(Vi.no):

Følg Vi.no på Facebook
Nå er det tid for å ta frem gressklipper og andre motormaskiner, med påfølgende banning og irritasjon rundt omkring i villahagene.
Les mer: Genialt drillknep mot vriene skruer og spikre
- Årsaken er ofte feil bruk eller manglende vedlikehold, forklarer Jan Tore Strøm hos Norlett Service i Askim.

Legger du klipperen på siden når du sjekker knivene, renner olje og bensin inn på feil steder.
Da blir den ganske fort vanskelig å starte gressklipperen. Slå heller opp håndtaket og vipp opp forhjulene slik at klipperen står på høykant. Da gjør du minst mulig skade, forklarer Strøm.
Les mer: Slik sager du rett
Noen klippere starter på første draget, mens andre trenger litt mer overtalelse. Særlig på våren. Er det slik at gressklipperen er unormalt vrien å starte, har det ingen hensikt å bare fortsette å dra i snora. Da blir pluggen full av en blanding av sot og bensin, og klipperen vil garantert ikke starte.
Ta en pause og gå igjennom disse sjekkpunktene:
Sjekk bensinen
Fyller du vanlig 95 oktan bensin på klipperen, er det første skritt til problemer når den skal startes på våren. Særlig om den har stått med bensinen på tanken hele vinteren. Nye miljøkrav gjør at vanlig bilbensin fort går ut på dato. Lagres den særlig lenger enn 60 dager, skiller den seg og lager avleiringer. Det gjør motoren lite startvillig.

Les mer: Slik temmer du den irriterende skjøteledningen
Tøm tanken på høsten og kjør motoren tom. Et annet alternativ er å holde seg til miljøbensin. Denne bensintypen er selve indrefileten av råstoffene, og har en holdbarhet på 3-4 år. Den kan utmerket godt stå på tanken igjennom vinteren, da holder den i tillegg pakningene fuktige og fine.
Sjekk plugg og filtre


Neste sjekkpunkt er plugg og filtre. Er det lenge siden filteret er byttet, blir det som å kjøre med full choke. Skru også ut tennpluggen og sjekk at den er tørr og ren. Finn deg en plass i skyggen, sett på plugghetten og sett bøylen på pluggen mot motoren. Når du drar i startsnoren skal du se at pluggen lager en gnist.
Les mer: Slik bruker du vedkløyveren
Vaiere og fjærer
Er bensin, plugg og filter i orden må det gås grundigere til verks. Skikkelig smøring er stikkordet.

Sjekk at alle vaiere løper fritt. De kan fort ruste fast i løpet av vinteren. Likeledes er det mange små fjærer på motoren. De må også være i god stand, særlig rust er problemet her.
Ta uansett en runde med en universalolje, WD 40 for eksempel.
Vedlikehold
Motorklippere trenger jevnlig vedlikehold for å fungere som de skal. Hvis du ikke klarer dette selv er det lurt å levere inn maskinen til et serviceverksted. Tipset da er å levere maskinen på høsten. Når du henter klipperen på våren, treffer du trolig køen av naboer som skal levere klippere de ikke får start på.

Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på vi.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.