Fisk til middag

Alle aldersgrupper bør øke fiskeinntaket

Helsefordelene av å spise mer fisk - opptil to - tre måltider i uken, oppveier risikoen for negative helseeffekter av mulige miljøgifter fra fisk, slås det fast i en ny rapport.

MER FISK: Alle aldersgrupper kan med fordel øke fiskeinntaket, som gir flere helsefordeler til tross for økt inntak av miljøgifter, slår VKM fast. Foto: NTB
MER FISK: Alle aldersgrupper kan med fordel øke fiskeinntaket, som gir flere helsefordeler til tross for økt inntak av miljøgifter, slår VKM fast. Foto: NTB Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Følg Vi.no på Facebook og Instagram, og motta nyhetsbrev ved å registrere deg her.

Vitenskapskomiteen for mat og miljø (VKM) konkluderer i en ny nytte- og risikovurdering av fisk i norsk kosthold at det er gunstig for helsa å øke det ukentlige fiskeinntaket.

Deres rapport, som de har gjort på oppdrag fra Mattilsynet, slår også fast at samtlige aldersgrupper bør spise mer fisk i uka, ettersom et økt inntak kan bidra til å forebygge en rekke sykdommer.

Fra før er det spesielt den eldste aldersgruppen som spiser mest fisk.

Eldre flinkest i klassen

Alt tyder på at det er de eldre som fra før spiser mest fisk i den norske befolkningen: Helsedirektoratets rapport «Utviklingen i norsk kosthold» fra 2020 viser en kraftig nedgang i bruken av fisk på norske middagsbord, men at andelen som spiser fisk eller fiskemat til middag minst tre ganger i uka er lavere blant yngre enn blant eldre aldersgrupper, ifølge Norske Spisefakta.

SSBs Levekårsundersøkelse for 2019 viste samtidig at andelen som daglig spiste fisk økte med alder og var betydelig lavere i befolkningen generelt (6 prosent) enn i aldersgruppen 80 år eller eldre (12 prosent).

Økt fiskeforbruk kan gi færre slag og mindre hjertesykdom

I sin ferske rapport konkluderer VKM med at det å spise fisk er gunstig, og at fisk beskytter mot flere helseutfall som er viktige folkehelseutfordringer i Norge. Blant annet mener de at et økt fiskeinntak kan redusere antall tilfeller av slag og koronar hjertesykdom i befolkningen (hjertekrampe og hjerteinfarkt), i tillegg til nye tilfeller av demens og alzheimers sykdom.

Det kan også bidra til et økt inntak av vitamin D. Som kjent øker D-vitaminbehovet med alderen, som Vi.no har skrevet om tidligere.

Helsefordeler oppveier risiko ved inntak av fisk

Det er Mattilsynet som har bedt VKM om denne rapporten, med bakgrunn i at fisk i tillegg til å bidra med viktige næringsstoffer også kan inneholde miljøgifter.

VKM vurderte i 2006 og 2014 nytte og risiko av fisk i norsk kosthold, men siden 2014 har det er kommet nye relevante data i tillegg til at tålegrenser for dioksiner og fluorholdige stoffer (PFAS) som kan finnes i fisk, har blitt senket. Derfor ba Mattilsynet i 2019 VKM om en ny vurdering.

- Konkret har VKM sett på hvilke konsekvenser det vil ha hvis den norske befolkningen opprettholder dagens konsum av fisk, eller øker fiskeinntaket opp til det nivået som Helsedirektoratet anbefaler.

VKM konkluderer med at fordelene ved å øke inntaket av fisk opp til de anbefalte to til tre middagsmåltidene per uke (tilsvarende 300-450 gram, inkludert minst 200 gram fet fisk hos voksne) oppveier risikoen ved inntak av fisk som inneholder en rekke kontaminanter. Dette gjelder for alle aldersgrupper, ifølge VKM.

Vi bryr oss om ditt personvern

Vi er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer

Velkommen til vårt kommentarfelt

Vi setter pris på kommentarer til artiklene på vi.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.