Nordmenn netthandler som aldri før. I fjor la vi igjen 21 milliarder kroner hos nettbutikkene, noe som er en vekst på 13,5 prosent fra året før, ifølge SSB.
Av dem som handlet på nett var over 70 prosent i alderen 55–64 år, mens det i aldersgruppen 65-74 år var 38 prosent som netthandlet, mot 13 prosent i gruppen 75- 79 år.
Stort sett opptrer nettbutikkene ryddig og leverer rett vare til rett tid, men det finnes også useriøse aktører på markedet.
Følger du rådene lenger ned i saken er risikoen for å bli lurt mindre.
Trygt å handle på nett

Leder i bransjeorganisasjonen Virke e-Handel, Gerhard Anthun, sier at netthandel stort sett er trygt i dag.
Noe av grunnen er kravene som forbrukerne stiller.
- Det stilles store krav til at alt skal fungere sømløst og greit. Man skal for eksempel kunne returnere varen hvis man ikke er fornøyd. De fleste norske nettbutikkene oppfyller disse kravene, og de gangene det skjer feil er det ofte ufrivillig og blir løst raskt, sier Anthun til vi.no.

Med Trygg e-Handel ønsker Virke å gjøre det trygt for folk å handle på nett.
Butikkene som blir godkjent må oppfylle en rekke strenge krav (ekstern lenke).
Her er rådene du bør følge før du handler på nett:
1. Kontaktinformasjon
Har butikken noe kontaktinformasjon utover et standard kontaktskjema? Hvis ikke bør du være kritisk.
Angrerettloven pålegger nettbutikker å opplyse om adresse, e-post og organisasjonsnummer. Man har også færre rettigheter ved varer kjøpt utenfor EU og Norge.
FALSKE NETTSTEDER
Selv om norske nettbutikker stort sett er trygge er falske nettbutikker og nettsteder et problem det jobbes mye med, advarer Gerhard Anthun i Trygg e-handel:
- På falske nettsteder lokkes det med veldig gode tilbud. Et altfor bra tilbud er ofte ikke et reelt tilbud, forteller Anthun.
2. Hvordan er språket?
Et dårlig språk med typiske automatisk oversatte tekster med masse skrivefeil er et tegn på at nettbutikken er useriøs.
3. Sammenlign prisene
Se om du finner tilsvarende varer i andre nettbutikker for å sammenligne priser på varer som mistenkelig billig.
SÅ MYE KLAGES DET PÅ NETTBUTIKKENE:
Forbrukerrådet svarte i fjor på over 3000 henvendelser om levering eller mangler ved varer kjøpt på nett.
- Totalt meklet vi 305 klagesaker om levering og 659 saker om mangler ved nettkjøp. Dette ser også ut til å ligge stabilt det kommende året, opplyser Pia C. Høst i Forbrukerrådet til vi.no.
Nettbutikkene det klages mest på er naturligvis de med flest kunder, som Komplett.no og elkjop.no.
4. Sjekk nettadressen
Se på nettadressen, eller URL-en: Ord som «salg» eller «billig» kombinert med navn på varemerke er ofte et tegn på at butikken er useriøs. Som for eksempel www.raybansalg.net.
5. Hva er andres erfaringer?
Søk på internett for å lese om andres erfaringer. Tips til søk er navnet på nettbutikken etterfulgt av «erfaringer».
6. Tenk deg om før du betaler på forhånd
De fleste nettbutikker tilbyr betaling av varer på forskudd. Noen nettbutikker tilbyr kun forskuddsbetaling og da bør man tenke seg om to ganger.
7. Bruk kredittkort
Betal alltid med kredittkort. Da kan du kreve penger tilbake fra banken hvis du blir svindlet.
Kilder: Forbrukertilsynet, Trygg e-handel og Forbrukerrådet

Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på vi.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.