Førerkort for eldre

Bruker du to minutter på denne testen, bør du kanskje parkere bilen for godt

– Det er viktig at folk vurderer sine egne evner, sier Svein Lie i Helsedirektoratet.

KLARER DU TESTEN? Slik kan en «Trail making test» se ut. Du tegner en strek fra det laveste til høyere tall. Hvis du ikke klarer denne testen, er det kanskje på tide å legge fra seg bilnøkkelen. Foto fra Massachusetts General Hospital
KLARER DU TESTEN? Slik kan en «Trail making test» se ut. Du tegner en strek fra det laveste til høyere tall. Hvis du ikke klarer denne testen, er det kanskje på tide å legge fra seg bilnøkkelen. Foto fra Massachusetts General HospitalVis mer

(Vi.no): Over 100 personer dør i snitt hvert år i trafikken, ifølge SSB (Statistisk sentralbyrå). Hver eneste ulykke er forskjellig, men man kan alltids reflektere i ettertid.

Kunne man unngått dødsfall?

– For å unngå ulykker som er forårsaket av menneskelig svikt, må de kognitive ferdighetene til de ulike bilførerne være på topp, sier fagdirektør Svein Lie i Helsedirektoratet.

– Det å kjøre bil krever at du kan beherske både inntrykkene du får fra omgivelsene, og kunne føre bilen slik at det ikke er farlig for deg eller omgivelsene, sier han.

Les også: Jo, du kan kjøre bil selv om du tar medisin med rød trekant

– Bilføreren sitt ansvar

Selv om det å være en god bilfører er sammensatt av mer enn dine kognitive evner, kan det være lurt å vite om du har «hodet på rett plass» når du kjører bilen din.

Hvordan en slik test løses. Foto fra Wikipedia
Hvordan en slik test løses. Foto fra Wikipedia Vis mer

Lie forteller at testene «Trail making test» A og B, samt norsk revidert mini mental status evaluering (MMSE-NR), kan gi et tydelig bilde på om kjøreevnen er for dårlig for norske veier.

Disse testene finner du her:

– Hvis testen er svært bra- eller dårlig utført, kan man si noe ganske konklusivt. Hvis du stryker på disse testene, bør du ta en vurdering på om du bør fortsette å kjøre bilen, mener Lie.

Les også: Synes du denne er i veien når du kjører bil?

Klarer du den på under 60 sekunder?

Hvis for eksempel bruker over minuttet på Trail Making Test A, bør du kontakte fastlegen for å undersøke nærmere, og bruker du over 111 sekunder, er det mulig at du har hatt dine siste dager bak rattet, men dette er det opp til fastlegen å vurdere.

KOGNITIVE FERDIGHETER: Svein Lie mener de kognitive ferdighetene må være på topp når man skal kjøre bil. Foto: Helsedirektoratet.
KOGNITIVE FERDIGHETER: Svein Lie mener de kognitive ferdighetene må være på topp når man skal kjøre bil. Foto: Helsedirektoratet. Vis mer

– Hvis man er svekket i evnen til å forstå og tolke, eller reagerer for tregt på endringer i trafikkbildet, så er det ikke sikkert at man egner seg i trafikken. Det er viktig at folk vurderer sine egne evner, sier Lie.

Men fortvil ikke om du ikke består testen. Alt håp er ikke ute. Lie forklarer at selv om det først og fremst bilføreren som har ansvar for egen tilstand, så er det i møte med helsetjenestene man får et endelig svar.

– Når en lege eller psykolog ser at det er et behov, så gjennomfører de disse testene. Er man i tvil, så ber man fylkesmannen om at personen må gjennomføre en praktisk førerprøve. Det er oftest bilførere over 50 år som trenger dette.

Dag Terje Langnes i Statens Vegvesen har tidligere fortalt til Vi.no hvordan risikoen øker med alderen.

- Risikoen øker for bilførerer over 75 år, og enda mer ved 85+. Det gjelder ikke bare dem selv, men alle rundt dem også. I tillegg tåler eldre mindre enn yngre personer, så de får langt mer alvorlige skader i en trøkk.

Les også: Du kan halvere risikoen for å få demens

Må brukes sammen med annen kunnskap

Lie mener testene ikke burde benyttes profesjonelt som forebyggende tiltak blant alle trafikanter.

- I veilederen fra Helsedirektoratet står det at leger og psykologer skal benytte de kognitive testene ut fra en samlet vurdering, inkludert opplysning om annen sykdom. Det er ikke anbefalt å benytte testene alene og rutinemessig for alle bilførere over en bestemt alder, sier Lie.

Testene skal altså ikke brukes rutinemessig på alle, men der det er behov.

– En sammendragsstudie viste at hvis du tok testen på alle over 60 år, og valgte ut 1000 stykker, ville rundt 120 av disse få beskjeden at de ikke kunne kjøre, men dette ville bare ført til at man avverget fire trafikkulykker.

– Så hvis man bruker denne testen på alle, er risikoen stor å fjerne noen som ikke skulle vært ute av trafikken. Man må bruke det sammen med annen kunnskap, forklarer han.

Gå til Vi.no-forsiden