina Gerhardsen, generalsekretær i Nasjonalforeningen for folkehelsen til Vi.no.

Hun understreker at trygghet i taxi er viktig for personer som har demens.

– De fleste som har demens skal bo hjemme lenge før de skal på sykehjem. Mange er avhengige av taxi som transportmiddel. Det er kjempeviktig at de får beholde så mye som mulig av livet sitt, sier hun.

Viktig kurs for taxisjåfører

Nasjonalforeningen for folkehelsen har nylig undertegnet en avtale med Oslo Taxi og Norgestaxi. Tusenvis av sjåfører skal gjennom kurs som gjør dem rustet til å hjelpe kunder med demens.

Hvis taxisjåfører for eksempel har mistanke om at personen i taxien er dement kan det være lurt å sjekke om personen har på ordentlige sko eller om personen ikke klarer å finne nøkkelen for å låse seg inn.

Gerhardsen viser til at problemer også kan oppstå andre steder. Personer med demens kan glemme koden i butikken når varene skal betales.

– Vi ønsker at flere skal lære hvordan de kan hjelpe til i slike situasjoner. Møter du en person med demens som kanskje ikke husker hvor hun eller han skal eller hvordan de skal betale i butikken, er det viktig å vite hvordan du håndterer det slik at personen opplever trygghet og verdighet.

I stedet for å la personen stresse i kassa, er rådet å ta personen til side på en rolig måte.

– Når folk rundt tar det med ro løser det seg stort sett på en grei måte, sier Gerhardsen.

– Må hjelpe kundene

For Razzaq var det første gang han opplevde å ha en kunde med demens. Han har flere kolleger som har fortalt om liknende opplevelser.

– En kollega av meg kjørte en dame til en adresse der det ikke var noe hus. Hun sa at hun bodde der, forteller han.

Sjåføren var tålmodig for å hjelpe henne. Ved å ringe fra hennes telefon til seg selv, fant han adressen hennes og kjørte henne hjem.

– Det viste seg at hun hadde bodd på den første adressen 50 år tidligere, forteller Razzaq.

Han forteller at sjåførene er oppmerksomme på at eldre personer over 60 er de med størst sjanse for å ha demenssykdom.

Razzaq jobber i kursavdelingen til Oslo Taxi og lærer sjåfører hvordan de skal takle mulige situasjoner med personer som har demens.

– Jeg er obs på at det kan skje. Det er viktig at vi lærer våre sjåfører dette. Vi må hjelpe kundene våre, sier han.

Framtidas demensvennlige samfunn

Nasjonalforeningen for folkehelsen har jobbet med kampanjen for et mer demensvennlige samfunn i flere år. Over 140 kommuner har forpliktet seg til å gjennomføre kurs om demens for folk som møter folk i arbeidslivet.

Det anslås at det i dag er rundt 77 000 mennesker med demens i Norge.

– Tallet på personer med demens kommer til å doble seg de neste ti åra. Vi er avhengige av flere medmennesker som skjønner hva som skjer og som kan hjelpe til i butikker, banker og bibliotek. Det fører til at flere i sum kan bidra til at personer med demens har det bra, sier Mina Gerhardsen.

Vi bryr oss om ditt personvern

vi er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer