Norwegian

- Det er rimelig urettferdig

Venninnegjengen hadde gledet seg til Kreta-reisen i et halvt år, når Norwegian plutselig flytter dem til en annen flyvning. - To av oss er over 80 år og da er det ikke så greit å reise klokka halv tre om natta, sier de. Etter at Vi.no kontaktet Norwegian om saken, sier de at de har funnet en løsning for passasjerene.

FLY MED NORWEGIAN I SOMMER: Venninnegjengen har planlagt Kreta-reisen i over ett år - og billettene ble bestilt allerede i oktober 2021. Nå har Norwegian flyttet dem til en annen avgang, selv om det opprinnelige flyet deres går som planlagt. Det synes venninnegjengen i 70- og 80-åra er både ugreit, håpløst og rimelig urettferdig. Foto: NTB
FLY MED NORWEGIAN I SOMMER: Venninnegjengen har planlagt Kreta-reisen i over ett år - og billettene ble bestilt allerede i oktober 2021. Nå har Norwegian flyttet dem til en annen avgang, selv om det opprinnelige flyet deres går som planlagt. Det synes venninnegjengen i 70- og 80-åra er både ugreit, håpløst og rimelig urettferdig. Foto: NTB Vis mer
Publisert

Følg Vi.no på Facebook og Instagram, og motta nyhetsbrev ved å registrere deg her.

Syklubben fra Oslo hadde egentlig planlagt Kreta-turen sommeren 2021- men så ble den utsatt på grunn av koronasituasjonen. Når oktober kom, bestemte de seg for at sommeren 2022, da skulle de på tur.

Reisen skulle gå i juni. Billetter og alt var bestilt. Og fordi de var så tidlig ute med bestillingen, over et halvt år i forveien, hadde de til og med fått billige billetter med Norwegian.

- Rett før påske får vi beskjed om at flyet er fullt og at vi er booket om til et nattfly hjem fra Kreta, forteller vennegjengens bookingansvarlige til Vi.no.

Opprinnelig skulle de fly hjem den kvelden.

- To av oss er over 80 år, og da er det ikke så greit å reise klokka halv tre om natta. I tillegg skal en i reisefølget, som er 83 år, i barnedåp for oldebarn den dagen vi da lander, sier hun - og legger til at det da ikke er så bra å skulle sitte på et fly natten i forveien.

- Det er litt håpløst, sier hun.

Men det som gjør saken ekstra ille i vennegjengens øyne er at det opprinnelige flyet de hadde billetter til, fortsatt går.

- Rimelig urettferdig

Også på facebooksiden til Norwegian har kunder skrevet påstander om at de er ombooket til andre flyvninger - selv om flyet de egentlig hadde billetter til, fortsatt går.

Vennegjengen fra Oslo hevder de har andre bekjente som har kjøpt billetter til den samme flyvningen som de nå er kastet av, bare noen få uker før påske - som var cirka da vennegjengen fikk beskjeden om ombookingen. De har fått beholde sine billetter.

- Vi synes det er rimelig urettferdig og synes det er å holde folk for narr. Hadde flyet vært kansellert, hadde det vært greit - men når de tar våre seter og selger de til noen andre, er det ikke greit.

De forteller også at de har hatt problemer med å få kontakt med Norwegians kundeservice, som har vært trege med å svare. Norwegian har beklaget at ventetiden på svar har vært lang. De forklarer ombookingen til syklubben med en intern feil som har ført til overbookinger.

Reisefølget har fått tilbud om en annen avreise som går på ettermiddag - men da må de overnatte på en mellomlanding og kommer da ikke hjem i tide til barnedåpen som den ene må rekke, og det er da ikke aktuelt.

Norwegian: - Det er leit, og vi beklager

- Det er leit å høre om konsekvensene flybyttet påfører de reisende. Bakgrunnen for dette bunner dessverre i overbooking på de aktuelle flyvningene, sier Eline Hyggen Skari, senior kommunikasjonsrådgiver i Norwegian, til Vi.no.

Hun forklarer at det er automatiske systemer som velger hvem som blir flyttet til en annen rute ved en slik hendelse.

- Systemene er rigget slik at individuelle bestillinger blir flyttet før for eksempel grupper av reisende. Det er blant annet for å forhindre at familier blir splittet, men om det ikke er mange nok individuelle blir grupper også flyttet, forteller Skari.

Hun forklarer videre at i tilfeller der de også må ombooke en gruppe så vil det i enkelte tilfeller åpne seg noen få seter på det opprinnelige flyet, og det er disse setene som da kan bli solgt på et senere tidspunkt:

- Når disse setene står ledige i systemet igjen følger de et dynamisk prissystem som i noen tilfeller da kan være høyere eller lavere enn det var tidligere. En annen grunn til at det åpner seg ledige seter er om noen selv velger å kansellere en reise. De ledige setene følger da samme dynamiske prissystem, sier Skari.

Hun legger til at kundene har mulighet til å avbestille reisen med full refusjon dersom den nye avgangstiden ikke passer. Og at de kan be om å bli flyttet til en annen avgang som passer bedre.

- I dette tilfellet gav vi beskjed om endringen så snart vi ble oppmerksomme på dette. Vi beklager igjen de ulempene endringen har for passasjerene, og håper de tar kontakt med vårt kundesenter for finne en god løsning om de skulle ønske det, uttaler Skari.

Oppdatert: Etter at Vi.no kontaktet Norwegian om saken, sier de at de har funnet en løsning for passasjerene. En halv dag etter at flyselskapet beklager hendelsen, kontakter de Vi.no på nytt og sier de at det har kommet en avbestilling og at det dermed ser ut til at gruppen får plass på den opprinnelige flyvningen likevel. De sier kundene vil bli kontaktet over helgen.

Slik lager du varme pølser og Rett i koppen på flyet! Ta med termos gjennom sikkerhetskontrollen, fyll den opp med varmt vann på en kafé og slipp unna den dyre flymaten. Video: Ole Petter Baugerød Stokke Vis mer

- Ikke første gang jeg hører dette

- Dessverre er det ikke første gang jeg hører dette, jeg har hørt liknende eksempler også om andre flyselskap der forbrukeren beskriver omtrent dette; at man har en billett, får beskjed om at flyvningen er kansellert og blir ombooket, men oppdager at flyvningen fortsatt går, sier juridisk seniorrådgiver Thomas Iversen i Forbrukerrådet.

Flyselskapene har mulighet til å gjøre endringer reisen, men i mange tilfeller vil dette innebære kansellering av den opprinnelig flyvningen – noe som gir deg rettigheter etter flypassasjerforordningen.

- Du har rett til å bli ombooket til en flyvning snarest mulig sett i forhold til din opprinnelige reise. Ved overbooking vil flyvingen du allerede hadde billett på fortsatt gå som planlagt, men den kan du ikke få plass på siden den er full, sier Iversen. Det er nettopp denne overbookingen som førte til at du ble flyttet til en annen flyvning.

Han understreker at han ikke vet nøyaktig hva som har skjedd i tilfellet med vennelaget Vi.no forteller om her, men at det på generell basis er slik at avtaler skal holdes. Overbooking vil føre til at noen må flyttes til andre flyvninger.

- Dersom man blir ombooket til en annen flyvning, har man rett til å velge å få pengene tilbake, men da har man jo heller ingen billett. Den andre retten man har er å bli transportert med en flyvning som er snarest mulig opp mot den opprinnelige avgangstiden.

- Jeg forstår virkelig frustrasjonen dersom man har booket en dagflyvning og blir satt på en kveldsflyvning, eller om man har booket en kveldsflyvning og blir satt på en nattflyvning. Det blir noe annet enn det man planla. Og det er kanskje spesielt relevant for familier med små barn, eldre reisende og andre som av forskjellige grunner ønsker å foreta reisen når energien er på topp.

- Vi er redd for at selskapene planlegger med litt overbooking på enkelte ruter, noe som vil føre til en kjip start på ferien for de som er berørt, sier Iversen

Han sier også at flyselskapene ser ut til å ha noen utfordringer med å treffe med tilbudet sett opp mot etterspørselen, nå som reiselivet starter opp igjen for fullt.

- Men at det oppleves som veldig urimelig for de som må bytte flyvning, det har jeg veldig forståelse for. Vi oppfordrer flyselskapene til å jobbe for å begrense antallet overbookinger, sier Iversen.

Han understreker: Dersom du blir ombooket, har du rett på valget mellom omruting eller pengene tilbake. Du har da også rett på refusjon av hele tur-retur-billetten, om du har bestilt det. Pengene skal være på konto innen sju dager.

Vi bryr oss om ditt personvern

vi er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer

Velkommen til vårt kommentarfelt

Vi setter pris på kommentarer til artiklene på vi.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.