
Vi.no holder deg oppdatert på e-post
(Vi.no):
#1: Hullsag
Store hullsager tar livet av mange driller, kan Hogne Svendsen i Makita Norge fortelle.
- Egentlig er de fleste batteridriller uegnet til formålet. Farten er for høy og momentet er for lavt. Da sliter du i stykker både motor og lagre, forteller Svendsen.
#2: Betongvisp
En god nummer to er betongvispen. Den sliter på samme måten, og når du i tillegg rører rundt i murerbøtta, forsterker du kreftene som ødelegger drillen.

Når jobben er for stor og drillen for liten, er det lurt å ha en god gammel drill med ledning i bakhånd. Her er turtall og moment mye bedre tilpasset tunge jobber.

#3: Klemskade
De fleste holder et godt tak i chucken og bruker motoren når de skal feste et nytt verktøy.
Kjører du motoren til boret sitter dønn fast, kan det ødelegge klør og gripemekanisme. Da har du satt full klem på klørne, men det er ikke sikkert at låsemekanismen er i funksjon.
Låsemekanismen, den du hører når det klikker, er best å stramme med håndmakt.

Derfor er det lurt å la chucken spinne løst i håndflaten til klørne så vidt klemmer på boret, for deretter å vri de siste omdreiningene for hånd for å låse.
#4: Batteriskade
Verktøybatterier er robuste saker. En drill skal tåle å gå i gulvet, men har batteriet fått seg en smell, er det lurt å følge med på batteriet under første lading.
#5: Kvelning
Tett lufting ødelegger mange av drillene, forklarer Lars Kvist i Kvist Maskinservice.

– Mange driller vi får inn til reparasjon har luftinntaket bak på motorhuset. På tyngre jobber trenger man press på drillen, og da er det fristende å legge en hånd bak og skyve på. Da tettes luftingen og drillen går varm. Å montere det medfølgende håndtaket er et bra tips for å unngå dette, sier han.
Likeledes er boring i gips- eller betongtak en skikkelig «drilldreper».
Da følger det fine støvet drillen nedover og suges inn i motoren. Gjør man det ofte nok ødelegges børster og andre viktige komponenter, i tillegg til at luftingen tettes og drillen kan gå varm
Går drillen først varm, er en vanlig feil å legge den fra seg for at den skal kjøle seg ned. Det kan gjøre vondt verre.
Går motoren varm trenger den kjøling, og det får den fra vifta i drillen. Derfor er det lurt å kjøre drillen på fullt turtall uten belastning, som er den beste måten å kjøle ned en drill på.
Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på vi.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.