Strøm og nettleie

Frykter ny nettleie kan diskriminere ikke-digitale og medføre høyere regninger

I tillegg til bekymringer om høye strømpriser har vi fått en ny måte å beregne nettleien på, som forutsetter at du har mer oversikt over eget strømbruk. Flere mener dette kan være diskriminerende for de som ikke har like god teknologisk og digital kunnskap - og forårsake høyere nettleie.

NETTLEIE 2022: 1. juli ble ny nettleiemodell innført - som betyr en ny måte å kalkulere nettleiepris. Foto: NTB/Shutterstock
NETTLEIE 2022: 1. juli ble ny nettleiemodell innført - som betyr en ny måte å kalkulere nettleiepris. Foto: NTB/Shutterstock Vis mer
Publisert

Følg Vi.no på Facebook og Instagram, og motta nyhetsbrev ved å registrere deg her.

1. juli 2022 ble det innført en ny nettleiemodell i Norge. Nå blir nettleien din beregnet ut fra mange ulike ting, blant annet når på døgnet og på hvilke ukedager du bruker strøm - og hvor mye strøm du bruket når forbruket ditt topper seg.

For mange av oss kan dette være både komplekst å sette seg inn i og vanskelig å få oversikt over. Og for å finne måter å kutte regningen på, er det nødvendig med god oversikt over eget strømforbruk. Nettselskapene anbefaler gjerne å bruke innloggingstjenester på nettsida eller bruk av app, for å få oversikt over eget forbruk. Men dette forutsetter at du faktisk bruker disse tjenestene, at du forstår hvordan informasjonen skal tydes - og at du skjønner hvordan du kan bruke informasjonen til å justere strømforbruket for dermed å kunne redusere nettleien.

600 000 nordmenn er «ikke-digitale» ifølge Digitaliseringsdirektoratet - som omfatter både ikke-brukere og de med svake digitale ferdigheter.

I tillegg vet man at eldre, personer med lav utdanning og personer med lav inntekt ligger klart lavere enn gjennomsnittet når det gjelder bruk av digitale tjenester (Statistisk sentralbyrå, digital sårbarhet).

Så hva skjer med de som ikke har mulighet til å benytte de digitale tjenestene eller de som ikke forstår informasjonen fra nettselskapet?

Frykter det kan føre til dyrere nettleie

Kravet som stilles om bruk av digitale tjenester og kunnskaper for å få oversikt over eget forbruk og dermed kunne bruke informasjonen til å endre eget forbruk og dermed kutte nettleien, er noe Forbrukerrådet er kritiske til:

- Denne informasjonen må bli enklere tilgjengelig hvis forbrukerne skal tilpasse strømforbruket sitt. Vi er redd mange fortsetter som før, noe som kan føre til at nettleien kan bli høyere enn nødvendig, sier seniorrådgiver Thomas Iversen.

Bjørg-Karin B. Buttedahl, kommunikasjonssjef i Pensjonistforbundet, sier til Vi.no at de forutsetter at strømselskapene har gode løsninger og alternativer for dem som ikke behersker digitale tjenester og verktøy.

- Noe annet vil være umulig å gjennomføre så lenge det er 600 000 ikke-digitale innbyggere i landet.

- Vil kravet til digitale ferdigheter kunne være diskriminerende for de som ikke er like digitalt kompetente som andre kanskje er?

- Ja, absolutt. Og det gjelder ikke bare eldre, men også andre grupper med lav digital kompetanse, sier Buttedahl, og legger til at dette er noe myndigheter og andre godt kjent med – seinest belyst gjennom flere debatter under Arendalsuka.

- Ikke-digitale innbyggere må tilbys tjenester på lik linje med alle andre i samfunnet. Det offentlige må gjennom samarbeid med private aktører og frivillige organisasjoner sørge for å forhindre at grupper i samfunnet blir fratatt muligheten for å delta i samfunnet, eller få dårlige tjenester, på grunn av manglende digitale ferdigheter. Dette er det, så vidt vi forstår, bred enighet om. Men nå må man gå fra ord til handling, uttaler Buttedahl.

- Krever en viss teknisk kompetanse

Bjørnar Araberg Fladen, seniorrådgiver i Reguleringsmyndigheten for energi (RME, som er den nasjonale myndigheten for regulering av kraftmarkedet og nettsystemet i Norge), forteller at det er mulig å lese av eget forbruk per time direkte fra strømmåleren men at dette best gjøres på eksempelvis «mine sider» hos nettselskapet eller gjennom app.

- For å få tilgang til det aktuelle forbruket i sanntid må disse dataene hentes ut fra «HAN-porten» til måleren, som normalt leses av på mobiltelefonen, sier Fladen.

Og dette er utstyr og kompetanse som Forbrukerrådet påpeker mange ikke har:

- Hvis du skal følge med på strømforbruket ditt i sanntid krever det at du har koblet deg på koblet direkte til strømmåleren. Etter vår erfaring er dette noe de færreste har på plass i dag, og som også krever en viss teknisk kompetanse, som ikke nødvendigvis alle innehar, sier Iversen.

Nettselskapenes tjenester for oversikt over eget forbruk, er imidlertid heller ingen ideell løsning, mener Forbrukerrådet:

- Hvis du ønsker å sjekke strømforbruket dine i ettertid, så er det mulig gå gjøre dette med bruk av apper eller digitale løsninger levert av strømsalgselskapet eller andre. Dette kan opplagt gi en innsikt i forbruksmønsteret ditt, men er ingen fullgod løsning for å tilpasse seg den nye nettmodellen, sier Iversen.

- Tiltak krever ikke nødvendigvis at man følger med

Fladen sier til Vi.no at hensikten med endringen i regelverket for nettleie er at kundene skal ha et insentiv til å jevne ut forbruket sitt og hevder at det er flere tiltak man kan gjøre som ikke forutsetter bruk av mobil eller pc:

- Det som har virkning, vil være de apparatene som bruker mye effekt over tid. Det er i hovedsak elbillading for de som har det, og rom- og vannoppvarming som har stort effektuttak over tid. Ved å for eksempel flytte elbillading til natt med moderat ladehastighet, vil mange redusere sine effekttopper. Dette er tiltak som ikke nødvendigvis krever at en følger med på timesverdier på mobil eller pc, uttaler Fladen.

Hva så med kravet som stilles til digitale ferdigheter? Hva gjør det med de som ikke er like digitalt kompetente som andre?

- Som nevnt over er de viktigste tiltakene å kunne flytte forbruket som bruker mest effekt over tid. Tiltak som etterisolering vil også bidra til å redusere effektforbruket. Det er med andre ord ikke nødvendig å være veldig teknologisk kompetent for å gjøre tiltak som kan redusere nettleien, sier Fladen.

- Burde vært utsatt

- Gjøres det noe for at de som ikke er like oppdaterte på digitale tjenester ikke skal bli taperne i strømmarkedet, uten mulighet til å kunne vurdere når de bør eller ikke bør bruke strøm, i forhold til ny nettleiemodell?

- Vi håper at ny brukervennlig teknologi vil kunne tas i bruk av alle uavhengig av digital kompetanse.

Og der er Forbrukerrådet er krystallklare: Man burde ventet med å innføre ny nettleiemodell til forbrukerne faktisk har mulighet til bedre oversikt:

- Vi mener innføringen burde vært utsatt til forbrukere får bedre innsikt i eget strømbruk, sier Iversen.

Han poengterer imidlertid at den nye nettleiemodellen som nå er innført, er vesentlig bedre enn det opprinnelige forslaget, hvor én forbrukstopp dikterte fastleddet i neste måneds nettleie.

I stedet er det snittet av de tre timene i måneden med høyest strømforbruk (på tre ulike dager) som er med på å bestemme fastleddet i nettleien.

—-

Vi bryr oss om ditt personvern

Vi er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer

Velkommen til vårt kommentarfelt

Vi setter pris på kommentarer til artiklene på vi.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.