Prisvekst

Disse matvarene kan bli dyrere fra neste uke

Ekspertene tror prisveksten på mat blir på rundt 10 prosent i februar, og at spesielt enkelte matvarer vil gå opp i pris.

PRISVEKST: En rekke matvarer er blitt dyrere de siste årene, og prisveksten skal fortsette med en økning fra 1. februar. Foto: NTB
PRISVEKST: En rekke matvarer er blitt dyrere de siste årene, og prisveksten skal fortsette med en økning fra 1. februar. Foto: NTB Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Følg Vi.no på Facebook og Instagram, og motta nyhetsbrev ved å registrere deg her.

I løpet av ett år, fra desember 2021 til desember 2022, steg prisene på mat og drikke med 11,5 prosent, ifølge tall fra Statistisk sentralbyrå (SSB). Nå skal de ytterligere opp:

To ganger i året er det såkalte prisvindu i norske matvarebutikker, 1. februar og 1. juli. Dette innebærer at dagligvarekjedene og leverandørene forhandler om prisene på høsten, før de deretter utfører prisendringen i forbindelse med disse to datoene.

1. februar nærmer seg med stormskritt, og det er fra flere hold varslet en forventet prisvekst på 10 prosent.

Her ser du hvilke matvarer som er spådd å øke mest i pris fra februar.

Prisøkning på kjøtt og egg

Ifølge Bjørn-Ole Juul-Hansen, administrerende direktør i Kjøttleverandørenes forening (KLF) kan det bli prisøkning på kjøtt og egg, skriver Nettavisen. KLF står for vel 60 prosent av kjøtt- og eggproduktene i dagligvarebutikkene.

Juul-Hansen viser til at politikerne så langt ikke har levert tiltak som demper kostnadsveksten dersom de ønsker at forbrukerne skal slippe kraftig prisvekst på kjøtt- og eggprodukter. Da må prisen på egg og kjøtt kraftig opp, uttaler han.

MAT: Ferdig skivet, hakket, revet, kokt eller pisket kan være både smart og kjekt i noen tilfeller - men det koster å ikke gjøre jobben selv. Video: Kristin Sørdal. Vis mer

Signalene om prisøkninger forklares med at gjennomsnittlig engrospris for kjøtt har økt kraftig i et forsøk på å kompensere for noe av bøndenes kostnadsvekst.

Kommersiell direktør i Oda, Thor Erik Aag, uttalte nylig til Nettavisen at det er ventet solide prisøkninger på både korn, mel, sjømat, syltetøy, juice, toalett- og tørkepapir og bleier fra 1. februar. Det gjør også Orkla, som er Norges største merkevareprodusent, og står bak merker som Nora, Stabburet og Toro.

Storhandle før 1. februar?

Mandag denne uka uttalte professor Øystein Foros ved Norges handelshøyskole (NHH) til VG at nordmenn bør komme seg i butikkene før 1. februar for å storhandle, ikke minst matvarer med lang holdbarhetsdato.

– Man kan spare et betydelig ved å gjøre en storhandel nå. Særlig viktig vil det være å gjøre innkjøp som gjør at man unngår å gå i butikken de første ukene av februar, sier Foros, som forsker på dagligvarebransjen, til VG.

Mannen bak nettstedet Gjerrigknark.com, Rune Nikolaisen, gir samme råd som Foros.

– Folk bør våkne litt denne uken, det er nå tidsvinduet for forbrukerne er her. Neste uke kan det være for sent, mener Gjerrigknark-Nikolaisen, ifølge Nettavisen.

Forbrukerøkonom Thea Olsen i Danske Bank er derimot ikke like overbevist om at en storhandel før 1. februar er det lureste man kan gjøre.

Olsen sier til VG at om man storhandler nå, kan det hende man handler varer som ikke øker særlig i pris.

– Selvfølgelig kan man spare penger på mat, men da tenker jeg det heller er fornuftig med en langsiktig spareplan. Å storhandle nå blir å handle i blinde, all den tid man ikke vet hvilke varer som øker i pris, sier Olsen.

Vi bryr oss om ditt personvern

Vi er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer

Velkommen til vårt kommentarfelt

Vi setter pris på kommentarer til artiklene på vi.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.