Billig på Coop, Kiwi eller Rema?

Slik kutter du matprisene

Kjøp billigprodukter og benytt deg av fordelsklubber som Æ, Trumf og Coop - men ikke ukritisk, råder ekspertene.

KUTT PRISEN MED Æ, TRUMF ELLER COOP: Bruker du fordelsklubbene til Rema, Coop og Kiwi/NorgesGruppen smart, kan du kutte prisene på mange varer - noe som kan bli tusener i løpet av året. Foto: Kristin Sørdal
KUTT PRISEN MED Æ, TRUMF ELLER COOP: Bruker du fordelsklubbene til Rema, Coop og Kiwi/NorgesGruppen smart, kan du kutte prisene på mange varer - noe som kan bli tusener i løpet av året. Foto: Kristin Sørdal Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Følg Vi.no på Facebook og Instagram, og motta nyhetsbrev ved å registrere deg her.

Maten har blitt dyrere og butikkene forteller at vi handler sjeldnere og velger mer bevisst når vi er i butikken. Men hva med valg av butikk? De fleste vet at det er mye dyrere å handle på Meny enn på Kiwi og at lavpriskjedene Kiwi, Rema og Extra er ganske like på hyllepris.

Men vet du egentlig hvilken av lavprisbutikkene (om vi kan kalle dem det med dagens matpriser …) som er billigst dersom vi takker ja til alt av rabatter i fordelsklubbene? Er Æ, Trumf eller Coop-andel egentlig best? I denne artikkelen kan du se hva handlekurven koster både uten - og med - rabatter. Og ja, forskjellene kan utgjøre tusenlapper.

En tidligere meningsmåling hos Vi.no viser at drøyt halvparten (54 prosent) av oss er medlemmer i alle kundeklubbene, altså Æ, Trumf og Coop. Bare 7 prosent sier de ikke er medlem i noen av dem - og resten er medlemmer hos noen, men ikke alle.

Ifølge forbrukerøkonom i Nordea, Derya Incedursun, kan det absolutt lønne seg å melde seg inn i dagligvarekjedens kundeklubber - bare du i tillegg følger med på tilbud i ulike kjeder og handler der rabatten er best. Men pass på, advarer hun:

- Vanskelig å få oversikt

- Dagligvarekjedene kan tjene på at du handler alle varene du trenger hos dem, og ikke bare rabatterte varer, sier hun, og sier man må huske at butikkene tjener på lojale kunder.

Og nettopp dette med kundelojalitet er en ulempe ved kundeklubber, som vi skal være oppmerksomme på, ifølge Forbrukerrådet.

- Kjedene gjør jo ikke dette for å gi gode gaver til kundene sine, sier Olav Kasland, fagdirektør i Forbrukerrådet. De investerer i at du kommer tilbake gang etter gang, siden den lojale kunden er mye verdt, sier han videre.

Han påpeker at fordelsprogrammer gjør at det er vanskelig å få oversikt over de egentlige prisene i markedet:

- Når vi er litt kritiske til slike kundefordelsprogrammer, er det fordi det tilslører markedet. For når det ikke er prisen i hyllen som gjelder, blir det også klart vanskeligere for forbrukerne å orientere seg på pris. Vi mener derfor at det er mye ryddigere når konkurransen skjer på hylleprisen, sier Kasland.

MAT: Ferdig skivet, hakket, revet, kokt eller pisket kan være både smart og kjekt i noen tilfeller - men det koster å ikke gjøre jobben selv. Video: Kristin Sørdal. Vis mer

Æ i hardt vær

I denne artikkelen kan du se de ulike kundeklubbenes rabatter og hva det utgjør i kroner og øre når kassalappene sammenliknes. Men når vi snakker om kundeklubber så kommer vi ikke utenom endringen som Æ har gjort i sommer: De kuttet de personlige rabattene på en personlig «10 på topp»-liste til fordel for «personlige priskutt». Dette har medført flere medieoppslag, seinest en historie på TV2 hvor det hevdes at mange lojale Rema 1000-kunder er oppgitte over «Æ»-endringene og mener det ikke er noen vits i å ha det lenger.

Hege S. Rognlien i Rema 1000 sier til Vi.no at de har fått noen tilbakemeldinger på endringen, både positive og negative - men at det er å forvente ut fra mengden brukere. Hun hevder at endringen til personlige priskutt er gjort for at kunden skal få priskutt som er enda mer tilpasset hver enkelt. Men det er altså nettopp det kritikken i media har handlet om; at kuttene kommer på irrelevante varer.

Slik handler du billigst

For den billigste handlekurven anbefaler både Kasland og Incedursun å følge med på gode tilbud - gjerne ved hjelp av tilbudsapper som samler tilbudsaviser digitalt.

- Har du flere medlemskap, kan det være lurt å følge med på hvem som har de beste rabattene på ulike varer, sier Incedursun, som minner om at du må trekke fra bonusene for å få en riktig prissammenlikning.

Kasland sier også at bevisste forbrukere kan spare en del ved å sjekke priser på dagligvarer de bruker mye av, hos de forskjellige kjedene. Men at du må vurdere om du synes det er verdt innsatsen å kjøpe noe her og noe der.

- Gode råd er å være obs på gode tilbud og bruke fryseren når du har noe du kan spare til en annen gang, sier Kasland, og fortsetter:

- Det beste rådet er fortsatt: Ikke kjøp mer enn du trenger. Hvis du handler så du har nok, men ikke noe å kaste, har du I hvert fall ikke betalt for noe du ikke har glede av.

Incedursun anbefaler i tillegg å gå gjennom forbruket ditt de siste 12 eller 6 månedene:

- Få en oversikt over forbruksmønsteret ditt og se hva du kan kutte eller endre på. Gå sjeldnere i butikken, lag handleliste og planlegg ukas måltider. Du kan også spare penger på å velge butikkenes billigprodukter, altså butikkenes egne merker.

Vi bryr oss om ditt personvern

Vi er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer

Velkommen til vårt kommentarfelt

Vi setter pris på kommentarer til artiklene på vi.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.