Unngå svindel ved netthandel

Slik sjekker du om nettbutikken er seriøs

Vær obs på dårlig språk, null kontaktinfo og forskuddsbetaling.

ØKENDE NETTHANDEL: Antall nordmenn som handler på nett vokser, også blant dem over 55 år. Foto: NTB Scanpix
ØKENDE NETTHANDEL: Antall nordmenn som handler på nett vokser, også blant dem over 55 år. Foto: NTB Scanpix Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Nordmenn netthandler som aldri før. I fjor la vi igjen 21 milliarder kroner hos nettbutikkene, noe som er en vekst på 13,5 prosent fra året før, ifølge SSB.

Av dem som handlet på nett var over 70 prosent i alderen 55–64 år, mens det i aldersgruppen 65-74 år var 38 prosent som netthandlet, mot 13 prosent i gruppen 75- 79 år.

Stort sett opptrer nettbutikkene ryddig og leverer rett vare til rett tid, men det finnes også useriøse aktører på markedet.

Følger du rådene lenger ned i saken er risikoen for å bli lurt mindre.

Trygt å handle på nett

STILLER KRAV: Leder i Virke e-handel, Gerhard Anthun, jobber med å sertifisere nettbutikker og sier netthandel i dag stort sett er trygt. FOTO: Virke
STILLER KRAV: Leder i Virke e-handel, Gerhard Anthun, jobber med å sertifisere nettbutikker og sier netthandel i dag stort sett er trygt. FOTO: Virke Vis mer

Leder i bransjeorganisasjonen Virke e-Handel, Gerhard Anthun, sier at netthandel stort sett er trygt i dag.

Noe av grunnen er kravene som forbrukerne stiller.

- Det stilles store krav til at alt skal fungere sømløst og greit. Man skal for eksempel kunne returnere varen hvis man ikke er fornøyd. De fleste norske nettbutikkene oppfyller disse kravene, og de gangene det skjer feil er det ofte ufrivillig og blir løst raskt, sier Anthun til vi.no.

BEVIS: Ser du dette merket er det stor sannsynlighet for at nettbutikken er trygg. Illustrasjon: Trygg e-handel
BEVIS: Ser du dette merket er det stor sannsynlighet for at nettbutikken er trygg. Illustrasjon: Trygg e-handel Vis mer

Med Trygg e-Handel ønsker Virke å gjøre det trygt for folk å handle på nett.

Butikkene som blir godkjent må oppfylle en rekke strenge krav (ekstern lenke).

Her er rådene du bør følge før du handler på nett:

1. Kontaktinformasjon
Har butikken noe kontaktinformasjon utover et standard kontaktskjema? Hvis ikke bør du være kritisk.

Angrerettloven pålegger nettbutikker å opplyse om adresse, e-post og organisasjonsnummer. Man har også færre rettigheter ved varer kjøpt utenfor EU og Norge.

2. Hvordan er språket?
Et dårlig språk med typiske automatisk oversatte tekster med masse skrivefeil er et tegn på at nettbutikken er useriøs.

3. Sammenlign prisene
Se om du finner tilsvarende varer i andre nettbutikker for å sammenligne priser på varer som mistenkelig billig.

4. Sjekk nettadressen
Se på nettadressen, eller URL-en: Ord som «salg» eller «billig» kombinert med navn på varemerke er ofte et tegn på at butikken er useriøs. Som for eksempel www.raybansalg.net.

5. Hva er andres erfaringer?
Søk på internett for å lese om andres erfaringer. Tips til søk er navnet på nettbutikken etterfulgt av «erfaringer».

6. Tenk deg om før du betaler på forhånd
De fleste nettbutikker tilbyr betaling av varer på forskudd. Noen nettbutikker tilbyr kun forskuddsbetaling og da bør man tenke seg om to ganger.

7. Bruk kredittkort
Betal alltid med kredittkort. Da kan du kreve penger tilbake fra banken hvis du blir svindlet.

Kilder: Forbrukertilsynet, Trygg e-handel og Forbrukerrådet

Vi bryr oss om ditt personvern

Vi er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer

Velkommen til vårt kommentarfelt

Vi setter pris på kommentarer til artiklene på vi.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.