Gratis strikkeoppskrift

Nå kan du strikke din egen julegavegeit

Den symbolske geita er ikke lenger bare symbolsk når Arne & Carlos har designet strikkeplagg for Kirkens Nødhjelp.

Dette er gaven som gir og gir: Den du strikker den til, og Kirkens Nødhjelps mottakere. Foto: Håvard Bjelland
Dette er gaven som gir og gir: Den du strikker den til, og Kirkens Nødhjelps mottakere. Foto: Håvard Bjelland Vis mer

Vi.no er både en nettavis og en Facebookside for alle som er 50+ Er du en av oss? Følg oss her, og tips oss gjerne!

(Vi.no): - Den som har strikket ei lue, har tenkt lenge på deg, sier Arne med et lunt smil.

– For ikke å snakke om en genser, som virkelig er mange timers omtanke og arbeid.

Geita er ikke lenger bare symbolsk, men kan varme den du gir den til. Foto: Håvard Bjelland
Geita er ikke lenger bare symbolsk, men kan varme den du gir den til. Foto: Håvard Bjelland Vis mer

Terrassebordene på den nedlagte jernbanestasjonen på Tonsåsen i Valdres er fylt av ullplagg. Her bor Arne Nerjordet (56) og Carlos Zachrison (49) i en hage hvor fargeblandede hagestauder og ville vekster vokser i et villet virvar.

Rundt små hauger av garnnøster ligger votter, lue og gensere i barne- og voksenstørrelse. Geita er gjennomgangsmotivet på alle, og designet er laget på initiativ fra Kirkens Nødhjelp.

Hjelpeorganisasjonen har i en årrekke hatt geita som symbolgave, men ønsket i år å gi den et mer håndfast uttrykk enn bare et kort med bilde av ei geit som takk for bidraget.

Designerduoen tente umiddelbart på ideen. Inspirasjonen til selve geita fant de i en gammel lærebok de hadde liggende: «Sløyddekor med svipenn, tusj og farger». Geita var et av mange motiver som kunne svis inn spekefjøler i tidligere tiders sløydtimer.

En god sak

– Vi synes rett og slett at det er hyggelig å gjøre noe for en organisasjon som er bra, forklarer Arne.

– Når man er så privilegerte som oss, plikter man å gi noe tilbake til mennesker som sliter med å overleve. Vi trenger å tenke på hvor heldige vi er sammenlignet med andre i verden. Med strikking håper vi å skape engasjement for å gjøre en innsats for en god sak. Muligheten nå er å kjøpe en strikkepakke med geitemønster.

Det er heller ikke første gangen Arne og Carlos har laget design for å skape blest rundt humanitære tiltak. For Helse- direktoratet laget de julekuler med sløyfe for å støtte HIV- fondet. Noe tilsvarende gjorde de for Plan Norge. Til Regn- skogsfondet bidro de med oppskrift på en gøyal, liten regnskogsfrosk.

Da gudbrandsdølen Arne og svenske Carlos fra Skåne i 1999 møtte hverandre på en fest hos felles kjente, og snart ble kjærester, var det absolutt ingenting som tilsa at de to skulle bli strikkedesignere med status som verdensstjerner. Arne var lærer på motedesignskolen Esmod i Oslo, der han selv er utdannet fra. Carlos hadde fullført studier i statsvitenskap, og var på vei til Kina og jobb for Ikea. Arnes reiseplaner strakte seg like langt: Han hadde takket ja til å jobbe som lærer ved Esmod-skolen i Jakarta, hovedstaden i Indonesia.

Strikkede julekuler

Ønsket om samboerskap snudde alle planer på hodet. Da de fikk tips om at den tomme jernbanestasjonen på Tonsåsen var til salgs, dro de på visning, og skjønte at det var her de skulle slå seg ned. Bygget var eid av Tonsåsen opptreningssenter. Da de kjøpte eiendommen for 150 000 kroner, fikk begge jobb i oppvasken på opptreningssenteret, hvor Arne etter hvert avanserte til å bli lærer.

Etter et par år med rutinejobber på si, besluttet de å satse for fullt som designere med to-tre kolleksjoner i året.

SJELDENT ØYEBLIKK: Arne og Carlos er stadig på reisefot. Det blir ikke lenger så mye tid til å strikke selv. Foto: Håvard Bjelland
SJELDENT ØYEBLIKK: Arne og Carlos er stadig på reisefot. Det blir ikke lenger så mye tid til å strikke selv. Foto: Håvard Bjelland Vis mer

Snøballen – det vil si julekulene – begynte å rulle da de i 2007 viste fram strikkegenseren «Cheese Attack» på en messe i Japan. Den var bestilt av Tine for å slå et slag for brunosten, og var inspirert av dataspillet «Space Invaders». Eieren av det japanske motefirmaet Comme des Garçons ble så begeistret at hun inviterte de to til å designe en julekolleksjon. Det var da de kom på ideen med de strikkede julekulene. De første 400 ble strikket av indianerkvinner i Peru og sendt til det kjente motehuset.

Da de oppdaget at kulene ble solgt for 100 dollar stykket, skjønte duoen at de måtte ta julepynten i egne hender og gjøre designen tilgjengelig for selvstrikk. Høsten 2010 rykket «Julekuler» raskt oppover på bestselgerlistene. I løpet av de to første årene solgte den mer enn 60 000 bøker bare i Norge, og den er oversatt til 15 språk. Nå blir den relansert i USA. I sommer hadde de besøk av en amerikansk fotograf som tok bilder av de to plassert i nøyaktig samme setting som i førsteutgaven.

– Vi er bare ti år gråere og noen kilo tyngre, humrer Arne.

– Det er straffen for å ha seg selv som coverfoto.

Artikkelen er først publisert i Allers.

Vottediagram, stor voksen.
Vottediagram, stor voksen. Vis mer
Vottediagram, liten voksen.
Vottediagram, liten voksen. Vis mer
Vottediagram, barn.
Vottediagram, barn. Vis mer
Luediagram, barn og voksen.
Luediagram, barn og voksen. Vis mer