(Vi.no): Netthandelen i Norge vokser, og i fjor la nordmenn igjen 21 milliarder kroner hos nettbutikkene.
Leveringsalternativene er mange: Pakke i postkassa eller på døra, henting i butikk eller postkontor og ekspresslevering.
Men det er én leveringsmåte som står fram som «vinneren», forteller Rikke Kyllenstjerna, e-handelsekspert i PostNord, til Vi.no:
- Det vanligste er å hente på utleveringssted. Det er helt klart mest foretrukket. Man kan velge selv når man skal hente og i de fleste tilfellene er utleveringsstedet samlokalisert med en dagligvarebutikk. Man henter pakken når man uansett skal handle, sier Kyllenstjerna.

Slik sjekker du om nettbutikken er seriøs
Liten vekst i levering på døra
Men hva med hjemlevering? Å få varene levert rett på døra kan virke forlokkende, men få velger det.
Av de 15 millioner pakkene PostNord leverer årlig velger bare 100.000 hjemlevering, opplyser Kyllenstjerna:
- At man må være hjemme på bestemte tidspunkter er til hinder for mange. Vi ser likevel en liten økning på antall hjemleveringer. Spesielt på tyngre gods. Maksgrensen på utleveringssted er 35 kilo, noe de aller fleste ikke synes er ok å bære uansett.

For pensjonister kan det være en fordel med hjemlevering fordi de i større grad er fleksible, og mange vil nok med fordel slippe å stå i kø på utleveringssted.
I nabolandene våre Sverige og Danmark er hjemlevering mest vanlig, opplyser PostNord.
De tror flere vil velge å få levert varene hjem i takt med økningen i netthandelen:
- Nå handler vi i snitt for cirka 2000 kroner i måneden, men når dette øker og vi handler oftere tror jeg det blir enklere å samle det opp, for så å få det levert. Da slipper man å gå flere turer på butikken, sier Kyllenstjerna.
Flere vil ha levert hjem
Ifølge Posten valgte 66 prosent av de over 60 år å hente pakke selv. Bare to prosent valgte hjemlevering dagtid og fire prosent på kvelden.
- Den siste netthandel-rapporten vår viste at 82 prosent i denne aldersgruppen handlet varer på nett siste år. Av dem etterspurte langt flere postkassen og hjemlevering kveld hvis de kunne valgt levering på nytt, skriver pressesjef John Eckhoff i Posten i en e-post til Vi.no.
Når pakken blir forsinket
Hvis pakken du har bestilt ikke kommer kan det ligge flere årsaker bak.
Det ene er at kunden ikke har sendt varen, i tillegg til forventningen om at det skal gå fortere enn det i praksis gjør.

Lurt å bytte bank så snart du oppdager dette
- I logistikkverdenen kommuniseres det gjennom en datafil og kunden mottar et sendingsnummer når en vare er bestilt. Men det betyr ikke at vi har fått varen. Mange kontakter kundesenteret vårt når en pakke er forsinket og viser oss sendingsnummeret, men da må vi be kunden kontakte avsender, forteller Rikke Kyllenstjerna i PostNord.
Forsinkelser oppstår også på vei fra lager til utleveringssted.
- Alle pakker til PostNord er innom sorteringsanlegget vårt i Oslo. Vi har ikke har biler som kjører over hele landet til enhver tid, så hvis en pakke skal til Finnmark tar det noen dager å kjøre fra Oslo. Vi bruker mest tog til å frakte pakker og da kan det også bli forsinkelser. Særlig i vinterhalvåret.

Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på vi.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.