Bank

Nye krav til bankenes kontanttjenester

Mange kan ha opplevd at det kan være vanskelig å sette inn penger i banken eller å ta ut penger, fordi banken ikke har gode nok kontanttjenester. Men nå kommer nye regler som gjør at bankene må skjerpe seg.

KONTANTER I BANKEN: Nå må bankene bedre kontanttjenestene sine. Lovendringen trer i kraft 1. oktober 2022. Da plikter alle banker å ha løsninger som gir bankens kunder rett til innskudd og uttak av kontanter. Foto: NTB
KONTANTER I BANKEN: Nå må bankene bedre kontanttjenestene sine. Lovendringen trer i kraft 1. oktober 2022. Da plikter alle banker å ha løsninger som gir bankens kunder rett til innskudd og uttak av kontanter. Foto: NTB Vis mer
Publisert

Følg Vi.no på Facebook og Instagram, og motta nyhetsbrev ved å registrere deg her.

Bankene har allerede en lovpålagt plikt til å motta kontanter og å gjøre innskudd tilgjengelig for kundene. Men formuleringene i den gamle loven har vært såpass åpen for tolkninger at den har tillatt at mange banker har definert seg selv utenfor lovkravet.

Flere banker har hevdet at de ikke har et ansvar for å tilby kontanttjenester. Og bankene har over flere år gradvis nedskalert kontanttilbudet sitt.

Men nå skjerper Finansdepartementet kravene til bankene:

En ny lovbestemmelse som nylig er vedtatt bestemmer at den enkelte bank skal sørge for at kundene har mulighet til å sette inn og ta ut kontanter, enten i bankens egen regi eller gjennom avtale med andre tilbydere av kontanttjenester.

De nye kravene trer i kraft 1. oktober 2022.

- Spesielt eldre bruker fortsatt kontanter

– Kontanter er viktig for manges muligheter til å ta del i samfunnet. Selv om de fleste betalinger skjer med elektroniske løsninger i dag, har kontanter fortsatt en viktig rolle. Det er mange, spesielt eldre, som fortsatt bruker kontanter i hverdagen. Tilgang til kontanter er også viktig med tanke på beredskap. Alle bankkunder skal derfor være sikret tilgang til et kontanttilbud, sier finansminister Trygve Slagsvold Vedum (Sp).

Han sier videre at kravene de nå innfører vil fjerne all tvil som måtte være om bankenes plikt til å tilby kontanttjenester.

– Det er likevel opp til bankene om de vil tilby kontanttjenestene selv eller delta i fellesløsninger som for eksempel «Kontanttjenester i butikk», sier finansministeren.

Alle må ha løsninger for uttak og innskudd av kontanter

Den nye loven lukker muligheten for åpne tolkninger av hvem og hva kravene om kontanttjenester gjelder for.

Tidligere het det at «banker skal i samsvar med kundenes forventninger og behov, motta kontanter fra kundene og gjøre innskudd tilgjengelig for kundene i form av kontanter» - noe som førte til at en del banker definerte det slik at deres kunder ikke hadde forventninger og behov for kontanttjenester.

Nå overlates det ingen som helst tvil om dette:

Alle banker har plikt til å ha løsninger som gir bankens kunder rett til innskudd og uttak av kontanter.

Det er mange muligheter å løse dette på - og Finanstilsynet skisserer løsninger som både kan etableres sammen med andre banker og med andre virksomheter - som eksempelvis innskudd og uttak i butikk.

Mange er enige

DNB uttaler til NTB at de synes endringen er fornuftig og at den bør praktiseres likt av bankene. Også Forbrukerrådet, Likestillings- og diskrimineringsombudet og Eldreombudet har uttalt at de støtter endringene, under høringsrunden i forkant av vedtaket.

Forbrukerrådet peker på bestemmelsen i sentralbankloven § 3-5, hvor sedler og mynt utstedt av Norges Bank regnes som tvungne betalingsmidler i Norge.

- Dette innebærer at forbrukere som ønsker å bruke kontanter til betalinger skal ha mulighet til dette så langt det er praktisk mulig og gjennomførbart, og at det også må finnes løsninger for innskudd og uttak av kontanter i banker med virksomhet rettet mot norske forbrukere, skriver Forbrukerrådet i sitt høringssvar.

Likestillings- og diskrimineringsombudet forteller at de de siste åra har hatt mange henvendelser som gjelder banktjenester og tilgang til disse.

- For noen grupper vil det være ekstra viktig at bankene opprettholder tilgang til kontanttjenester. Dette gjelder særlig personer som ikke kan benytte nettbank, enten fordi de ikke har tilgang til dette eller fordi de ikke kan benytte seg av det. Vi ser med bekymring på nedleggelsen av bankfilialer og tilbudet av slike banktjenester i butikk, skriver ombudet.

- Alarmerende

Eldreombudet støtter det nye regelverket og sier i sitt høringssvar at de jevnlig blir kontaktet av eldre, spesielt eldre bosatt i distriktskommuner, som opplever problemer med å få brukt kontanter.

- Eksempelvis får de ikke betalt på kollektivtransport, for parkering eller i ulike butikker. Vi har også sett eksempel på legekontor som ikke har tilrettelagt for kontant betaling, skriver Eldreombudet i høringssvaret sitt.

De peker på at mange bankfilialer er nedlagt og ansvaret for å tilby kontantuttak og innskudd er ofte satt ut til «kontanttjenester i butikk»:

- Men vi får også tilbakemeldinger fra eldre som ikke får benyttet denne tjenesten fordi tilbudet ikke eksisterer lenger i deres nærområde.

Men ifølge Finanstilsynet er det 20 kommuner som verken har minibank, bank i butikk eller bankfilial.

- Mange eldre får ikke tilgang på kontanter og får heller ikke betalt sine regninger da de ikke behersker nettbank. Manuelle betalingstjenester er ofte svært dyre og tungvinte i bruk, skriver Eldreombudet - og poengterer:

- Fra 2019 og fram til i dag, har inkassosaker for de over 60 år steget med 30 prosent. Det er alarmerende.

PENSJON: Pensjonen din er delt inn i tre deler. I videoen forklarer spare- og forbrukerøkonom Cecilie Tvetenstrand hver enkelt del. Video: Storebrand. Vis mer

Imot strammere regler

Det er også noen som i forkant av vedtaket har uttalt seg kritisk til innstramminger, blant annet Bank Norwegian og Komplett Bank. Begge er representanter for «heldigitale banker».

Bank Norwegian tror kravet vil være konkurransehemmende og at det vil føre til dyrere banktjenester for forbrukeren. De ønsket et unntak i kontantplikten.

- Bank Norwegian mener det er gode argumenter for at en heldigital bank, med enkle innskudds- og utlånsprodukter, skal falle utenfor plikten til å tilby kontanttjenester, uttalte Bank Norwegian i høringssvaret.

Også Aksel Mjøs, førsteamanuensis ved Norges Handelshøgskole (NHH) har i et høringssvar uttalt at han er imot innføringen av skjerpede regler. Noe av grunnen for det er at han mener det er mindre risiko for kriminell aktivitet i digitale banktjenester enn kontantbaserte - og han mener at krav til kontanthåndtering er konkurransehemmende ved at det favoriserer etablerte og større banker.

Heller ikke Finans Norge, som er medlems- og arbeidsgiverorganisasjon for banker, forsikringsforetak og andre finansforetak som driver virksomhet i Norge, ønsket endringen som nå er bestemt.

Vi bryr oss om ditt personvern

Vi er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer

Velkommen til vårt kommentarfelt

Vi setter pris på kommentarer til artiklene på vi.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.