Coronaregler på fly

- Hvordan holder man avstand når flyet er så fullt at sidemannen puster deg i øret?

KOMMENTAR: «Fest setebeltet, bruk munnbind, og hold avstand til andre passasjerer. Ha en behagelig reise.» Med all respekt: Det er mye lettere sagt enn gjort.

CORONA VS REISELYST: Å reise er blitt mulig igjen, og for enkelte nødvendig. Men ikke forvent at en flyreise nå er slik den var for to år siden. Illustrasjonsfoto: NTB
CORONA VS REISELYST: Å reise er blitt mulig igjen, og for enkelte nødvendig. Men ikke forvent at en flyreise nå er slik den var for to år siden. Illustrasjonsfoto: NTB Vis mer
Publisert

Følg Vi.no på Facebook og Instagram, og motta nyhetsbrev ved å registrere deg her.

«Ladies and gentlemen, this is your captain speaking. Welcome aboard this aircraft. Please follow covid regulations and keep distance to your fellow passengers at all times. Have a pleasant flight.»

Med all respekt, kaptein, det er lettere sagt enn gjort.

Reise eller ikke reise

Etter at pandemien så ut til å slippe jerntaket på verden tidligere i høst, strømmet nordmenn til reisebyråenes nettsider. Spania, Hellas, Italia, Gran Canaria, Thailand ... alle stedene vi knapt våget å drømme om i fjor vinter ble plutselig oppnåelige igjen. Så begynte ryktene om omikronvarianten å svirre. Var det kanskje ikke greit å reise likevel? Bør man avbestille, avvente eller satse på å reise uansett? Hvordan er det egentlig å reise nå?

Tja. Det korte, enkle svaret er at det går greit. Har du alle papirene dine i orden, kommer du fram dit du skal. Det lange, litt mer kompliserte svaret er at det er ... vel, litt komplisert. Særlig om du skal til et sted der det ikke går direktefly.

Min nylige jobbreise ga meg seks flyturer på fire dager. Det ville vært slitsomt også i gamle dager, men nå? Det kan kanskje sammenlignes med å sykle om vinteren: Det krever flere forberedelser, tar mer tid, er mer styrete, medfører mer ubehag og du er mer sliten når du kommer fram.

Regelrittet

For det første: Å ha alle papirene sine i orden er slett ikke så enkelt som det høres ut som. Det endrer seg nemlig fra dag til dag og land til land hva som er påkrevd dokumentasjon.

Selv opplevde jeg at innreiseregistrering til Norge ikke var påkrevd da min reise startet, men var det da jeg kom hjem fire dager senere. Riktignok var det aldri noen som sjekket at jeg hadde fylt den ut, verken ved avreise eller ved ankomst til Gardermoen. Men etter å ha sett et eldre ektepar bli nektet å gå ombord i flyet sitt i Athen fordi de ikke hadde riktig utfylt skjema for Italia, var det lite fristende å gjøre samme tabbe selv.

Mens denne teksten ble skrevet, ble reglene endret igjen. Omikronvarianten dukket plutselig opp på et julebord i Norge, og dermed var alle reiseregler på nytt kastet opp i luften og satt i spill. Nå holder det ikke lenger med innreiseregistrering. Nå må alle som kommer til Norge, fullvaksinert eller ikke, teste seg på ankomststedet.

Maskorama i München

For det andre: Tro ikke at Europa er enig med seg selv om hva som gjelder. Mye tyder i stedet på at Europa har glemt å snakke sammen.

At det er påkrevd å bruke maske både på flyet og på flyplassene er de fleste land enige om. Men skal du mellomlande i Tyskland, holder ikke de lyseblå medisinske maskene vi bruker her i Norge. Der må du ha en såkalt FFp2-maske - du vet, de som ser ut som et slags kaffefilter - for i det hele tatt å få lov til å oppholde deg på flyplassen.

Påbudet overholdes riktignok ikke særlig strengt før du forsøker å få deg et bord på en av restaurantene. Har du feil maske her, blir du blankt avvist. For å få innpass på restauranten må du også vise både coronapass, boardingpass og vanlig pass - og her skal jeg gi deg et tips: Print ut alt som printes kan. Helsenorge-appen er vel og bra, men ikke stol på at nettet virker når du trenger det. Ikke engang på en europeisk flyplass.

Har du fått passene godkjent og blitt anvist et bord, er det helt andre regler som gjelder. Så fort du har satt deg, er det nemlig fritt fram for å ta den påkrevde spesialmasken av. Også når kelneren kommer for å ta bestillingen din og - iført en helt vanlig maske - lener seg inntil deg for å høre hva du sier. Regler er visst først og fremst regler. At de også skal være logiske, er muligens en annen skål.

Avstandsberegning

For det tredje: La oss gå tilbake til kapteinen og hans oppfordring om å holde avstand. Det er klart vi skal holde avstand! Det har jo vært mantraet det, i snart to år. Å skumpe borti en fremmed nå, føles omtrent som å legge hånda på en glovarm kokeplate.

Men hvordan holder man avstand, egentlig, når flyet er fullt? Hvordan holder du avstand når du har fått tildelt et sete ved siden av en vilt fremmed (selv om det viste seg å være en helt ledig treseter et stykke lenger bak), og man sitter så trangt at sidemannen puster deg i øret? Og hvor er egentlig logikken i å bli bedt om å holde avstand i midtgangen og ned flytrappa ved ankomst, når vi rett etterpå blir stuet sammen som sild i tønne i en ventende terminalbuss?

Konklusjonen er kanskje at det ikke er noen åpenbar logikk. Skal du ut og reise i vinter, gjelder egentlig bare tre ting:

1. Les deg opp så godt du kan på alle regler, restriksjoner og dokumentkrav i god tid før avreise. Gjenta like før avreise, og underveis. Absolutt alt kan endres på et blunk.

2. Ikke forvent logikk. Da blir du bare frustrert.

3. Vær forberedt på at det er umulig å være helt forberedt.

Maskespill

«Please pull your mask up, sir. Yes, over your nose, too.» Kabinpersonalets høflige masing på passasjerene ble et slags lydspor for hele reisen. Mange, særlig en del middelaldrende menn, så visst ut til å tro at det er skjegget masken er ment å beskytte.

De maste på det siste flyet hjem også, den aller siste innspurten fra København til Oslo. Inntil purseren med tydelig forundring i stemmen meddelte over høyttaleren at på dette flyet, altså fra København til Oslo, - men ikke motsatt vei, om noen skulle tro det - var det faktisk frivillig om man ville bruke maske eller ikke. De som ønsket det, kunne derfor få lov til å ta masken av. Det var opp til en selv, rett og slett.

I hvert fall i dag.

Om det fortsatt gjelder i morgen, må fåglarna vite.

Ps:

To dager etter denne flyturen ble skrevet, varslet SAS et kommende påbud om munnbind på alle sine flygninger. Også de fra København til Oslo.

Vi bryr oss om ditt personvern

vi er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer

Velkommen til vårt kommentarfelt

Vi setter pris på kommentarer til artiklene på vi.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.