Følg Vi.no på Facebook og Instagram, og motta nyhetsbrev ved å registrere deg her.
Fra 15. juni strammes det inn for bruk av elsparkesykler. Blant annet innføres det krav til hjelm for barn, krav om ansvarsforsikring slik det er for biler - og promillegrensen blir lik den for bilister.
Elsparkesykler omklassifiseres fra «sykkel» til «motorvogn» - og blir dermed omfattet av bilansvarsloven. Og man kan miste førerkortet hvis man fyllekjører med elsparkesykkel.

Mange fordeler ved godkjent yrkesskade: Slik får du det
Vi PlussMen på tross av at sparkesyklene nå skal anses som en motorvogn, kan man fremdeles kjøre dem på fortau.
Det får Blindeforbundet til å reagere, både på vegne av egne medlemmer men også fotgjengere generelt:
- Det er et paradoks at det er ok at motorvogner skal brukes på fortau, sier leder i Norges Blindeforbund Terje Andre Olsen.
Han sier de håper at samferdselsminister Jon-Ivar Nygård skal lande ned på den trygge siden når han har uttalt at han fortsatt er i tenkeboksen om et eventuelt forbud mot elsparkesykler på fortau. Når dette eventuelt vil komme, vites ikke.
- Men det er i alle fall ikke blant de nye reglene som trer i kraft fra 15. juni. Så vi må nok plages enda en sommer med elsparkesykler på fortau, sier Olsen til Vi.no.

- Vi var inne i en dyp krise. Så kom vendepunktet

Bruker du smertestillende? Her er bivirkningene mange ikke vet om
Vi PlussUtleieselskapene jubler
Utleieselskapene for elsparkesykler var tidlig ute med å juble over at elsparkesyklene fremdeles kan brukes på fortau i Norge.
Norgessjef Morten Askeland i utleieselskapet Tier uttaler til NTB at de er veldig glad for at regjeringen ikke innfører forbud mot kjøring på fortau og hevder at man i andre land i Europa ser at fortausforbud fører til flere og mer alvorlige ulykker.
Norden-sjef Christina Moe Gjerde i elsparkesykkelselskapet Voi sier til NTB at de nye reglene er bra for trafikksikkerheten, men erkjenner at det er utfordringer med kjøring på fortau.

Feil tursko kan straffe seg
Vi Pluss
Mangler diagnose og lider i stillhet: Migrene-hjelpen mange aldri får
Vi PlussFrykter for fotgjengernes sikkerhet
Olsen og Blindeforbundet frykter for fotgjengernes sikkerhet når de nye reglene fortsatt tillater elsparkesykler på fortau.
- Vi får stadig henvendelser om dette. Noen er redde, andre er sinte eller frustrerte. Mange er lei av å vente på at man skal rydde opp i dette, sier Olsen til Vi.no.
Blindeforbundet hevder at mange brukere av elsparkesykler bryter gjeldende regler for avstand og fart på fortau. Det parkeres til hinder for gående. Og mange fotgjengere rapporterer om utrygghet, nestenulykker og påkjørsler som fører til skader - selv om disse sjelden registreres i trafikkulykkestatistikken.
Olsen kommenterer at et av argumentene for å ikke forby sparkesyklene på fortau, er at det ikke er trygt for dem i veien.
- Og det kan det godt hende de har rett i, men da må man heller tenke at det er såpass farlig at man ikke kan bruke dem, sier han.
- Man kan ikke redde elsparkesykkelen ved at vi skal utsettes for fare, sier Olsen, og legger til at fortau er etablert og ment for gående.
- I dag er det ikke trygt å gå på fortau.

Kjerringrådet som gjør vondt verre
- Tar for lang tid
Blindeforbundet etterlyser forbud mot elsparkesykkelbruk på fortau.
- Et slikt forbud er allerede innført i de fleste europeiske land og er i tråd med EUs anbefalinger, sier Olsen.
Blindeforbundet synes det tar lang tid for regjeringen å lande på dette spørsmålet.
- Det er sikkert vanskelig å bestemme seg, men jeg synes det tar for lang tid. Og det virker ikke som de tar inn over seg hvordan det er å være bekymret for å komme seg på butikken eller på jobb, eller risikerer å bli sneiet, kjørt ned eller kjørt rundt og imellom, sier Olsen, og legger til:
- Det virker som om de ikke tenker at det er så farlig med fotgjengerne - og det tror jeg er feil. Beina er det mest vanlige framkomstmiddelet, og det må være trygt å gå på fortauene våre.
—

- Nei, du trenger ikke gå 10 000 skritt

Grå stæroperasjon: Kan redusere brillebehovet
Vi Pluss
Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på vi.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.