BankID på mobil fases ut

Fem ting du bør vite om BankID på mobil

Blir BankID på mobil borte, hva koster det å bruke tjenesten og hva er alternativene?

BANKID: De fleste bankkunder kan bytte til den nye BankID-appen, men for noen banker gjelder andre løsninger. Foto: NTB
BANKID: De fleste bankkunder kan bytte til den nye BankID-appen, men for noen banker gjelder andre løsninger. Foto: NTB Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Følg Vi.no på Facebook og Instagram, og motta nyhetsbrev ved å registrere deg her.

Har du fortsatt ikke tatt i bruk den nye BankID-appen, og lurer på om det er på tide? I desember meldte Telia at de vil ta betalt for bruk av BankID på mobil, noe Telenor allerede har gjort en stund

Men når forsvinner egentlig BankID på mobil, og hva er alternativene - om det er dette du bruker til vanlig?

Forsvinner BankID på mobil?

Vi har spurt BankID om det er satt noen dato for å avslutte tjenesten.

- Det er ikke noe nytt om endelig sluttdato. De som har BankID på mobil kan bruke løsningen en stund til, forteller Hege Steinsland, kommunikasjonssjef i BankID.

Men, som Steinsland påpeker:

- Sertifikatet varer i to år av gangen og fornyes ikke lenger.

Har du gyldig sertifikat?

I høst kunne bankene melde at de har sluttet å fornye sertifikatet for bruk av BankID på mobil. Dette betyr i praksis at kun de som allerede brukte BankID på mobil før 1. september, kan fortsette med dette - så lenge sertifikatet ditt er gyldig og så lenge banken din sier at du kan bruke den.

- Du kan sjekke varigheten på ditt eget BankID på mobil-sertifikat på BankID.no ved å logge inn på Min BankID øverst til høyre på nettsiden, forklarer Steinsland.

Nytt sim-kort? Da forsvinner BankID på mobil

Bytter du sim-kort eller mister telefonen, mister du muligheten til å bruke BankID på mobil, forklarer Steinsland videre.

- Siden i høst var det ikke lenger mulig å bestille BankID på mobil, så bytter du sim-kort eller mister telefonen, så er det app eller kodebrikke som gjelder, sier hun til Vi.no.

Du betaler gebyr for å bruke BankID på mobil

I desember kunne Telia fortelle at de nå vil ta betalt for bruk av BankID på mobil. Informasjonssjef i Telia, Daniel Barhom, uttalte til NRK at de har innført betaling fordi de ønsker at kunder skal ta i bruk BankID på app.

Dermed koster det nå 0,99 kroner å bruke BankID på mobil hvis du har Telia som telefonselskap. For mobilkunder som bruker Telenor, er prisen 0,49 kroner. De begynte å ta betalt for tjenesten allerede i 2014 for å dekke drift- og vedlikeholdskostnader.

Hva er alternativene til BankID på mobil?

Det fins i hovedsak to alternativer til BankID på mobil: BankID-appen, og kodebrikken. Det kan være greit å være klar over at kodebrikken gjør deg utsatt for svindel utført av familie eller venner, ifølge et forskningsprosjekt på NTNU, skriver e24.

Vil du benytte deg av den nye BankID-appen, må du sjekke at banken din tilbyr BankID på app. Her får du en oversikt over hvilke banker som tilbyr BankID-appen.

Har du derimot BankID fra Nordea eller Sparebank 1, må du ifølge BankID laste ned bankens egne app: Dette er apper som ble utviklet av bankene før BankID-app ble lansert, og som fungerer som erstatning for kodebrikken.

Vi bryr oss om ditt personvern

Vi er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer

Velkommen til vårt kommentarfelt

Vi setter pris på kommentarer til artiklene på vi.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.