Ifølge bilekspertene er det ikke verre å venne seg til de nye automatiserte systemene, enn det var å venne seg til ABS-bremsen i sin tid. Illustrasjonsfoto: Shutterstock/NTB Scanpix
Ifølge bilekspertene er det ikke verre å venne seg til de nye automatiserte systemene, enn det var å venne seg til ABS-bremsen i sin tid. Illustrasjonsfoto: Shutterstock/NTB Scanpix Vis mer

Nye biler gjør mer av kjørejobben for deg:

- Jo eldre du er, jo nyere bil bør du ha

Dagens selvkjøringssystemer er så smarte at bilen hjelper oss når synet svekkes og reaksjonstiden øker, mener eksperter.

Publisert

Følg Vi.no på Facebook og Instagram, og motta nyhetsbrev ved å registrere deg her.

Tenk deg en bil som styrer seg selv. Som følger veiens svingninger, holder seg innenfor kjørefeltet, som stopper på rødt lys og svinger unna hindringer i veien. Tenk deg en bil som krever mindre av føreren i form av syn og oppmerksomhet.

Dette er ikke lenger en fremtidsvisjon, disse bilene og systemene er allerede på plass i mange nye biler. En av nordmennene som har prøvekjørt flest av dem, er Fred Magne Skillebæk, redaksjonssjef i nettavisa Elbil24. Han mener de nye generasjonene selvkjørende biler snart krever så lite av bilføreren at det kan få betydning for hvor lenge vi kan beholde lappen og kjøre bil trygt:

- Bilbransjens ønske er at bilen skal ta over så mange funksjoner som mulig, fordi vi regner maskinen som sikrere enn mennesket, sier han til Vi.no.

- Det er alltid en risiko for at maskiner tar feil, men en maskin vil etter alt å dømme ta sjeldnere feil enn et menneske. Bare når det kommer til noe så viktig som reaksjonsevne, overgår disse systemene oss mennesker noe helt enormt.

Avansert cruisekontroll

Mange av funksjonene som regnes som første generasjons selvkjøring eksisterer i bilene som selges allerede. Første steg var cruisekontroll, som finnes i selv ti år gamle biler. Nå har vi automatisk cruisekontroll, som ikke bare lar deg sette en fart som bilen skal holde, men som deretter tilpasser farten til bilen foran.

- Automatisk cruisekontroll med stop and go gjør at du kan sette cruisekontrollen på for eksempel 100 kilometer i timen. Merker systemet at du nærmer deg bilen foran med litt for stor fart, vil farten senkes. Havner du i kø, tilpasser bilen seg køkjøringen; den stopper helt opp når køen står stille, og øker på når køen beveger seg igjen til den har nådd maksfarten du bestemte da du begynte å kjøre. De fleste nye biler som selges nå, har dette systemet, forteller Skillebæk.

Få nordmenn har prøvekjørt så mange nye biler før de er på markedet, som Fred Magne Skillebæk. Foto: Elbil24
Få nordmenn har prøvekjørt så mange nye biler før de er på markedet, som Fred Magne Skillebæk. Foto: Elbil24 Vis mer

Neste steg er filholder: Et system som hjelper deg å holde deg innenfor den filen du kjører i. Også dette er installert i mange nye biler allerede.

- Stadig flere av funksjonene som lanseres blir påbudt i nye biler, påpeker Skillebæk.

- Noen må skrus på for at de skal bli aktive, andre er påslått av seg selv og må skrus av hvis du ikke ønsker dem. Jeg velger ofte å skru av filholderen fordi den tvinger meg til å holde egen fil om jeg prøver å skifte fil uten å bruke blinklys først.

Påbudt

Blant systemene som er blitt påbudt i nye biler, er såkalt front assist - som skal hindre kollisjoner.

- Hvis du er i ferd med å ta igjen bilen foran i for høy hastighet, sier bilen først ifra i form av varsling. Hvis ikke du da bremser, bremser bilen for deg, forklarer Skillebæk.

- Systemene reagerer opptil hundre ganger i sekundet, mens mennesker kanskje bruker tre sekunder på å reagere. For eldre med nedsatt reaksjonsevne er dette vesentlige funksjoner.

Betyr det at kravene til sjåføren blir mindre? Kan vi snart beholde lappen selv om synet svikter?

(Artikkelen fortsetter etter faktaboksen)

Fem grader av selvkjøring

Det internasjonale standardiseringsbyrået SAE har definert følgende nivåer av autonomi for kjøretøy:

Nivå 0: Automatiske systemer gir varsler, men har ingen grad av kjøretøykontroll.

Nivå 1 («Hands on»): Føreren og automatiske systemer deler kontrollen over bilen. Et eksempel er adaptiv cruise control (fartsholder), der føreren kontrollerer styringen og bilen kontrollerer hastigheten. Parkeringsassistent, der kjøretøyet kontrollerer ratt-utslagene og føreren hastigheten, er et annet eksempel, likeså filkjøringsassistent, der bilen korrigerer med rattet dersom bilen er i ferd med å skjære ut av filen. Føreren må til enhver tid være klar til å ta kontroll over alle funksjoner.

Nivå 2 («Hands off»): Hands off bør ikke tas bokstavelig, men det indikerer at det automatiserte systemet kan ta full kontroll over kjørefunksjonene gass, brems og styring. Føreren må ha kontroll over kjøringen og være klar til å gripe inn øyeblikkelig hvis systemene svikter. Hendene på rattet er oftest et krav i nivå 2.

Nivå 3 («Eyes off»): Føreren kan trygt ta oppmerksomheten bort fra kjøringen, eksempelvis for å tekste eller se på video. Kjøretøyet vil ta seg av situasjoner som fordrer øyeblikkelig handling, som nødbremsing. Likevel må føreren være beredt til å gripe inn innen en bestemt tid, spesifisert av bilprodusenten, når kjøretøyet varsler om det.

Nivå 4 («mind off»): Som nivå 3, med unntak av at førerens beredskap ikke er noe krav. Det vil si at fører kan sove eller forlate førersetet. Slik autonom kjøring kan kun foregå innenfor definerte områder/geografiske avgrensninger, eller spesielle situasjoner som kø og trafikkork. Utenom områdene eller situasjonene, må kjøretøyet kunne stanse kjøringen og parkere trygt dersom føreren ikke selv tar kontroll.

Nivå 5 («wheel optional»): Rattet kan være overflødig. Ingen menneskelig inngripen kreves. Eksempel: En robot-taxi.

Kilde: Elbil 24

- Jeg vil si at jo eldre du er, jo nyere bli bør du ha. Jeg mener absolutt at vi bør kunne beholde lappen lenger om vi har ny bil med gode selvkjøringssystemer. Men jeg tror ikke du vil finne en lege som vil si det samme, for de kjenner ikke utviklingen i bilbransjen godt nok, konstaterer Skillebæk.

Nylig prøvekjørte han en bil med systemer som lot ham kjøre i et kvarter uten å røre pedalene gjennom t-kryss, rundkjøringer og i bymiljø. Du kan se hele kjøreturen, som foregikk med Volkswagens nye Id.3, i videoen under:

Biler som snakker sammen

Skillebæk har jobbet med bil i hele sitt voksne liv, og innrømmer at han er imponert over hvor gode systemer nye biler utstyres med.

- Vi er allerede på nivå to. Nivå 5 vil sannsynligvis være innført innen 2030, mange av systemene er allerede på plass. Bilbransjen utvikler systemer som er langt foran myndighetenes regler, mener han.

- Etter hvert krever utviklingen at bilene kommuniserer med hverandre. For eksempel vil bilen din «se» om det kommer en møtende bil rundt svingen som du umulig kan se før den er der, men det betinger at den andre bilen også har teknologien.

Dermed er det grovt sett to ting som står i veien for utviklingen, ifølge Skillebæk: Gamle biler på veiene, og regelverk som ikke rekker å tilpasse seg i takt med utviklingen.

- Systemene som finnes i dag, er selvsagt en kjempestor hjelp. De kan hjelpe deg å unngå en potensielt farlig situasjon, mener Jan Harry Svendsen i Autoristerte Trafikkskolers Landsforbund (ATL).

- Fremmedgjørende

Han påpeker imidlertid at noen av de nye assistentsystemene kan være fremmedgjørende i begynnelsen: Nye systemer kan varsle deg ved hjelp av lyd eller dirrende ratt, og de kan bremse opp eller overstyre rattet for deg om du for eksempel kjører vinglete.

- Mange som har kjørt bil i mange år kan synes dette er ubehaglig, på samme måte som vi syntes ABS-bremser var ubehagelig da det kom. Men systemene finnes, de fungerer uten at du trenger å gjøre noe, og de virker uavhengig av ditt kompetansenivå. De er ingen sovepute, men en ekstra sikkerhet, sier Svendsen.

Senior kommunikasjonsrådgiver i NAF, Nils Sødal, oppfordrer alle bilkjøpere til å sette seg inn i bilens moderne systemer.

- Spør og grav når du kjøper bilen, og få bilselger til å forklare deg hvordan systemene fungerer. Systemene øker sikkerheten for deg og andre trafikanter når de virker, og det gjør de i det store og det hele, men de er ingen sovepute, påpeker han.

- Det å kjøre bil stiller høye krav til deg som sjåfør. Men jobben din som sjåfør er enklere med de nye systemene.

Vil du ha en bil som gjør hele kjørejobben for deg mens du tar deg en blund, vil den i all overskuelig framtid hete «taxi».

- Teknologien er der, det finnes allerede motorsykler som kan kjøre uten fører. Men det juridiske rundt det er komplisert. Vi må blant annet få på plass et sett med lover og regler som kan gjelde for alle land, sier Svendsen i ATL.

Vi gjør oppmerksom på at Elbil24 og Vi.no har samme eiere.

Vi bryr oss om ditt personvern

vi er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer