Følg Vi.no på Facebook og Instagram, og motta nyhetsbrev ved å registrere deg her.
- Det er ingen tvil om at folk har reisefeber. Veldig mange bestilte sommerferieturen i påsken, sier Beatriz Rivera, kommunikasjonssjef i Apollo til Vi.no.
Øverst på lista troner Hellas som det mest populære reisemålet. Deretter kommer Kroatia, Kypros, Spania og Albania.

Det beste alternativet til Gran Canaria?

Slik kan du få med pensjoner og Nav-ytelser til utlandet
Vi Pluss- Vi velger fortsatt trygt når vi skal ut og reise. Vi drar ikke på oppdagelsesferd ut i jungelen eller på backpacking. Etter pandemien sitter behovet for trygghet litt i oss. Samtidig vil vi gjøre ting i ferien vår. Kombinasjonsreiser som inkluderer øyhopping i Hellas er også populært, sier Rivera.

Sterk utforskertrang
- Vi ser nok litt Ketsjup-effekten. Vi har ikke fått lov til å reise på to år. Utforskertrangen står nok fortsatt sterkt, sier Veronica Blumenthal, reiselivsforsker ved Høgskolen i Innlandet, til Vi.no.
Blumenthal tror de fleste vil søke til trygge reisemål sør i Europa som Spania, Italia og Hellas - steder vi har savnet å besøke.

Svenskehandel: - Kraftig prisøkning på alle varer
- Det vil nok drøye før vi ser de store utfartene til steder utenfor Europa. Vi har levd med usikkerhet lenge og selv om pandemien er over i Norge så er det mange steder i verden som fortsatt sliter. Det er mange regler å forholde seg til, sier hun.

Mallorca populært
Også TUI har merket en oppsving i salg av feriereiser.
- Vi ser at Tyrkia og Italia er på vei tilbake. Mallorca selger best, etterfulgt av Kreta og Rhodos. Det er ikke uvanlig, men vi selger mer nå enn på lenge, sier Nora Aspengren i TUI til Vi.no.
Hun forteller at barnefamiliene er på vei tilbake.

Slutt for helseavtale for pensjonister
- De har reist minst. De mest reisevillige har vært fra 50 og oppover. Den aldersgruppa har reist mest og er ofte de mest fleksible. De er reisevante, godt informert og vet hva de vil ha.
Ifølge Aspengren vil vi også bruke mer penger på ferien enn før.
- Vi kjøper høyere kvalitet og vil ha hoteller med flere stjerner og private bassenger.

Ønsker oss aktivitetsferie
Ifølge Aspengren i TUI er også hoteller med treningsfasiliteter de mest populære.
- Vi vet ikke hvor mye treningsfasilitetene brukes, men vi ser at folk velger disse hotellene. Nordmenn er også glade i å gå tur. Vi vil gjerne bo et sted hvor vi kan gå tur og utforske området i nærheten av hotellet. Beliggenhetene er viktig. Vi vil være aktive og bevege oss.
Også Rivera i Apollo forteller at interessen for trening på hotell øker mest.

Derfor setter kjøttet seg fast i grillristen
- Tidligere var det for spesielt interesserte. Nå ser vi at interessen øker for alle målgrupper, også blant familiene. Mange synes det er fint å kombinere aktivitet med sol og bad. Kvinner over 45 år er den største gruppen som vil trene på ferie og som deltar på gruppetimer.
Ifølge Rivera er også tematurer med trening på sportshoteller også veldig sosialt.
- Det er attraktivt for de som har nådd pensjonistalder. De deltar på gruppetimer og spiser lunsj sammen.

Fortsatt billigere i utlandet
Reiselivsforsker Blumenthal tror færre vil feriere i Norge i år.
- Det blir kanskje noen flere nordmenn enn før som reiser i Norge, men den store svakheten her er ustabilt vær. Vi har mange flotte steder i i sol, men det er ikke like fint når det høljer for tredje døgn på rad, påpeker Blumenthal.

Kan bruk av solkrem være helseskadelig?
Ifølge Blumenthal handler valg av reisemål også om økonomi. Nordmenn som ikke mistet jobben fikk plutselig bedre økonomi under pandemien. På ferie i hjemlandet brukte de mer penger på eksempelvis guidetjenester som koster en del.
- Nå som vi er tilbake til høye strømpriser og økte kostnader er en uke på Gran Canaria billigere hvis vi skal ut og spise hver dag. Ving har rapportert at det er en økning i unge mennesker som reiser til Gran Canaria, men det handler nok mer om at det er et fint og trygt reisemål enn at det er hipt og trendy, mener Blumenthal.
Både hotell og AirBnb
Ifølge Blumenthal har ikke pandemien påvirket vår vilje til å bruke tjenester som AirBnb.

- Vi har sett en økning i bruk av delingstjenester i større grad. Mange har villet ha privat kjøkken i stedet for resepsjoner og matsaler på hotell. De som har prøvd det én gang og hatt en positiv opplevelse gjør det gjerne flere ganger, sier hun.
Blumenthal tror også charterturer vil fortsette å være populært.
- All inclusive er også populært for de som vil komme til helt dekket bord. Kulturturisten, som ikke drar på charterferie, men som heller vil loffe rundt til Provence og Toscana er gjerne i alderen 50 og oppover og har barn som har flyttet ut, sier Blumenthal.
Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på vi.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.