Enklere arv og dødsbo

Enklere oppgjør etter dødsfall

En ny, offentlig tjeneste skal gjøre oppgjør etter dødsfall veldig mye enklere for pårørende.

VIL GJØRE ARV ENKLERE: Å måtte håndtere dødsbo og arv når man står midt i sorgen, er både tidkrevende og en stor tilleggsbelastning. Snart blir dette mye enklere. Foto: NTB
VIL GJØRE ARV ENKLERE: Å måtte håndtere dødsbo og arv når man står midt i sorgen, er både tidkrevende og en stor tilleggsbelastning. Snart blir dette mye enklere. Foto: NTB Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Følg Vi.no på Facebook og Instagram, og motta nyhetsbrev ved å registrere deg her.

Årlig dør det cirka 40 000 personer i Norge. Arveoppgjør eller skifte av dødsbo er en vanskelig oppgave for pårørende slik det er i dag:

Det er tidkrevende å få oversikt over avdødes formue, gjeld, kundeforhold, bank- og betalingsavtaler, forsikringer og mye annet. Og dette kommer i tillegg til belastningen ved å ha mistet en man har kjær.

I et innlegg i Aftenposten debatt forteller enken Kirsten Sandberg Natvig nettopp om mange av disse utfordringene, som at strømselskapet avsluttet abonnementet og at purringer for ubetalte regninger til hennes avdøde mann strømmet på.

Men nå skal dette bli mye enklere:

Prosjektet «Altinn dødsbo» skal gi pårørende oversikt over viktige økonomiske forhold etter en persons død.

Som etterlatt kan du faktisk også risikere å gå glipp av penger, om du ikke vet hvor du skal henvende deg med krav om utbetalinger.

Lettere å få oversikt

En av hovedutfordringene ved dødsfall, arveoppgjør og dødsbo og som har vært et mål om at Altinn dødsbo skal hjelpe med, er å få oversikt over den avdødes kundeforhold.

- I dag er alt dette helt manuelt. En skifteattest kan ta lang tid å få utstedt, man må henvende seg til alle etater, banker og forsikringsselskaper selv for å innhente informasjon og ordne opp i dødsboet i ei tid da man er i sorg og har andre ting man ønsker å fokusere på. Målet er å gjøre livet enklere for de etterlatte samtidig som man hjelper til å sørge for at de etterlattes rettigheter blir ivaretatt, sier Nils Inge Brurberg i Bits, som er Finansnæringens representant i prosjektet.

Med Altinn dødsbo vil arvingene enkelt få økonomisk oversikt over avdødes verdier, gjeld og bankforhold - og bli guidet gjennom oppgjørsprosessen med nødvendige papirer som skifteattest og eventuelle fullmakter. Og alt skal du kunne ordne digitalt.

Dette inngår i Altinn dødsbo

Altinn dødsbo en del av et større digitaliseringsprosjekt som kalles DSOP (Digital Samhandling Offentlig Privat). De som er med er i prosjektet er blant annet Digitaliseringsdirektoratet, Finansnæringen, Skatteetaten og flere andre. Vi har tidligere omtalt det nye prosjektet for AAP og uføretrygd - hvor blant annet Nav er med.

Når Altinn dødsbo lanseres til neste år, er det med en første versjon som kan utvides med flere tjenester etter hvert:

- I første versjon av Altinn dødsbo vil det være en digital skifteattest, informasjon om alle bankkonti og gjeld i norske banker, informasjon om etterlattepensjon og livsforsikringsrettigheter, biler som den avdøde eide som er registrert hos Statens vegvesen, eiendom som er tinglyst på den avdøde hos Kartverket. Og Skatteetaten vil dele relevante skatteopplysninger, forteller Brurberg.

Han understreker at det kun vil være mulig med privat skifte i første versjon - men sier at det er planer om videreutvikling av tjenesten.

Dersom det er registrert et eventuelt testament i testamentregisteret eller en tinglyst ektepakt i ektepaktregisteret, vil arvingene også få opplyst dette i Altinn dødsbo.

Målet er at arvinger slik skal få et bedre grunnlag for å ta en beslutning om valg av skifteform.

Når kommer Altinn dødsbo?

Dersom alt går etter planen, skal den nye tjenesten lanseres i løpet av første kvartal 2023.

Før tjenesten kan lanseres, må dette hjemles i arveloven og dette jobbes det med parallelt med at tjenesten utvikles.

Ifølge prosjektgruppa for DSOP, er det estimert at etterlatte i snitt kan spare 64 timer per private skifte, mens bank- og forsikringsbransjen i snitt kan spare fem timer per oppgjør.

Til sammen utgjør dette besparelser på rundt én milliard kroner over en levetid på 10 år bare på denne ene tjenesten.

De skriver også at løsningen vil bidra til at etterlatte raskere kan ta stilling til relevant skifteform, som igjen vil gi dem et raskere oppgjør etter dødsfall. Det vil også spare saksbehandlere i bank og forsikring tid som de bruker til å veilede de etterlatte.

Vi bryr oss om ditt personvern

vi er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer

Velkommen til vårt kommentarfelt

Vi setter pris på kommentarer til artiklene på vi.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.