Salg, julegaver, Black Week og Black Friday

- Råbillige priser bør få varselklokkene til å ringe

Ekspertene oppfordrer alle som skal handle på nett inn mot black week, black Friday og jul, om å være spesielt oppmerksomme. Mange får aldri varene de har betalt for.

SALG? Eksperter advarer spesielt om utenlandske nettbutikker og oppfordrer forbrukere til å sjekke ekstra nøye før de handler i ukjente nettbutikker fram mot jul. Foto: Shutterstock/NTB
SALG? Eksperter advarer spesielt om utenlandske nettbutikker og oppfordrer forbrukere til å sjekke ekstra nøye før de handler i ukjente nettbutikker fram mot jul. Foto: Shutterstock/NTB Vis mer
Publisert

Følg Vi.no på Facebook og Instagram, og motta nyhetsbrev ved å registrere deg her.

– Råbillige priser bør få varselklokkene til å ringe, sier leder for Virke e-Handel, Gerhard Anthun.

Dersom Virkes prognoser slår til, skal du og jeg bruke 16,5 milliarder kroner i løpet av kommende uke, «black week». På «selveste» black Friday skal vi fyre av gårde 3,3 milliarder norske kroner.

- Det er verdt å huske på ordtaket om at når noe er for godt til å være sant, så er det som regel det. Finner man en mobil eller annet til en veldig lav pris i en ukjent nettbutikk, bør man være ekstra forsiktig, råder Caroline Skarderud, jurist i Forbrukerrådet.

Med alle forbehold i bakhodet, er det også verdt å merke seg at det er én spesiell dag som utmerker seg som årets beste med tanke på rabatt og antall tilbud. Og skal du gå til innkjøp av Moccamaster eller robotstøvsuger, har vi sjekket hvor du får de absolutt beste prisene akkurat nå:

Netthandelen har økt mye under koronapandemien - og det er veldig mange over 55 år som har kastet seg på netthandelsbølgen.

Nå oppfordrer eksperter norske forbrukere om å være spesielt oppmerksomme på svindel i forbindelse med julegavehandel, black Friday og black week.

- Undersøk nettsida på forhånd, og vær kritisk til gode tilbud – spesielt nå før black Friday og julehandelen, sier Ida Marie Edholm, svindelekspert i Nordea, til Vi.no.

13 prosent har i løpet av det siste året betalt for en vare eller en tjeneste i en nettbutikk, som de ikke fikk. Og ifølge en undersøkelse fra Forbrukerrådet i 2020, sier 1 av 5 at de er blitt lurt ved netthandel.

- Flere kjøp går ikke helt som de skal

- Bak dette tallet er det nok mye mer enn svindel med falske nettbutikker, sier Skarderud med henvisning til at 1 av 5 er blitt lurt.

- Og med tanke på at netthandel har økt under koronaperioden, vil dette også føre til at flere kjøp ikke går helt som de skal.

Hun bemerker at svindel kan handle om mye, for eksempel at man ikke får varen, at nettbutikken selger falske varer, at nettbutikken ikke svarer og ikke respekterer norsk lov eller at man trodde at man kjøpte fra en norsk nettbutikk som i realiteten var utenlandsk. Forbrukerrådet mottar jevnlig henvendelser om at tilsynelatende norske nettsider ikke er det likevel.

- Et stort problem for mange er at det kan være vanskelig eller umulig å komme i kontakt med selger om man ikke mottar varen eller det er noe galt man vil at selger skal rette opp i. Heldigvis er de aller fleste nettbutikker seriøse, men det er uansett greit å ta noen forholdsregler, sier Skarderud.

Advarer spesielt om utenlandske nettbutikker

En dansk undersøkelse har avdekket at det dukket opp 167 000 falske nettbutikker bare i løpet av siste halvår i fjor.

– Falske nettbutikker, spesielt utviklet for å lure norske kunder, dukker opp med jevne mellomrom, og volumet av disse øker gjerne inn mot store handleperioder som black week og julehandelen, forteller administrerende direktør i Norsk senter for informasjonssikring (NorSIS), Lars-Henrik Gundersen.

Han advarer spesielt om utenlandske nettbutikker og oppfordrer forbrukere til å sjekke ekstra nøye før de handler i ukjente nettbutikker fram mot jul:

NorSIS er bekymret for at den vanskelige leveringssituasjonen av typisk populære julegaver kan få mange kunder til å prøve ukjente nettbutikker som hevder å ha disse varene på lager.

Jarle Hammerstad, leder for handelspolitikk i Virke, understreker i tillegg at man skal være oppmerksom på at det selges mange varer som ikke overholder produktkrav til helse, miljø og sikkerhet.

– To av tre varer handlet på digitale markedsplasser utenfor Europa overholder ikke slike krav, og kan i verste fall være miljø- og helseskadelige og brannfarlige, sier Hammerstad.

Anthun advarer om at svindlere på nett er blitt dyktigere til å kopiere kjente merkenavns nettsider - og at det er all grunn til å stusse over butikker som har produktnavnet i nettadressen.

Dette er også noe Skarderud bemerker:

- Om nettadressen har et klesmerke i navnet pluss kanskje ord som «billig», «salg» og så videre, bør du styre unna!

Advarer om falske annonser på Facebook

Ida Marie Edholm, svindelekspert i Nordea, bekrefter overfor Vi.no at det de ser mest av når det kommer til svindel på netthandel, er enten at du bestiller varer på nettet som du ikke får, eller at du mottar en annen vare enn det du har bestilt.

Hun forteller også at de har sett en særlig økning av falske annonser og konkurranser på Facebook.

Dette kan være falske sider som utgir seg for å være kjente merkevarer som reklamerer for gode tilbud, eller konkurranser.

- Et tips her er å sjekke profilen til merkevaren som legger ut konkurransen. Gjør man det vil man ofte se at dette er en nyopprettet side med få eller ingen følgere – noe som er en god indikasjon på at den er falsk.

Hun oppfordrer til å sjekke butikkens rykte ved å google nettstedet og søke opp navnet på Trustpilot: Dette vil gi en god indikasjon på hva andre sier om nettstedet.

- Sjekk også om du finner kontaktinformasjon på nettstedet, som kundeservice som kan kontaktes både på e-post og telefon. Sjekk nettbutikkens returordning og velg helst steder med fraktfri retur, råder Edholm.

Slik bør du betale

For å unngå å bli svindlet, oppfordrer NorSIS alle til å sjekke nettbutikkene de benytter de neste månedene ekstra nøye.

– Men det er også viktig at å alltid bruke kredittkort eller betalingsløsninger med kjøperbeskyttelse, som Paypal eller Klarna, for å betale. Da har du et ekstra sikkerhetsnett, fordi du kan klage og få refundert pengene, eller ikke betale før varen er mottatt og kontrollert, sier Gundersen i NorSIS.

Caroline Skarderud, i Forbrukerrådet, påpeker at det generelt er best å betale etter at man har mottatt varen - og dersom dette ikke er mulig så oppfordrer også hun til å betale med kort.

- Hvis du betaler for varen med kredittkort, er du ekstra beskyttet om selger for eksempel skulle gå konkurs eller om varen aldri dukker opp. Da kan du nemlig rette kravet mot banken gjennom såkalt kortreklamasjon. Samme rettighet har man om man har betalt med et Visa eller Mastercard debetkort, sier Skarderud, og tipser om Forbrukerrådets guide til hvordan du går fram for å framsette en kortreklamasjon her.

Svindelekspert Edholm i Nordea forteller at du kan reklamere til banken din dersom du ikke har mottatt varen innen 30 dager - eller dersom du får noe annet enn det du har bestilt.

- Du har samme reklamasjonsrettigheter ved ikke mottatt vare enten du bestiller med debit- eller kredittkort, sier Edholm.

ADVENTSSTAKE: Er en pære i adventsstaken gåen, lyser gjerne ingen av dem. Slik finner du kjeltringen som ødelegger for resten. Video: Allas.se Vis mer

Betalt for noe du ikke får? Dette gjør du

Og hva gjør man, om man opplever at man har blitt lurt og har betalt for en vare man ikke får?

- Det første du må gjøre er å sende en skriftlig klage til selger. Dette må du gjøre selv om du vet du ikke får svar. Deretter kan du rette krav om tilbakebetaling til banken din, sier Skarderud.

Gundersen i NorSIS oppfordrer alle som blir utsatt for svindel, til å politianmelde forholdet - noe også politiet oppfordrer til. Politiet påpeker også at det er viktig at du anmelder forholdet til dem så fort som mulig - for å unngå at spor går tapt.

- Vi anbefaler deg i tillegg å kontakte banken din og forsikringsselskapet ditt. Har overføringen av penger nettopp skjedd? Ring banken umiddelbart og forsøk å stanse overføringen, oppfordrer politiet.



Vi bryr oss om ditt personvern

vi er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer