Grønnkål og svartkål er det sunneste du kan spise

Traust, trendy og supersunn

Årets mest trendy grønnsak har solide røtter i norsk mattradisjon.

TRENDY TRADISJON: Grønnkål har en karakteristisk smak og er noe av det sunneste du kan spise. Den er full av vitaminer, mineraler, kostfiber og samtidig fattig på kalorier. Foto: Frukt.no
TRENDY TRADISJON: Grønnkål har en karakteristisk smak og er noe av det sunneste du kan spise. Den er full av vitaminer, mineraler, kostfiber og samtidig fattig på kalorier. Foto: Frukt.no Vis mer

(Vi.no): Føler du deg litt slapp, sliten og tom for energi? Da kan det hjelpe å lege en vitaminbombe på tallerkenen! I mange år har grønnkålen omtrent vært ute av det norske markedet, og kun noen entusiaster har dyrket den i private kjøkkenhager.

For noen tiår siden var grønnkålen en viktig del av den norske menyen. Vi som har levd en stund husker at vi ble sendt ut i kulda midtvinters for å ristet snøen av grønnkålbladene og plukke dem med inn til suppe eller stuing.

Eldgammel grønnsak

Grønnkål er en eldgammel nordisk grønnsak. Faktisk tyder arkeologiske funn på at grønnkålen allerede var en del av kosten i vikingtiden.

Grønnkål er en robust bladgrønnsak i familie med brokkoli, rosenkål, blomkål og vanlig kål.

Grønnkål har sesong fra begynnelsen av oktober til slutten av februar og den er særlig egnet å spise i den mørke årstiden.

Kålen tåler godt å stå ute i frost og minusgrader. Kålsmaken kan bli litt mildere når grønnkålen blir utsatt for frost. Da omdannes karbohydratene til sukker og smaken blir søtere. Derfor kan gjerne frisk grønnkål fryses før tilberedning.

Som andre kåltyper inneholder grønnkål mange vitaminer, mineraler og kostfiber.

Grønnkål skiller seg ut ved at den inneholder både A-, B- og C- vitaminer og jern.

Grønnkål er ulik andre kålsorter ved at den ikke danner et fast hode, men består av stilker i forskjellige lengder med mer eller mindre krusete blader. Den hører til gruppen bladkål.

Grønnkål er mørkegrønn, saftig og sprø. Den har en kraftig kålsmak og brukes som grønnsak.

Svartkål

Du har kanskje sett disse avlange mørkegrønne bladene og lurt på hva det er?

Svartkål minner om grønnkål, og har de samme bruksegenskapene som grønnkål og spinat. Svartkål har en mørkegrønn farge, nesten blågrønn.

Visste du at svartkål, eller Cavolo Nero som den heter på italiensk, sammen med grønnkålen er en av de aller sunneste grønnsakene du kan spise? Italienerne spiser mye av den og bruker den ofte i minestronesuppe.

Nå begynner også nordmenn å få øynene opp for den supersunne grønnsaken, som du kjøper i gjennomsiktige poser i grønnsaksdisken.

Svartkål dyrkes og spises mye i Toscana, hvor den også har sitt opphav, men den dyrkes også flere steder i Norge.

SVARTKÅL: Den har mørke, smaragdgrønne blader og minner om en palme, noen kaller den også palmekål. Foto: Frukt.no
SVARTKÅL: Den har mørke, smaragdgrønne blader og minner om en palme, noen kaller den også palmekål. Foto: Frukt.no Vis mer

Ifølge Bama ligner den litt på en overvokst kryssing mellom kinakål og spinat, men smaker mer som savoy-kål med en litt nøtteaktig ettersmak.

Svartkål er i likhet med grønnkål spesielt rik på vitamin A, C, og E. Generelt er det slik at jo mørkere grønnsaken er, desto mer antioksidanter er det i den.

Oppbevaring

Både grønnkål og svartkål har kort holdbarhet og egner seg ikke for langtidslagring. Ved optimal lagring på 0 grader har de best holdbarhet.

Grønnkål bør ha høy luftfuktighet og være beskyttet mot direkte lufttrekk og etylen.

Svartkål oppbevares best i papirpose i kjøleskapet, og holder seg tre-fire dager.

Bruksområder

Grønnkål har en god og kraftig kålsmak. Den kan gjerne spises rå i salat, men er vel så god når den er varmebehandlet. Den kan smørdampes, wokkes, kokes, bakes og stekes.

Den er nydelig i supper, stuinger og omeletter. Grønnkålchips er den beste snacksen. Grønnkål er også super å bruke i smoothie.

Svartkål har de samme bruksegenskapene som grønnkål og spinat.

Svartkål egner seg som bladmiks i salat, i supper og stuinger eller som tilbehør til middag som en avveksling fra blomkål, brokkoli eller spinat.

Kombinasjonen av den gode smaken og alle de sunne næringsstoffene, gjør at du bør velge bladkål til matlagingen.

...

Likte du artikkelen? Vi inviterer våre beste lesere til å følge Vi.no på Facebook og motta vårt nyhetsbrev én gang per uke.