Tannlege

Tror flere kan ha rett på tannlege-erstatning

- Vi tror at det er flere pasienter som med god grunn kunne melde et erstatningskrav til oss.

FLERE KLAGER PÅ TANNBEHANDLING: De fleste klagene dreier seg om rotbehandling, etterfulgt av saker om kronebehandling. Foto: Shutterstock/NTB
FLERE KLAGER PÅ TANNBEHANDLING: De fleste klagene dreier seg om rotbehandling, etterfulgt av saker om kronebehandling. Foto: Shutterstock/NTB Vis mer
Publisert

Følg Vi.no på Facebook og Instagram, og motta nyhetsbrev ved å registrere deg her.

Det kan være dyrt å gå til tannlegen. Og det kan oppleves som urettferdig.

I en pristest gjort av Vi.no, avslører vi enorme prisforskjeller på helt vanlige tannbehandlinger - og hele 76 prosent av leserne sier at de har utsatt tannlegebesøket fordi det er så dyrt.

Nå melder Norsk pasientskadeerstatning (NPE) at det er en stor økning i henvendelser fra pasienter som søker om erstatning for tannskader:

I løpet av første halvår i år har de mottatt totalt 3372 søknader om erstatning; 513 flere saker enn samme periode i fjor - som er en økning på 18 prosent.

Avdelingsdirektør Anne-Mette Gulaker i NPE sier til Vi.no at de tror det er enda flere pasienter som med god grunn kunne melde et erstatningskrav til dem.

- Tannbehandling er dyrt og dersom disse utgiftene helt eller delvis skyldes feilbehandling, vil en erstatning fra NPE komme godt med, sier Gulaker.

De fleste henvendelsene om tannskader gjelder rotbehandling, etterfulgt av saker om kronebehandling på en solid andreplass.

Gjennomsnittlig erstatningsbeløp er 60.000 kroner.

- Kunne skjule tennene bak munnbind

- Eneste fordelen med koronaepidemien var at jeg kunne skjule tennene mine i seks måneder med munnbind, forteller en av de 308 som har søkt om erstatning etter tannlegebesøk.

Hun har fått 50.000 kroner etter at det ble påvist svikt i behandlingen i forbindelse med innsetting av krone og bro og tap av to tenner.

- Jeg tygde sidelengs før en spesialist etter to år sørget for en løsning, sier hun.

- Ordningen er bedre kjent

Anne-Mette Gulaker tror hovedårsaken for økningen i antall henvendelser er at mulighetene for å søke om erstatning for feilbehandling, blir stadig bedre kjent.

Dette er også forklaringen som Tannlegeforeningen gir:

President i Den Norske Tannlegeforening, Camilla Hansen Steinum, sier at de selvsagt ikke er fornøyde med at antall klager stiger - men at det kan tyde på at ordningen er blitt bedre kjent.

- Og det er veldig bra! sier hun.

- Vi skulle selvfølgelig helst sett at ingen pasienter følte behov for å sende inn klage - enhver klage er en for mye. Samtidig må man se tallene i sammenheng med antall behandlinger som faktisk gjennomføres. Vi treffer i overkant av tre millioner pasienter i løpet av året, og mange av dem har flere behandlinger årlig. Sett i lys av dette er ikke antallet klager så stort, sier Steinum.

Flere som får avslag

Tallet for de som får medhold i sakene sine og blir tilkjent erstatning fra NPE har stort sett ligget på rundt 35-36 prosent de siste fem åra.

Av 245 vedtak som NPE har gjort i saker om erstatning for tannbehandlinger i løpet av årets første halvår, har 108 fått medhold mens 137 har fått avslag.

Gulaker kommenterer at tilfeldige variasjoner påvirker forskjellene fra år til år.

- Det er vanskelig for pasienter som søker om erstatning å vite om helseplagene har sammenheng med feilbehandling eller noe annet. Derfor er det en fordel for pasientene at en erstatningsordning som NPE finnes og kan vurdere om det har skjedd feilbehandling uten at det koster pasienten en krone, sier hun.

Slik klager du

For at du skal få erstatning for en pasientskade, må tre vilkår være oppfylt:

  1. Pasientskaden må skyldes svikt i behandlingen
  2. Pasientskaden må ha ført til et økonomisk tap som må være mer enn 10 000 kroner.
  3. Pasientskaden må ikke være for gammel

- En søknad om erstatning må meldes innen tre år fra pasienten hadde tilstrekkelig kunnskap om skaden og hvem som har forårsaket skaden, sier Gulaker.

Det kan være en fordel å diskutere dette med tannlegen din først.

- Det kan jo hende at tannlegen er enig i at resultatet ikke ble bra og uten kostnad for pasienten retter opp skaden, kommenterer hun.

Kravet rettes til Norsk pasientskadeerstatning (klikk her for å komme til klageskjema)

Vi bryr oss om ditt personvern

vi er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer