Å være utendørs er trim for hjernen

Vil du holde hjernen i form? Sett fra deg kaffekoppen og gå deg en tur.

HJERNETRIM: Etter bare ti minutter utendørs, har hjernehelsen din allerede blitt styrket, viser en ny studie. Illustrasjonsfoto: NTB/Shutterstock
HJERNETRIM: Etter bare ti minutter utendørs, har hjernehelsen din allerede blitt styrket, viser en ny studie. Illustrasjonsfoto: NTB/Shutterstock Vis mer
Publisert

Følg Vi.no på Facebook og Instagram, og motta nyhetsbrev ved å registrere deg her.

Vi vet det jo egentlig: Å gå tur er bra for både kropp og sjel. Vi blir i bedre form og bedre humør, og sover bedre om natta. Nå har forskere påvist at en tur ut - selv om den bare varer i ti minutter - endrer hjernens struktur, skriver Forskning.no.

En ny studie fra Tyskland har påvist positive endringer i hjernen selv etter korte spaserturer utendørs. Hjernemassen i hjernens frontale område økte i volum etter at testpersonene hadde vært utendørs, også ved korte opphold. Denne delen av hjernen er blant annet viktig for evnen til planlegging og regulering av handlinger og emosjoner.

Studien er utført ved det anerkjente Max Planck Institute for Human Development i Berlin. Deltakerne var mellom 24 og 32 år, og i løpet av et halvt år gjennomgikk de hjernescanninger annen hver uke. Selv om antall testpersoner i studien var få, mener forskerne at det er en klar sammenheng mellom tid brukt utendørs og økning i grå hjernemasse i den prefrontale hjernebarken.

- Våre funn viser at humøret vårt og hjernens struktur bedres når vi tilbringer tid utendørs. Dette vil med stor sannsynlighet påvirke konsentrasjonen, arbeidshukommelsen og hele vår psykiske helse, sier forsker Simone Kühn, som ledet studien, i en pressemelding.

- Viktig kunnskap

Linda Hildegard Bergersen, professor i fysiologi ved Universitetet i Oslo og professor i nevrobiologi ved Universitetet i København, mener studien er godt nytt.

- Den viser at alt hjelper, og at bare det å komme seg opp av sofaen og ut av leiligheten er bra for hjernen. Dette er veldig viktig kunnskap å få ut til folk - nemlig at litt er veldig mye bedre enn ingenting, sier hun.

Bergersen har forsket på sammenhengen mellom fysisk aktivitet og god hjernehelse.

- Regelmessig fysisk aktivitet halverer risikoen for å få Alzheimer, i tillegg til at det forbeygger nedstemthet og lette depresjoner. Det er bra for helsa å få opp pulsen litt, men du må ikke nødvendigvis trene hardt eller lenge for å få gevinst, sier hun.

Oppdagelsesferd

Når det gjelder å holde hjernen frisk, kan det å gå en tur i eget nabolag være like bra som å drive med kryssord eller sudoku.

- Det beste er å gjøre begge deler. Gå en tur i egen by, se på arkitektur, farger og folkeliv, vær nysgjerrig og gå på oppdagelsesferd, oppfordrer professoren.

I tillegg er det å lære seg noe nytt, som en ny sang eller et dikt, med på å holde hjernen i form.

- Alt som er nytt stimulerer hjernecellene. Bare det å handle i en annen matbutikk enn du pleier er bra for hjernen din, fordi du bryter med det vante og må tenke litt mer, sier hun.

Også reising er bra for hjernen, mener Bergersen. Det å reise til et nytt sted, uansett om det er i Norge eller i utlandet, med alt det innebærer av planlegging, organisering og endring av vante omgivelser, er god mosjon for hjernecellene.

- All forandring stimulerer hjernen, og det er viktig å ta det ubehaget det kan være å komme seg ut av huset og oppleve noe nytt, sier hun.

Gode turvaner

Når du går deg en tur, skjer det mye mer enn bare at du går. Kroppen har godt av bevegelsen, men samtidig aktiviseres også hjernen: Du ser biler, folk og kanskje dyr, du oppdager nye bygninger og endringer i gatebildet eller naturen rundt deg, du må følge med på hvor du går og finne veien, kanskje møter du også naboer eller gamle kjente. Alt er med på å holde hjernen i form.

- Vi ser at mange av de som blir veldig gamle, har ofte en vane om å gå en tur hver dag, sier Bergersen.

Hun mener sykehjem bør ha enda større fokus på at beboerne skal komme seg litt ut hver dag, og være i fysisk aktivitet så mye som mulig.

- Også for personer med demens er det veldig viktig å bevege seg og komme seg litt ut. Bare det å gå i trapper i noen minutter hjelper, påpeker hun.

I tillegg til å komme seg ut og gå tur, er også styrketrening viktig for å kunne ha en god alderdom.

- Styrketrening er viktig for å vedlikeholde styrken i muskler du trenger for å klare deg selv i hverdagen. En tur på treningssenteret gir deg også mange nye impulser, og for mange er det veldig sosialt å trene sammen med andre, sier hun.

Vi bryr oss om ditt personvern

vi er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer