De siste årene har telefonsalg toppet klagestatistikken til Forbrukertilsynet. I 2017 mottok de over 1500 klager, ifølge Aline Schøn Papetti, juridisk rådgiver hos Forbrukertilsynet.
Som et resultat av dette, innførte regjeringen 1.januar 2018 strengere regler for telefonsalg, og nå kan Forbrukertilsynet slå raskere ned på lovbrudd.
Får du støtt og stadig telefoner fra pågående selgere? Da er løsningen å reservere deg mot dette.
I denne artikkelen forklarer vi hvordan du gjør det.
Eldre blir mest oppringt
Hvis en godt voksen over 60 syns at han eller hun oftere blir oppringt av telefonselgere enn den yngre naboen sin, kan dette faktisk stemme.
- Gjennom en rapport om hvordan eldre mestrer forbrukerrollen, har SIFO avdekket en klar tendens til at eldre i større grad enn yngre blir kontaktet på telefon med forespørsler om å bidra til veldedighet, sier Papetti. Rapporten hun refererer til, er fra 2014.
Papetti forteller at Forbrukertilsynet jevnlig mottar klager fra eldre og deres pårørende som reagerer på at de stadig blir oppringt av organisasjoner som ber om bidrag.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Vi er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger
Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på vi.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.