<strong>STRESS OG SKAM:</strong> Eldre er mer utsatt for svindel enn den yngre delen av befolkningen. Ifølge en ny rapport opplever enkelte så stor skam over å ha blitt lurt at de ikke tør å snakke om det til familie og venner. Illustrasjonsfoto: Colourbox
STRESS OG SKAM: Eldre er mer utsatt for svindel enn den yngre delen av befolkningen. Ifølge en ny rapport opplever enkelte så stor skam over å ha blitt lurt at de ikke tør å snakke om det til familie og venner. Illustrasjonsfoto: Colourbox Vis mer

Skam etter svindel

- Eldre som blir svindlet, tier om det

Nesten en tredjedel av svindel-ofrene over 65 år er for flaue til å snakke om det.

Publisert
Sist oppdatert

(Vi.no): Forskere advarer om at eldre føler stor skam etter å ha blitt svindlet over telefon eller internett, skriver BBC.

Skammen er så stor at over 30 prosent ikke tør å snakke om det som har skjedd med nærmeste familie og venner.

Det er Center for Counter Fraud Studies ved University of Portsmouth som har skrevet rapporten.

- Noen nekter å akseptere at de er blitt offer for svindel, mens andre skjønner det ikke en gang selv, sier professor Mark Button ved Portsmouth-universitetet, til BBC.

Motta våre beste artikler på e-post - meld deg på her!

- Snakket ikke med noen

Sinne, stress og skam er følelser man sitter igjen med etter svindel-opplevelsen, og som gjør at flere isolerer seg, forklarer Button.

Svindel-offer Dolores Walker (93) snakket ikke til noen etter at hun ble lurt til å gi fra seg kredittkortopplysninger til svindlere over telefon.

- Til slutt tok jeg ikke lenger telefonen i håp om at familien skulle la meg være i fred, forteller hun til BBC.

Eldre i «målgruppen» til svindlerne

At flere eldre bruker nett, har også økt risikoen for å bli lurt.

Er man i alderen 65-74 år, er det 54 ganger mer sannsynlig å bli offer for svindlet enn å bli fysisk ranet, mener de som står bak studien.

Rundt ti prosent av alle svindelforsøk er også rettet mot de eldre.

Netthandel, identitetstyveri, falske veldedighets-organisasjoner, konkurranser og datingsider er typiske eksempler på steder der de over 65 år blir lurt.

Mer sårbare

At eldre er overrepresentert i noen store svindelsaker er også inntrykket hos Forbrukerrådet.

- Alder trigger ulike former for sårbarhet. Eldre forbrukere har oftere problemer med å sammenligne og velge mellom tilbud. Samtidig er eldre mindre sårbare på andre indikatorer, skriver leder for forbrukerdialog i avdeling for kommunikasjon og digitale tjenester hos Forbrukerrådet, Pia C. Høst, i en e-post til Vi.no.

Hun legger til at folk i alle aldre kan la seg lure, og at det er viktig å vite at ingenting er gratis.

- Det er jo fort gjort å kaste seg på en konkurranse eller bestille «uforpliktende prøvetilbud», men det er ikke noe som er gratis, heller ikke på nett. Som regel betaler vi med å oppgi en lang rekke opplysninger om oss selv. Det er lett å glemme å lese det som står med liten skrift, og det skaper ofte bry og kostnader, forklarer Høst.

SLIK UNNGÅR DU Å BLI LURT:

Her er Økokrims råd for å unngå bedrageri.

  1. Ikke gi fra deg personopplysninger, konto- og kredittkortinformasjon til personer og firmaer som henvender seg til deg per telefon eller e-post.
  2. Ikke gi fra deg passord og pinkoder til personer som henvender seg per telefon eller e-post.
  3. Sjekk hvorvidt informasjonen som gis er korrekt før du betaler for en vare eller tjeneste. Har du ikke bestilt varen, skal du ikke betale.
  4. Ikke still din konto til disposisjon for overføringer fra/til ukjente personer.
  5. Vær kritisk til løfter om stor gevinst: det som er for godt til å være sant er gjerne det.
  6. Sørg for å ha gode rutiner for fakturabehandling og andre overføringer, særlig i ferietider.
  7. Hvis noen prøver å stresse deg, slik at du må ta raske avgjørelser om avtaler og betalinger: Avbryt kontakten.
  8. Ta kontakt med Økokrim, politiet eller Finanstilsynet dersom du er usikker på om du er utsatt for bedrageriforsøk.

Vi bryr oss om ditt personvern

vi er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer