Følg Vi.no på Facebook og Instagram, og motta nyhetsbrev ved å registrere deg her.
Øst politidistrikt advarer nå innbyggerne om en ny bølge med svindel. Svindelen det nå er snakk om går ut på at svindlerne hacker din, eller i dette tilfellet ungdommens, Facebook- eller Instagram-konto for så å be kontaktene om penger - ved å utgi seg for å være den som er hacket.
Politiet har også tidligere advart om nettopp denne typen svindel.
Politiet Øst understreker at de som har blitt lurt av denne typen svindel, er foreldre med voksne barn som er over 18 år.
Fra tidligere vet vi at flere og flere eldre blir lurt også av SMS-svindel.

Skattemelding-svindel: - Vi har politianmeldt flere av tilfellene

Er du i faresonen for å bli minstepensjonist? Her får du svar
Vi PlussSvindlet for over 30 000 kroner
- Vi har igjen fått inn saker hvor foreldre mottar melding på appen WhatsApp/Signal fra en som utgir seg for å være deres barn. «Barnet» skriver at hun/han har fått nytt telefonnummer fordi mobiltelefonen havnet i vaskemaskinen ved et uhell. Forelderen blir så bedt om hjelp til å betale en regning som forfaller fordi barnet enda ikke har tilgang til nettbanken via sin nye telefon, forteller Øst politidistrikt på Facebook, og legger til:
- Flere foreldre har på denne måten blitt svindlet for over 30 000 kroner.
Svindelmetoden gikk også en runde i Norge i fjor høst, og også da advarte politiet.
Slik kan det se ut:


Pengehjelp? - Har sett forsøk på Ukraina-svindel
- Ikke betal uten å avklare om det virkelig er barnet
- Dersom du mottar en slik melding, undersøk om det virkelig er barnet ditt du snakker med, oppfordrer Politiet Øst innbyggerne.
- Ikke godta dårlige unnskyldninger for hvorfor vedkommende ikke kan prate med deg eller fysisk møte deg, og ikke betal noen regninger fra en du tror er barnet ditt.
De understreker også at dette gjelder foreldre med voksne barn:
- NB! De som har blitt lurt av disse svindlerne har barn som er over 18 år.

Nav: Dette må til for å bli ufør
Vi Pluss
Stor svindeløkning: - Sparepengene dine er søkk vekk!
Forsøkt svindlet? Gjør dette
Politiet har tidigere kommet med råd om hva man bør gjøre om man blir forsøkt utsatt for nettopp denne svindeltypen, hvor de understreker at denne svindeltypen er registrert både på Facebook, WhatsApp og Instagram.
Dette er rådene om hva du bør gjøre:
- Ta kontakt med personen som eier kontoen du har blitt kontaktet fra.
- Avklar med personen om meldingen er sendt fra dem, eller om det er en hacker/svindler.
- Er kontoen hacket anbefaler vi at eier av kontoen tar kontakt med Facebook/Instagram for å forsøke å få tilbake tilgangen til kontoen.
- Om man ikke får tilbake tilgangen til kontoen bør den rapporteres, slik at den kan slettes.
- Politiet råder også til å bytte passord regelmessig og bruke totrinns autorisering på de tjenestene som tilbyr dette.
- Ta kontakt med politiets nettpatrulje for råd og veiledning, dersom uhellet allerede er ute.

Rettigheter og arv etter dødsfall: Her kan du få hjelp og oversikt
Vi Pluss
Uføre-svindler for millioner
Få som anmelder
Ifølge Politiet, er det stadig flere som blir utsatt for svindel på nettet, men det er få som anmelder denne type kriminalitet til politiet.
- Det er viktig at du anmelder forholdet til politiet så fort som mulig. På internett forsvinner spor fort. En god start på etterforskningen kan bety mye for saken din, skriver Politiet på en egen side om nettsvindel hvor du finner råd om hvordan du går fram om du blir utsatt for dette.
Du kan ikke anmelde på nett, men må ta kontakt med lokalt politi.
Politiet anbefaler i tillegg å kontakte banken og forsikringsselskapet ditt dersom du frykter at du har blitt utsatt for svindel.
- Har overføringen av penger nettopp skjedd? Ring banken umiddelbart og forsøk å stanse overføringen, oppfordrer Politiet.

- Besteforeldre må tenke seg om

Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på vi.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.