Si farvel til bakglatte ski med disse eksperttipsene

Påskeføret er varierende, det kan derfor være utfordrende å sikre feste og samtidig god glid gjennom hele turen. Her er ekspertens beste tips.

VANSKELIG FØRE: Hvordan prepper du for både fuktig og tørr snø på en og samme tur? Foto: NTB
VANSKELIG FØRE: Hvordan prepper du for både fuktig og tørr snø på en og samme tur? Foto: NTB Vis mer
Publisert

Følg Vi.no på Facebook og Instagram, og motta nyhetsbrev ved å registrere deg her.

- Påska er spesiell fordi føret er så vekslende: Du starter gjerne ved en parkeringsplass der snøen er fuktig, kanskje til og med kram, og da er den nesten som lim. Så skal du opp i høyden, og der har du tørr snø. Hvordan skal du smøre for å unngå klabbing samtidig som det sitter? Det er ikke alltid like lett, sier Tor Oskar Thomassen, førsteamanuensis ved UiT, Idrettshøgskolen.

Forskningsprosjektene hans omfatter blant annet idrettsprestasjoner innenfor langrenn og hundekjøring. I tillegg til å være trener for juniorløpere i langrenn, har Thomassen et engasjement i Olympiatoppen nord. Dette er hans beste råd for å gjøre skituren så god som mulig på påskeføret:

1. Hvis skiene er helt tørre i sålen glir det dårlig, du bør derfor sette en glivoks tilpasset både pluss- og minusgrader på glisonen foran og bak på skiene før du smører dem. Be gjerne sportsforretningen du kjøper skiene hos om å gjøre det for deg, eventuelt kan du gjøre det selv med et gammelt strykejern. Har du felleski er festet klart, men også de bør påføres glivoks.

2. Velg universalklister, som er laget på en måte som gjør at du får feste og samtidig unngår klabbing uansett om du går på fuktig eller tørr snø. Påfør klisteret dagen før du skal på tur og la skiene stå i en kjølig garasje eller lignende over natta. Klisteret vil da herdes mer. Universalklister får du også på sprayboks, hvis du vil gjøre det enkelt.

3. Dagen du skal på tur ser du kanskje at temperaturen på fjellet er minus en eller to grader, men der du starter er det pluss. Hvis du da legger på et par tynne lag med tørrvoks beregnet på null grader eller deromkring, unngår du ising og klabbing. Festet vil ikke forsvinne, for under har du klister.

4. Klister og tørrvoks bør legges cirka 50-60 centimeter fra hælen under skiene og framover. Påføres det lengre bak enn hælen får du dårligere gli, ettersom skiene har et tilpasset spenn i seg i forhold til kroppsvekten din.

5. På felleski er bindingene regulerbare - de kan skyves fram og tilbake. Skyv bindingene helt fram slik at du får bedre feste om skiene glipper. Spør gjerne sportsforretningen om hvordan du kan flytte bindingene selv. Felleski glir akseptabelt bra, og er ellers å anbefale hvis du ikke vil ha noe med smøring å gjøre.

6. Skulle det likevel begynne å klabbe, er det lurt å ha med seg en liten flaske klisterfjerner og en skrape, en såkalt stålsikling, slik at du får fjernet klisteret. Selv om du har smurt og vokset etter alle kunstens regler, kan klabbing oppstå når nedbøren kommer i form av snø, selv om det er varmegrader. Dette gir et helt spesielt føre som gjør snøen umulig - den blir som lim og fester seg til skiene.

7. Ikke la skiene bli stående for lenge uten å fjerne klisteret, fordi det da vil tørke og bli vanskeligere å få bort. Hvis du trenger kaldsmøring neste gang du skal på tur, vil det klabbe om klisteret fortsatt sitter. I dag lar det seg enkelt fjerne med spray og tørkepapir.

God tur!

Vi bryr oss om ditt personvern

vi er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer

Velkommen til vårt kommentarfelt

Vi setter pris på kommentarer til artiklene på vi.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.