Det kan være fristende å planlegge en vintertur til varmen nå som sommeren blir annerledes. Men skal du bestille ferie nå, er det noen viktige hensyn å ta. Foto: Shutterstock/NTB Scanpix
Det kan være fristende å planlegge en vintertur til varmen nå som sommeren blir annerledes. Men skal du bestille ferie nå, er det noen viktige hensyn å ta. Foto: Shutterstock/NTB Scanpix Vis mer

Slik planlegger du vinterens ferier nå:

- Egen frykt er ikke nok til å få reisen refundert

Her er fellene du må passe deg for om du vil planlegge vinterens reiser nå.

Publisert

Følg Vi.no på Facebook og Instagram, og motta nyhetsbrev ved å registrere deg her.

I dag annonserte reiseoperatørene Ving, Tui og Apollo at de avlyser alle sommerens planlagte reiser til og med 20.august. Datoen er ikke tilfeldig valgt: Utenriksdepartementets råd om å unngå utenlandsreiser gjelder til denne dagen. Vanligvis gir UD reiseråd uten å angi slutt-dato, denne gangen er rådet tidfestet til å gjelde hele skolens sommerferie for å gjøre folks ferieplanlegging mer forutsigbar.

Samtidig som datoen 20.august ble presentert, uttalte UD at det ville komme en ny vurdering for reiseråd i Norden innen 15. juni, og nærliggende Europeiske land 20.juli.

Ikke alle er avhengige av å følge skoleruta. Mens sommeren er avlyst, annonseres det nå for høstens og vinterens langtidsturister. Men er det trygt å bestille vinterferie nå?

Reiseforsikringen gjelder ikke

Forbrukerrådets første råd er å følge UDs reiseråd. Reiser du til utlandet når norske myndigheter fraråder det, drar du på eget ansvar. Reiseforsikringer vil som regel ikke gjelde.

- De som bestiller reiser nå, må være forberedt på at reiseforsikringen ikke vil dekke eventuelle økonomiske tap, forklarer jurist i Forbrukerrådet Caroline Skarderud til Vi.no.

- Les vilkårene til ditt forsikringsselskap nøye for å sjekke om dette også gjelder kjøp av reiser etter 21.august. Sjekk nøye om forsikringsselskapet vil hjelpe deg ved avbestilling av reise i vinter, om du bestiller nå.

Caroline Skarderud er jurist i Forbrukerrådets avdeling for forbrukerdialog. Foto: Forbrukerrådet
Caroline Skarderud er jurist i Forbrukerrådets avdeling for forbrukerdialog. Foto: Forbrukerrådet Vis mer

Juristen påpeker at forsikringsselskapene forholder seg til UDs reiseråd, ikke til hva du selv tenker:

- Egen frykt er som utgangspunkt ikke nok til å få økonomisk tap som følge av en reiseavbestilling dekket via forsikring, konstaterer hun.

- Dette gjelder for alle typer reiser. Men det er viktig å huske på at man kan ha rett på penger igjen fra den man kjøpte reisen fra. Pakkereiser gir avbestillingsrett med eller uten gebyr. Da er det en sak mellom deg og reiseoperatøren, ikke forsikringsselskapet.

Dette gebyret øker gjerne med nærhet til avreisedagen. Hvis du bestiller vinterferie nå, råder juristen spesielt om å sjekke hvor mye en eventuell avbestilling kan komme til å koste deg.

Hvis arrangøren kansellerer reisen, vil du ha krav på å få tilbakebetalt hele beløpet. Men det kan ta tid: Norske myndigheter har forlenget refusjonsfristen for kansellerte reiser fra to uker til tre måneder.

- Forbrukerrådet har vært sterk motstander mot dette. Det gjelder ofte store summer, og det er kundene som må lide, konstaterer Skarderud.

Beskytter mot konkurs

Hun påpeker også at reiselivsnæringen er blant bransjene som har lidd størst økonomisk tap i løpet av pandemien, og at vi må ta høyde for at det kan bli åpnet konkurser. Blir ferien din avlyst som følge av konkurs, må du som kunde rette erstatningskrav mot konkursboet. Der vil du stille langt bak større kreditorer i køen, og Forbrukerrådet gir lite håp om å nå fram i en vanlig konkursbehandling.

- For pakkereiser er det alltid lurt å sjekke at arrangøren er medlem av Reisegarantifondet. Da er man sikret ved konkurs hos arrangøren, sier Skarderud.

- For fremtidige reiser generelt er det lurt å betale med kredittkort da dette gir en ekstra beskyttelse ved konkurser.

Hvis du foretrekker å sette sammen reisen selv, og ikke overlate til samme arrangør å skaffe fly og hotell, har du flere å rette krav mot om reisen ikke skulle la seg gjennomføre.

- Der man selv har satt sammen reisen sin i separate kjøp, vil det være kjøpsvilkårene til hver reisetilbyder man må ta utgangspunkt i, forklarer Skarderud.

- Dersom man selv avbestiller fly uten avbestillingsmulighet, vil man ikke ha krav på refusjon, foruten skatter og avgifter. Har man derimot kjøpt en dyrere flybillett med avbestillingsmulighet, har man rett på pengene igjen fra flyselskapet hvis man selv avbestiller, eventuelt mot et gebyr. Det samme gjelder for hotell. Ved hotellbestilling har du ikke avbestillingsmulighet, med mindre det fremgår av kjøpsvilkårene.

De fleste velger de dårligste jordsekkene på hagesenteret. Video: Endre Vellene Vis mer

Hvis du i tillegg bestiller reise eller opphold gjennom en søkegenerator og ikke direkte hos flyselskapet eller hotellet, kan du risikere å måtte forholde deg til begge. Juristen har hørt om flere som opplever dette svært forvirrende, og blir sendt som en kasteball mellom formidleren og flyselskapet.

Men også her er det muligheter: Om du ikke når fram med et økonomisk krav, kan du gå til banken din:

- På visse vilkår kan du ha rett på penger igjen fra banken der selger ikke gjør opp gjennom såkalt kortreklamasjon, sier Skarderud.

- Ville du selv bestilt vinterferie nå?

- Jeg avventer. I og med at UD fraråder reiser til alle land nå, er det såpass uklart at jeg tenker man ikke bør planlegge utenlandsreiser på det nåværende tidspunkt. Det går likevel alltids an å ta ulike grep for å føle seg tryggere.

Forbrukerrådets coronaside oppdateres reiseinformasjon fortløpende.

Vi bryr oss om ditt personvern

vi er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Velkommen til vårt kommentarfelt

Vi setter pris på kommentarer til artiklene på vi.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.