D-VITAMIN: Det er viktig å få i seg tilstrekkelig mengde, men selve vitaminet gjør ikke eldre sterkere, viser forskning. Foto: Scanpix.
D-VITAMIN: Det er viktig å få i seg tilstrekkelig mengde, men selve vitaminet gjør ikke eldre sterkere, viser forskning. Foto: Scanpix. Vis mer

D-vitamin for eldre

D-vitamin gjør ikke eldre sterkere

Fysisk aktivitet har større virkning på kroppen enn kosttilskuddet, mener forsker.

Publisert

Tidligere studier har vist at D-vitamin kan redusere fall ved at vitaminet gjør de eldre mer bevegelig og opprettholder muskelstyrke.

Dette har forskere på Klinisk institutt 1 ved Universitetet i Bergen sett nærmere på. De ville finne ut om D-vitamin ga økt positiv effekt på muskelstyrke og bevegelighet dersom dosen var større enn det daglige behovet.

Resultatet viser at dette strider imot tidligere funn.

Forverring av bevegelighet

FORSKER: professor Jutta Dierkes ved Universitetet i Bergen.. Foto: UIB.
FORSKER: professor Jutta Dierkes ved Universitetet i Bergen.. Foto: UIB. Vis mer

– Vi så ingen forbedring av muskelstyrke etter vitamin D-tilskudd. Motsatt fant vi en liten, men betydelig forverring av bevegelighet, sier professor Jutta Dierkes ved Universitetet i Bergen.

Det skriver Forskning.no.

Studien er publisert i Journal of Human Nutrition and Dietetics.

I studien samlet og analyserte forskerne all forskningslitteratur på feltet. I alt 15 studier basert på over 2000 artikler og nær 3000 eldre var involvert.

Forskerne utførte tester av håndstyrke og hvor lang tid de brukte for å reise seg opp av stolen og gå en viss distanse. Dette er etablerte tester for å undersøke muskelstyrke og bevegelighet på en standardisert måte.

Studien viser at det ikke finnes noen snarveier til bevegelighet og styrke blant eldre, opplyser Forskning.no videre.

ERNÆRINGSFYSIOLOG: Mari Arnøy Slåttholm, klinisk ernæringsfysiolog og rådgiver i Kreftforeningen. Foto: Kreftforeningen.
ERNÆRINGSFYSIOLOG: Mari Arnøy Slåttholm, klinisk ernæringsfysiolog og rådgiver i Kreftforeningen. Foto: Kreftforeningen. Vis mer

– Man bør heller legge opp til mer fysisk aktivitet for de eldre, istedenfor å tro at vitamintilskudd kan være løsningen, sier Dierkes.

– Bør doble inntaket

Mari Arnøy Slåttholm, klinisk ernæringsfysiolog og rådgiver i Kreftforeningen, støtter rådet om mer fysisk aktivitet. Samtidig mener hun at inntak av D-vitamin er ekstra viktig for folk i eldre alder.

– Norske undersøkelser har vist at eldre er i risiko for vitamin D-mangel, og det er derfor viktig at du forsøker å få i deg nok av dette vitaminet, har Slåttholm uttalt til Vi.no.

Dette er også anbefalingen til Anne Marie Skjølsvik, klinisk ernæringsfysiolog i TINE.

– Du bør faktisk doble inntaket av vitamin D etter fylte 75 år. Vitamin D bidrar blant annet til immunforsvarets normale funksjon, sier Skjølsvik.

Sammen med vitamin-D er protein viktig for å bygge og bevare muskler, understreker Skjølsvik.

ERNÆRINGSFYSIOLOG: Anne Marie Skjølsvik, klinisk ernæringsfysiolog i TINE. Foto: TINE
ERNÆRINGSFYSIOLOG: Anne Marie Skjølsvik, klinisk ernæringsfysiolog i TINE. Foto: TINE Vis mer

​– Fra 65 års alder er behovet for protein noe høyere. Dette er en anbefaling som er satt for blant annet for å unngå tap av muskelmasse. Det er rikelig med protein i egg, fisk, fjærkre, nøtter, meieriprodukter og belgvekster, forteller Skjølsvik.

Ikke dropp D-vitamin

Det skal sies at selv om den norske studien ved UIB ikke viste noen effekt ved vitamin D-tilskudd, så bør ikke eldre slutte med å ta vitaminet, ifølge Dierkes.

– Eldre bør ikke slutte med vitamin D, fordi det er bra mot blant annet benskjørhet, sier hun.​​

Vi bryr oss om ditt personvern

vi er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Velkommen til vårt kommentarfelt

Vi setter pris på kommentarer til artiklene på vi.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.