
Følg Vi.no på Facebook
(Vi.no): Forbrukertilsynet mottok mange klager i fjor om at Telenor fortsatte å ringe til dem, til tross for de ga beskjed om at de ikke ønsker telefonoppringninger fra selskapet.
Nå forbyr de Telenor å ringe til forbrukere reservert mot telefonsalg, og selskapet må betale tvangsmulkt på 30.000 kroner per ulovlige oppringning, skriver Forbrukertilsynet i en pressemelding.
Mange av klagene kom fra bredbåndskunder i Telenor som ble ringt opp med tilbud om å bestille mobilabonnement.
- Telenor mener de holder seg på riktig side av loven, men det er vi uenig i. Derfor har vi nå fattet forbudsvedtak, sier Elisabeth Lier Haugseth, direktør i Forbrukertilsynet.
Les også: Telefonselgere ringer oftest til eldre
Ringte flere ganger
Vi.no har tidligere skrevet om disse klagene til Forbrukertilsynet.
I en av klagene ble en 65-åring oppringt av Telenor en rekke ganger - på tross av at vedkommende var reservert mot telefonsalg:
«De ringer fra ulike nummere. Jeg har bedt dem om å stoppe terroren. Truet med politianmeldelse. De slutter ikke», står det i klagen.
Da Vi.no tok kontakt med Telenor, påpekte de at personen var kunde på det aktuelle klagetidspunktet.
- Telenor tar gjerne kontakt med egne kunder, som regel med formål å gi enda bedre service. Det første en telefonselger fra Telenor opplyser om i samtalen er at man har mulighet til å reservere seg mot slike henvendelser. Vi ønsker selvsagt ikke å ringe de som ikke ønsker å bli kontaktet, og personen det her gjelder har vi sørget for at ikke skal ringes av oss igjen, skriver fungerende kommunikasjonsdirektør i Telenor, Anders Krokan, i en e-post.
Les også: Derfor ringer telefonselgerne deg, til tross for reservasjon
Feiltolkning
Felles for alle klagerne var at de var reservert mot telefonsalg, enten i Reservasjonsregisteret eller direkte hos Telenor, skriver Forbrukertilsynet.
- Det er tillatt å ringe kunder som har reservert seg mot telefonsalg for å tilby dem tilsvarende tjenester som de alt har kjøpt, men Telenor tolker etter vårt syn dette unntaket for vidt, sier Haugseth.
Selskapet ble varslet om vedtaket i fjor høst. Telenor kan klage på vedtaket til Markedsrådet innen en frist på tre uker.

Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på vi.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.