(Vi.no): Kjerringråd er de hjelpsomme tipsene og triksene som ikke nødvendigvis er vitenskapelig bevist, men som gjerne virker likevel. Og har du først prøvd «alt», kan kjerringråd virke forlokkende på mange. De kan også gi grobunn for morsomme samtaler og artig underholdning.
Det plukket reklamebransjen tidlig opp, og et av de mest kjente selskapene som brukte kjerringråd i markedsføringen tilhørte tobakksindustrien.
Kjerringråd i sigarettpakker
På begynnelsen av 1900-tallet jobbet sigarettbransjen iherdig for å romantisere røyking gjennom kreative annonser i ukeblader og på kunstferdige plakater.
Til og med leger skulle få folk til å røyke mer!
Sigarettprodusentene dro markedsføringen lenger og lenger for å gjøre røyking ekstra attraktivt. Gallaher's Cigarettes, et britisk tobakksselskap som en gang var verdens største, var de første som begynte å legge kort-hilsener i sigarettpakkene. På kortene i pakkene, var det trykket ulike sitater, kunstverk, bilder av kjendiser, gåter, vitser og annonser.
Men det som ble ekstra populært blant forbrukerne, var den spesielle kortserien med hundre kjerringråd. Serien ble kalt «How to do it», og besto av dagligdagse husholdningstips som man kunne ta i bruk hjemme.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Vi er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger
Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på vi.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.