STRESS OG SKAM: Eldre er mer utsatt for svindel enn den yngre delen av befolkningen. Ifølge en ny rapport opplever enkelte så stor skam over å ha blitt lurt at de ikke tør å snakke om det til familie og venner. Illustrasjonsfoto: Colourbox
STRESS OG SKAM: Eldre er mer utsatt for svindel enn den yngre delen av befolkningen. Ifølge en ny rapport opplever enkelte så stor skam over å ha blitt lurt at de ikke tør å snakke om det til familie og venner. Illustrasjonsfoto: ColourboxVis mer

Skam etter svindel

- Eldre som blir svindlet, tier om det

Nesten en tredjedel av svindel-ofrene over 65 år er for flaue til å snakke om det.

(Vi.no): Forskere advarer om at eldre føler stor skam etter å ha blitt svindlet over telefon eller internett, skriver BBC.

Skammen er så stor at over 30 prosent ikke tør å snakke om det som har skjedd med nærmeste familie og venner.

Det er Center for Counter Fraud Studies ved University of Portsmouth som har skrevet rapporten.

- Noen nekter å akseptere at de er blitt offer for svindel, mens andre skjønner det ikke en gang selv, sier professor Mark Button ved Portsmouth-universitetet, til BBC.

Motta våre beste artikler på e-post - meld deg på her!

- Snakket ikke med noen

Sinne, stress og skam er følelser man sitter igjen med etter svindel-opplevelsen, og som gjør at flere isolerer seg, forklarer Button.

Svindel-offer Dolores Walker (93) snakket ikke til noen etter at hun ble lurt til å gi fra seg kredittkortopplysninger til svindlere over telefon.

- Til slutt tok jeg ikke lenger telefonen i håp om at familien skulle la meg være i fred, forteller hun til BBC.

Eldre i «målgruppen» til svindlerne

At flere eldre bruker nett, har også økt risikoen for å bli lurt.

Er man i alderen 65-74 år, er det 54 ganger mer sannsynlig å bli offer for svindlet enn å bli fysisk ranet, mener de som står bak studien.

Rundt ti prosent av alle svindelforsøk er også rettet mot de eldre.

Netthandel, identitetstyveri, falske veldedighets-organisasjoner, konkurranser og datingsider er typiske eksempler på steder der de over 65 år blir lurt.

Mer sårbare

At eldre er overrepresentert i noen store svindelsaker er også inntrykket hos Forbrukerrådet.

- Alder trigger ulike former for sårbarhet. Eldre forbrukere har oftere problemer med å sammenligne og velge mellom tilbud. Samtidig er eldre mindre sårbare på andre indikatorer, skriver leder for forbrukerdialog i avdeling for kommunikasjon og digitale tjenester hos Forbrukerrådet, Pia C. Høst, i en e-post til Vi.no.

Hun legger til at folk i alle aldre kan la seg lure, og at det er viktig å vite at ingenting er gratis.

- Det er jo fort gjort å kaste seg på en konkurranse eller bestille «uforpliktende prøvetilbud», men det er ikke noe som er gratis, heller ikke på nett. Som regel betaler vi med å oppgi en lang rekke opplysninger om oss selv. Det er lett å glemme å lese det som står med liten skrift, og det skaper ofte bry og kostnader, forklarer Høst.