(Vi.no): Vinen som bare het «Rødvin» gikk under mange navn, som «Sekskroners», «Norsk rødvin» og «Chateau Hasle». Det var den mest solgt vinen på Vinmonopolet i flere tiår, og lenge så det ut til at ingen kunne vippe den av tronen.
Det var før 80-tallet og pappvinen kom.
- Med innførselen av pappvinen på slutten av 1980-tallet ble hegemoniet til denne vinen brutt, opplyser Halvor Bing Lorentzen, direktør for kommunikasjon og samfunnsansvar i Vinmonopolet.
I 1990 inntok St.Martin (rød) og Liebfraumilch (hvit) på papp bestselgerens posisjon. Men vinen, tappet av Arcus på Hasle, solgte fortsatt godt, helt til den ble tatt av markedet for fire år siden.
Ble en vin-suksess
Navnet «sekskroneren» taler for seg. På 60-tallet kostet vinen seks kroner, og i 1970 måtte man ut med syv kroner for vinen.
Prisen alene kan likevel ikke ta all æren for suksessen.
- Det som i sin tid gjorde «sekskroneren» til en suksess var forutsigbarhet og selvsagt en smak som traff folk hjemme. Folk visste hva de fikk selv om det var et år siden sist. Dessuten var jo prisen gunstig, sier ansvarlig redaktør i apertif.no, Aase E. Jacobsen.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Vi er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger
Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på vi.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.