- Merkelig at folk har behov for å stjele et par meter garn

Garnbutikken ville gi kundene sine en ekstra service, men opplevde å bli lurt.

SMÅTJUVERI: Garnbutikken oppdaget at nøstene som ble byttet inn ofte manglet noen meter. Illustrasjonsfoto: NTB
SMÅTJUVERI: Garnbutikken oppdaget at nøstene som ble byttet inn ofte manglet noen meter. Illustrasjonsfoto: NTB Vis mer
Publisert

Følg Vi.no på Facebook og Instagram, og motta nyhetsbrev ved å registrere deg her.

I flere år har garnbutikken Hold Maska på Eidsvoll tilbudt innbytte av garn, som en service til kundene sine.

- Når de kjøper garn til en genser står det for eksempel i mønsteroppskriften at de trenger tolv nøster. Da tilbyr vi dem alltid å ta med seg et ekstra slik at de er sikret å få samme innfarging, og så videre. Kundene føler seg dermed trygge på at de har nok garn til prosjektet. Bruker de ikke garnet, tilbyr vi innbytte, forklarer innehaver Nina Lien.

Etter hvert har butikkpersonalet imidlertid oppdaget uregelmessigheter ved garnet som blir levert inn.

- Andre kunder som kjøper det innbyttede garnet forteller at de finner mange små trådstumper inni nøstene, som folk tydeligvis har lagt inn for at vekten skal bli riktig når de har forsynt seg med noen meter. Det hender også at nøstene blir levert inn selv om vekten avviker, forteller Lien.

Strengere regler

Hold Maska har dermed sett seg nødt til å opplyse kundene om at de nå må innføre nye og strengere regler for innbytte av garn: Nøstene veies når de leveres inn, kassalappen må vises, og nøstene må være rene. Det siste skyldes at nøstene tidvis leveres med kaffesøl. Noen ganger oppdager personalet for sent at nøstene er falmet eller ødelagte og kjøpt et annet sted. De finner i tillegg grunn til å tro at enkelte bytter inn garn de først har stjålet i butikken.

- Det betyr jo at vi må bli flinkere til å være mer oppmerksomme selv også, sier Lien.

Økonomisk sett er det ikke snakk om noe stort tap for butikken, presiserer Lien, men det går utover kvaliteten de ønsker å tilby kundene sine, som må kunne forvente at garnnøstene de kjøper er intakte.

Kuriøst

Lien er lei seg for at de må innføre strengere regler, for de fleste kundene er ærlige, understreker hun. I butikkens kommentarfelt på Facebook synes kundene likevel å være fornøyde med ordningen: «Kjempefint at dere tar i bruk vekt, har opplevd et par ganger at et nøste mangler noen meter», skriver en av dem. Men noen unntak finnes.

- Det kom nettopp en kunde innom som ble irritert over å måtte vise kassalappen og som proklamerte at hun ikke ville handle her hvis hun ikke fikk byttet garnet. «Jeg ville jo ikke finne på å stjele eller lure dere», som hun sa. Problemet er at det samme sier de som faktisk stjeler, derfor må vi holde oss til noen regler.

Det er kuriøst at enkelte har behov for å gjøre seg til tjuv for noen skarve meter garn, synes Lien, særlig med tanke på at et nøste koster rundt 39 kroner.

- Folk finner seg smutthull her og der for å lure til seg noen kroner, kanskje som en tilfredsstillelse når de ikke har andre?

Vi bryr oss om ditt personvern

vi er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer

Velkommen til vårt kommentarfelt

Vi setter pris på kommentarer til artiklene på vi.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.