HENTER SELV: De fleste velger å hente pakker i butikk når de uansett skal handle. Foto: NTB Scanpix
HENTER SELV: De fleste velger å hente pakker i butikk når de uansett skal handle. Foto: NTB ScanpixVis mer

Netthandel og levering

Denne leveringen er mest populær

Nordmenn vil helst hente selv, men hjemlevering kan få en vekst i tiden fremover, mener ekspertene.

(Vi.no): Netthandelen i Norge vokser, og i fjor la nordmenn igjen 21 milliarder kroner hos nettbutikkene.

Leveringsalternativene er mange: Pakke i postkassa eller på døra, henting i butikk eller postkontor og ekspresslevering.

Men det er én leveringsmåte som står fram som «vinneren», forteller Rikke Kyllenstjerna, e-handelsekspert i PostNord, til Vi.no:

- Det vanligste er å hente på utleveringssted. Det er helt klart mest foretrukket. Man kan velge selv når man skal hente og i de fleste tilfellene er utleveringsstedet samlokalisert med en dagligvarebutikk. Man henter pakken når man uansett skal handle, sier Kyllenstjerna.

Liten vekst i levering på døra

Men hva med hjemlevering? Å få varene levert rett på døra kan virke forlokkende, men få velger det.

Av de 15 millioner pakkene PostNord leverer årlig velger bare 100.000 hjemlevering, opplyser Kyllenstjerna:

- At man må være hjemme på bestemte tidspunkter er til hinder for mange. Vi ser likevel en liten økning på antall hjemleveringer. Spesielt på tyngre gods. Maksgrensen på utleveringssted er 35 kilo, noe de aller fleste ikke synes er ok å bære uansett.

LEVERER PAKKER: Ekspert på e-handel og logistikk i PostNord, Rikke Kyllenstjerna, tror flere vil velge hjemlevering i årene fremover. FOTO: PostNord
LEVERER PAKKER: Ekspert på e-handel og logistikk i PostNord, Rikke Kyllenstjerna, tror flere vil velge hjemlevering i årene fremover. FOTO: PostNord Vis mer

For pensjonister kan det være en fordel med hjemlevering fordi de i større grad er fleksible, og mange vil nok med fordel slippe å stå i kø på utleveringssted.

I nabolandene våre Sverige og Danmark er hjemlevering mest vanlig, opplyser PostNord.

De tror flere vil velge å få levert varene hjem i takt med økningen i netthandelen:

- Nå handler vi i snitt for cirka 2000 kroner i måneden, men når dette øker og vi handler oftere tror jeg det blir enklere å samle det opp, for så å få det levert. Da slipper man å gå flere turer på butikken, sier Kyllenstjerna.

Flere vil ha levert hjem

Ifølge Posten valgte 66 prosent av de over 60 år å hente pakke selv. Bare to prosent valgte hjemlevering dagtid og fire prosent på kvelden.

- Den siste netthandel-rapporten vår viste at 82 prosent i denne aldersgruppen handlet varer på nett siste år. Av dem etterspurte langt flere postkassen og hjemlevering kveld hvis de kunne valgt levering på nytt, skriver pressesjef John Eckhoff i Posten i en e-post til Vi.no.

Når pakken blir forsinket

Hvis pakken du har bestilt ikke kommer kan det ligge flere årsaker bak.

Det ene er at kunden ikke har sendt varen, i tillegg til forventningen om at det skal gå fortere enn det i praksis gjør.

- I logistikkverdenen kommuniseres det gjennom en datafil og kunden mottar et sendingsnummer når en vare er bestilt. Men det betyr ikke at vi har fått varen. Mange kontakter kundesenteret vårt når en pakke er forsinket og viser oss sendingsnummeret, men da må vi be kunden kontakte avsender, forteller Rikke Kyllenstjerna i PostNord.

Forsinkelser oppstår også på vei fra lager til utleveringssted.

- Alle pakker til PostNord er innom sorteringsanlegget vårt i Oslo. Vi har ikke har biler som kjører over hele landet til enhver tid, så hvis en pakke skal til Finnmark tar det noen dager å kjøre fra Oslo. Vi bruker mest tog til å frakte pakker og da kan det også bli forsinkelser. Særlig i vinterhalvåret.