Varsko om briller og bilkjøring

- Skremmende mange kjører bil med ferdigbriller. Det er ikke uten grunn at ferdigbriller skal være merket med «ikke egnet for bilkjøring».

BRUKER DU BRILLER? Du bør ikke kjøre bil med ferdigbriller, advarer optikere. De hevder det kan utløse farlige situasjoner. Undersøkelser viser at mange bruker ferdigbriller ved bilkjøring. Foto: Shutterstock/NTB
BRUKER DU BRILLER? Du bør ikke kjøre bil med ferdigbriller, advarer optikere. De hevder det kan utløse farlige situasjoner. Undersøkelser viser at mange bruker ferdigbriller ved bilkjøring. Foto: Shutterstock/NTB Vis mer
Publisert

Følg Vi.no på Facebook og Instagram, og motta nyhetsbrev ved å registrere deg her.

- Ferdigbriller er ikke egnet til bilkjøring, men stadig flere bruker dem likevel til det. Tall vi hentet inn via Kantar i 2018 viste at 12 prosent av nordmenn som har ferdigbriller, bruker dem under bilkjøring, forteller Hans Torvald Haugo, generalsekretær og fagsjef i Norges Optikerforbund.

Regner man om dette til antall personer, betyr det at minst 85 000 nordmenn kjører med ferdigbriller.

- Det er skremmende mange! Det er ikke uten grunn at ferdigbriller skal være merket med «ikke egnet for bilkjøring». Det er fordi mange vil kjøre med dårligere syn enn de kunne ha gjort, uttaler Haugo til Vi.no.

Ifølge Norges Optikerforbund, er det flest i aldersgruppen 45 pluss som bruker ferdigbriller.

Man vet ikke hvor mange ferdigbriller som selges i Norge hvert år - fordi de importeres ut fra vekt (i tonn), og ikke ut fra antall.

Ferdigbriller og bilkjøring

Ifølge reglene for CE-merking skal ferdigbriller merkes med at de ikke er egnet for langvarig avstandsbruk, som for eksempel bilkjøring eller TV-titting, forteller Haugo.

- Å bruke briller som ikke er godt tilpasset, gjør deg raskere trett og uoppmerksom i trafikken. Risikoen for ulykker øker, sier han, og hevder at mange som kjøper en ferdigbrille, som oftest ikke har fått målt ut den optimale brillestyrken.

Han poengterer videre at ferdigbriller sjelden er den beste brillen, både i forhold til å se skarpt, men også fordi billige støpte glass, har en helt annen kvalitet enn slipte glass med gode overflatebehandlinger.

- Dette kan gi andre problemer som øyeanstrengelse, hodepine, fargeavvik og annet. Redusert kontrast er nok det som påvirker evnen til å kjøre bil mest, sier han videre.

SKAL MERKES: Ferdigbriller skal være merket med at de ikke skal brukes til bilkjøring. Foto: Kristin Sørdal
SKAL MERKES: Ferdigbriller skal være merket med at de ikke skal brukes til bilkjøring. Foto: Kristin Sørdal Vis mer

- Viktig å kunne reagere hurtig

Bonnie Uchermann, førstelektor og optiker ved Nasjonalt senter for optikk, syn og øyehelse ved Universitetet i Sørøst-Norge (USN), sier til Vi.no at han ikke kjenner til frarådingen om å kjøre bil med ferdigbriller.

- Men på generelt grunnlag er det klart at en kan se bedre med riktig design på brilleglassene (krumming på brilleglasset, red.anm.) enn det det er på ferdigbriller.

- Når man kjører, er det om å gjøre å se «fort» og reagere hurtig. Med et riktig design på brilleglassene vil du få den mest riktige informasjon og reagere der etter, sier han videre, og poengterer:

- Ferdigbriller har generelt ikke riktig design på brilleglassene selv om det er lik styrke. Og hvis brilleglasset er for tykt eller feil krummet, selv om brilleglasset har riktig styrke, gir det et feil inntrykk av omgivelsene.

Han forklarer at i og med at netthinna som tar imot bilde fra omverden er krummet bak i øyet, kreves det en spesiell krumming på brilleglassene for at avbildingen gjennom brilleglassene skal bli så riktig som mulig.

Og her kommer noe av begrensningene med ferdigbriller inn:

- For at en ferdigbrille skal være billig, er det viktig at produksjonskostnadene holdes nede. Da blir ikke designen så viktig, sier Uchermann.

Han kommenterer at for noen kan ferdigbriller fungere godt nok, men at de da er heldige.

- Nordmenn har lavkvalitet på nesa

Det selges ferdigbriller på mange slags butikker i Norge. Og ifølge Haugo, er det kvalitetsforskjeller:

- Det er store forskjeller på kvalitet på disse brillene: Fra skikkelig dårlig til ganske god. Men god kvalitet, betyr ikke automatisk at brillen er god for brukeren, da det er standard produkter som brukes til enkeltmennesker, uttaler han.

Haugo påpeker også at det er kvalitetsforskjeller på ferdigbriller i ulike land:

- Vi vet ut fra prissammenlikning at i Norge selges det mange ferdigbriller med lavere kvalitet enn i mange andre land.

- Norske ferdigbrillebrukere har lavkvalitet på nesa sammenliknet med ferdigbrillebrukere i andre europeiske land, hevder Haugo.

Han understreker også at dersom man kjøper en ferdigbrille som man blir uvel av å bruke - så bør de skrotes:

- Jeg har selv møtt mennesker med for eksempel langvarig hodepine, som har sett bedre med ferdigbriller enn uten, men som har vært plaget i årevis fordi de ikke har hatt godt tilpassede briller. En av mine pasienter var faktisk ufør pga. hodepine, som ble borte når han fikk korrekt brille – og han kunne komme i jobb igjen.

- Ferdigbriller skal merkes

Ifølge Haugo, finnes det ulike typer ferdigbriller.

- Reguleringen i Norge er liberal, og det selges ferdigbriller i fra +4,00D til -4,00D. I flere land er det ikke tillatt med briller i minus, forteller Haugo.

I noen land er det slik at må man kjøpe ferdigbriller på samme sted som man kjøper tilpassede briller.

Han understreker at ferdigbriller i Norge skal være merket med advarsel om bruk ved bilkjøring:

- Ifølge reglene for CE-merking skal ferdigbriller merkes med at de ikke er egnet for langvarig avstandsbruk, som for eksempel bilkjøring eller TV-titting.

Om dette gjøres, er en helt annen sak:

Ifølge en undersøkelse om merking av ferdigbriller gjort av en gruppe avgangsstudenter ved optikerstudiet på Kongsberg i 2014, var 64 av de 100 undersøkte ferdigbrillene ikke merket slik de skal. Vi.no-redaksjonen har også sett ferdigbriller i salg i dag som ikke er merket ifølge CE-reglene.

- Dette betyr at mange ferdigbriller ikke er forskriftsmessig merket med symbol eller tekst som opplyser at de er uegnet for bilkjøring, påpeker Haugo.

Vi bryr oss om ditt personvern

vi er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer