Bilkjøring

Synes du denne er i veien når du kjører bil?

Det er en god grunn til at den ikke er gjennomsiktig.

I VEIEN?: A-stolpa kan være irriterende når man kjører bil. Foto: Sondre Tallaksrud.
I VEIEN?: A-stolpa kan være irriterende når man kjører bil. Foto: Sondre Tallaksrud. Vis mer

(Vi.no): Stolpene på hver side av frontruta blir kalt A-stolpene. og er irriterende i veien for synsfeltet. Særlig når man kjører på veier med flere felt.

Jo, det tar kanskje bare et ekstra halvsekund nå og da for å sjekke om det er noe bak stolpen, men likevel. Hvorfor må den være så synlig?

Les også: Her er bilene som passer perfekt for godt voksne.

- Elger kom inn i kupeen

Den har faktisk blitt mer og mer synlig de siste tiårene, og det er det flere gode grunner til.

- Hvis du ser på gamle biler fra 1960-70 tallet, så var det mange som reklamerte med at det var ekstra god sikt på bilene. Da var A-stolpene veldig slanke. Du fikk kanskje nærmest panorama-utsikt, men dette førte til store personskader ved ulykker, sier Tormod Schau i kjøretøyseksjonen i Statens vegvesen, Vegdirektoratet.

TYKKE PÅ GRUNN AV SIKKERHET: Tormod Schau forteller at tykkelsen på A-stolpene er forsket frem for å gjøre bilene sikrere. Foto: Privat.
TYKKE PÅ GRUNN AV SIKKERHET: Tormod Schau forteller at tykkelsen på A-stolpene er forsket frem for å gjøre bilene sikrere. Foto: Privat. Vis mer

Svake stolper foran på karosseriet gjorde det livsfarlig å kjøre bilene i disse årene. Hvis A-stolpen er for svak, så svikter hele kollisjonssikkerheten bakover i bilen. Styrken som skal ta vare på passasjerene blir borte.

- Hvis bilen velta, var det nesten ikke bæring, så taket ble flatt veldig fort. Hvis du traff elg eller andre dyr, så kunne dyret komme helt inn i kupeen, sier Schau.

Les også: Luksusbilene du kanskje har råd til

Europeiske bestemmelser på tykkelsen

Etter denne perioden ble det mer og mer fokus på sikkerheten i bilen, og det ble fokus på å bruke materialer som bærer. Derfor er bilene i dag utstyrt med sterkere stolper.

- Den delen som passasjerene sitter i, må være stiv og sterk. Stolpene er dessuten viktige i forhold til at airbagen skal fungere på riktig måte.

TYNNERE FØR: Bilene hadde tynnere A-stolper før, men også dårligere sikkerhet. Her ser du en Trans AM fra 1977. Foto: AP Photo/The News, Sheila Selman.
TYNNERE FØR: Bilene hadde tynnere A-stolper før, men også dårligere sikkerhet. Her ser du en Trans AM fra 1977. Foto: AP Photo/The News, Sheila Selman. Vis mer

- Hvis du sammenligner den bærende delen av kupeen fra moderne bil med biler en del år tilbake, så vil du se at kupeen er nærmest formet som et veltebur. Front og hekk på bilen er slik at de absorberer kollisjonskrefter.

Det er krav om hvor stor del av synsfeltet disse stolpene kan dekke. Kravet gjelder for alle biler i Europa.

Innenfor den delen av synsfeltet til føreren hvor målingen utføres, skal sikthindringen fra hver A-stolpe ikke overskride seks grader. Det er ikke et fast mål i centimeter eller millimeter.

Les også: Eldre sjåfører bryter vikeplikt og kjører på fotgjengere

Løsningen?

Likevel kan en fin løsning på problemet være rett rundt hjørnet. Jaguar og Land Rover ser på en teknologi som skal gi deg fullt 360 graders utsyn fra førerplassen, uten hinder fra brede takstolper.

Tormod Schau tror dette kan bli en god løsning når det blir lansert kommersielt i Norge.

HULL I STOLPA: Her er konseptbilen til Volvo med hull i A-stolpen for bedre sikt. Foto: Volvo.
HULL I STOLPA: Her er konseptbilen til Volvo med hull i A-stolpen for bedre sikt. Foto: Volvo. Vis mer

- Ja absolutt. Det er en mulighet. Ellers mener jeg også å huske at Volvo hadde en konseptbil med små vinduer i A-stolpa. Hvorfor de sluttet med dette vet jeg ikke, sier han.

Her kan du se teknologien som kan gi deg bedre synsfelt:

Gå til Vi.no-forsiden