LUKSUS: Biljournalistene er stort sett fast bestemt på hvilken bil de ville valgt om de hadde én million i budsjett. Foto: Shutterstock
LUKSUS: Biljournalistene er stort sett fast bestemt på hvilken bil de ville valgt om de hadde én million i budsjett. Foto: ShutterstockVis mer

De råeste bilene til én million kroner

Luksusbilene du kanskje har råd til

Hvis biljournalistene hadde hatt én million i budsjett, hadde de valgt disse bilene.

(Vi.no): Det finnes mange kule luksusbiler der ute, og for mange av dem må man ut med mer enn én million. Samtidig er det en del valgmuligheter for dem med budsjett på én million også.

Dette er bilene som biljournalistene ville valgt om de hadde én million i budsjett:

BMW 540i xDrive Touring

Journalist i Aller Medias bilredaksjon, Knut Moberg, sier at han har ett klart valg.

- Jeg velger en BMW 540i xDrive Touring som koster omtrent 880 000, og som med 120 000 kroner i ekstrautstyr kommer opp på millionen, forteller han.

Bilen er en familiestasjonsvogn og har firehjulsdrift. Motoren har 340 hestekrefter. Ifølge Moberg er automatgirkassene en av de beste på markedet med åtte trinn.

- Denne bilen har en god kombinasjon av god komfort og gode kjøreegenskaper, forteller han.

Moberg legger til at bilen er god å kjøre og har god plass. Motoren er en bensindrevet twin power turbomotor.

BMW: Knut Moberg i Aller Medias motorredaksjon ville gått for en BMW 540i xDrive Touring med ekstrautstyr. Foto: BMW
BMW: Knut Moberg i Aller Medias motorredaksjon ville gått for en BMW 540i xDrive Touring med ekstrautstyr. Foto: BMW Vis mer

Lamborghini Urus

Redaktør Thomas Hildonen i Bil24 ville gått for den kommende Lamborghini Urus. Prisen på bilen er foreløpig ikke avklart, og et raskt internettsøk viser alt fra 1.5 millioner til 3 millioner. Redaktøren er likevel ikke i tvil om sitt valg.

- Om man skal være politisk korrekt og tenke på miljøet burde man kanskje velge en el- eller hybridbil. Men skal jeg velge fra øverste hylle, må samvittigheten vike, sier han.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Redaktøren har kun sett bilder og videoer av bilen, men er likevel overbevist.

- Dette er ikke en slik Lamborghini som alle glaner etter, og som du føler deg litt flau over å kjøre. Nei, vi snakker om den første SUV-modellen til italienerne, fortsetter Hildonen.

Han kaller bilen en «super-SUV», men det viktigste av alt ifølge han selv er at bilen skal takle norske vinterforhold.

LAMBORGHINI: Redaktør i Bil24, Thomas Hildonen, ville gått for en Lamborghini Urus. Foto: Lamborghini
LAMBORGHINI: Redaktør i Bil24, Thomas Hildonen, ville gått for en Lamborghini Urus. Foto: Lamborghini Vis mer

- En av kjøremodusene heter «Neve» som betyr «Snø» på norsk. Her snakker vi altså full pakke, mener Hildonen.

Ifølge ham kan bilen parkere det meste på racerbanen og i lyskryssene, samtidig som den ser ut som en relativt vanlig bil.

- Hva mer kan man ønske seg? Vel, ingenting, sier redaktøren.

Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio

For Mats Brustad, journalist i Broom i TV 2, er ikke valget like klart.

- Her står det mellom alt fra en brukt Lamborghini Gallardo og en splitter ny Audi RS 3. Akkurat nå tror jeg det ville stått mellom to biler: Mercedes-AMG C 63 S i stasjonsvogn-utgaven, eller Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio, forteller han.

Valget hans lander på sistnevnte.

ALFA ROMEO: Journalist i broom i TV 2, Mats Brustad, hadde valgt en Alfa Romeo. Foto: Alfa Romeo
ALFA ROMEO: Journalist i broom i TV 2, Mats Brustad, hadde valgt en Alfa Romeo. Foto: Alfa Romeo Vis mer

Motoren i denne bilen er utviklet i samarbeid med Ferrari, og har 510 hestekrefter. Den bruker 3.9 sekunder på å gå fra 0 til 100 kilometer i timen, og har toppfart godt over 300 kilometer i timen, ifølge Brustad.

Han begrunner valget av akkurat denne bilen med design, kjøreegenskaper, motor og lyd.

- For meg handler det enkelt og greit om følelser. Denne bilen er noe av det råeste jeg har kjørt blant «vanlige» sedaner, forklarer journalisten.